Στην πλατεία με τα πολλά βαπτιστικά – Αισχύλου, Νομισματοκοπείου, 25ης Μαρτίου, Δημοκρατίας – συγκεντρώνονταν οι απολυμένοι δημόσιοι υπάλληλοι, οι επονομαζόμενοι «Παυσανίες», κι έκλαιγαν τη μοίρα τους.
Αυτή τη νοσηρή κατάσταση ήρθε να διορθώσει ο Ελευθέριος Βενιζέλος το 1911, όταν αναθεώρησε το Σύνταγμα του 1864 και κατοχύρωσε τη δημοσιοϋπαλληλική μονιμότητα· πού να φανταζόταν ο καημένος ότι διόρθωνε ένα κακό με ένα άλλο χειρότερο.
Ο ρεβανσισμός δέχτηκε πλήγμα με την αναθεώρηση του Βενιζέλου, αλλά μονάχα προσωρινά και αποκλειστικά στην ευπαθή τάξη των δημοσίων υπαλλήλων.
Ολα αυτά, βέβαια, σ’ ένα ιδεατό σύμπαν.
Οι πρόσφατες δηλώσεις του Αλέξη Τσίπρα για τους «αρμούς της εξουσίας» (σε συνδυασμό με ανάλογες της συμβίας του, προ διετίας, όπου ευθέως ξεχώριζε εκείνους που κυβερνούν από εκείνους που λαμβάνουν πραγματικά τις αποφάσεις) δικαίως κίνησαν πάλι τις υποψίες μας ότι ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης – στο φαντασιακό επίπεδο τουλάχιστον – παραμένει εμμονικά προσκολλημένος στη λενινιστική (και βαθύτατα αυταρχική / ολοκληρωτική) αντίληψη που περιφρονεί τη διάκριση των τριών εξουσιών, όπως τη διατύπωσε πρώτος ο Μοντεσκέ στο «Πνεύμα των Νόμων», και ο φορέας αυτής της αντίληψης δεν ησυχάζει παρά μόνον όταν θέσει υπό τον έλεγχό του και τις τρεις (εκτελεστική, νομοθετική, δικαστική).
Ανεξαρτήτως του τι φαντασιώνεται ο καθένας μας και πόσο μεγάλη είναι η ψαλίδα ανάμεσα στην πραγματικότητα και στις φαντασιώσεις μας, στο τέλος της ημέρας δίνουμε λόγο αποκλειστικά για τις πράξεις μας. Οφείλουμε να αναγνωρίσουμε ότι ο Αλέξης Τσίπρας ως πρωθυπουργός δεν επέδειξε έφεση προς την ολοκληρωτική διακυβέρνηση: και εκλογές έκανε, και παρέδωσε την εξουσία όταν έχασε τις εκλογές. Δεν έχει νόημα να σκιαμαχούμε εάν το έκανε από πεποίθηση ή εάν δεν μπορούσε να πράξει διαφορετικά (είτε έτσι είτε αλλιώς, η 46χρονη μεταπολιτευτική δημοκρατία μας απέδειξε ξανά τις αντοχές της). Πιο πιθανό μού φαίνεται να προσέφερε με τις δηλώσεις του μια σπονδή στον αειθαλή ρεβανσισμό.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου