"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΠΑΝΑΝΙΑ: Γκέτο προστασίας λαθρομεταναστών τα διαπολιτισμικά σχολεία

Του Αποστολου Λακασα

Σε γκέτο το οποίο «προστατεύει» τόσο λαθρομετανάστες, ορισμένοι εκ των οποίων έχουν απασχολήσει τις ελληνικές αρχές, όσο και σε φάμπρικα χορήγησης παράνομων αδειών παραμονής σε αλλοδαπούς φέρεται να έχουν μετατρέψει εξωσχολικά στοιχεία, ορισμένα από τα διαπολιτισμικά σχολεία της Αττικής. Κάποιοι «βαφτίζουν» ενήλικες αλλοδαπούς ως εφήβους που δεν έχουν τη βασική εκπαίδευση, ώστε να τους εξασφαλίζουν προσωρινή άδεια παραμονής. Ουσιαστικά, κάποια διαπολιτισμικά σχολεία εξελίσσονται έτσι σε εστίες ανομίας, καθώς, κάτω από τον εκπαιδευτικό μανδύα, καλύπτονται άλλα συμφέροντα. Ηδη, για τη διερεύνηση των «γκρίζων ζωνών» στα διαπολιτισμικά έχουν ενημερωθεί επισήμως οι Ελεγκτές Δημόσιας Διοίκησης.

Σήμερα, σε διάφορες περιοχές της Αττικής λειτουργούν συνολικά έξι διαπολιτισμικά σχολεία (στην Αλσούπολη Ν. Ιωνίας, το Φάληρο, το Ελληνικό, την οδό Αχαρνών και δύο στην Αθήνα) με 1.166 μαθητές. Τα διαπολιτισμικά σχολεία δημιουργήθηκαν τη δεκαετία του ’90 για να υποδέχονται τους παλιννοστούντες μαθητές, όμως πλέον τα τελευταία χρόνια σε αυτά φοιτούν μόνο αλλοδαποί. Η κατάσταση αυτή δημιούργησε τις προϋποθέσεις κάποια από αυτά να μετατραπούν σε γκέτο, ενώ αποτέλεσε πρόσφορο έδαφος για ορισμένους να εκμεταλλευτούν τα «παράθυρα» του νόμου ώστε να νομιμοποιούν αλλοδαπούς...

Συγκεκριμένα, καθώς (με βάση τις διεθνείς συμβάσεις) όλα τα άτομα που δεν έχουν ολοκληρώσει τη βασική εκπαίδευση έχουν δικαίωμα να εγγραφούν στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας όπου βρίσκονται, υπάρχουν μη κυβερνητικές οργανώσεις οι οποίες, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες παραπλανούν τις διευθύνσεις διαπολιτισμικών σχολείων, εμφανίζοντας ως εφήβους ενήλικους αλλοδαπούς, οι οποίοι όμως δεν έχουν χαρτιά τα οποία να πιστοποιούν την ηλικία τους. Οι εκπαιδευτικοί εγγράφουν τα άτομα αυτά στο σχολείο, και κατόπιν οι αλλοδαποί, κάνοντας χρήση του πιστοποιητικού της εγγραφής τους στο σχολείο, ζητούν και παίρνουν προσωρινή άδεια παραμονής στην Ελλάδα.

Η κατάσταση αυτή μετατρέπει διαπολιτισμικά σχολεία σε εστίες παρανομίας. Ενδεικτικό είναι ότι αλλοδαποί, οι οποίοι ζουν στα όρια της παρανομίας, έχουν κάνει κέντρο «εξόρμησης» για τις παράνομες δραστηριότητές τους ακόμη και κάποια απ’ αυτά τα σχολεία

Από την άλλη, υπάρχουν μαθητές των ίδιων σχολείων, οι οποίοι έχει καταγγελθεί ότι έχουν εμπλακεί την τελευταία διετία σε βανδαλισμούς στο κέντρο της Αθήνας. Χαρακτηριστικό περιστατικό για το πού έχει οδηγηθεί η κατάσταση είναι ότι πρόσφατα μαθητές ενός διαπολιτισμικού σχολείου έκαναν... πειραματική έκρηξη μηχανισμού που αποτελείτο από γκαζάκια.

Η λειτουργία των διαπολιτισμικών σχολείων δεν κρύβει μόνο το φαινόμενο «γκετοποίησης» των μαθητών. Υπάρχουν πολλά θολά σημεία που σχετίζονται με τη μεταφορά (γίνεται με λεωφορεία) των αλλοδαπών από τα διάφορα σημεία της Αττικής στα έξι σχολεία. Στοιχεία  εμφανίζουν 40 μαθητές να φοιτούν στο διαπολιτισμικό σχολείο του Ελληνικού, παρότι διαμένουν στον Αγιο Νικόλαο, την Κυψέλη, τα Εξάρχεια, τους Αμπελοκήπους και την πλατεία Αττικής. Την ίδια ώρα υπάρχει διαπολιτισμικό σχολείο στην οδό Σουρμελή και Μάγερ, στην πλατεία Βάθης, όπου θα μπορούσαν να φοιτούν οι 40 μαθητές και να γίνεται εξοικονόμηση κονδυλίων. Συνολικά, για τη μεταφορά των μαθητών στα έξι σχολεία της Αττικής δόθηκαν πέρυσι 618.171 ευρώ, ενώ για την ενοικίαση κτιρίων 582.588 ευρώ.

«Πρόκειται για εξαιρετικά σύνθετο θέμα. Είναι καλό τα σχολεία αυτά να μετεξελιχθούν σταδιακά σε σχολεία της γειτονιάς», ανέφερε υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Παιδείας. Αλλωστε, ο θεσμός του διαπολιτισμικού θεωρείται ξεπερασμένος για την εκπαίδευση των αλλοδαπών μαθητών, ενώ προκρίνεται η μέθοδος της συνεκπαίδευσης αλλοδαπών και γηγενών μαθητών. Πόσω μάλλον που στην περιφέρεια Αττικής κατά την τρέχουσα σχολική χρονιά λειτουργούν για αλλοδαπούς που θέλουν βοήθεια στη γλώσσα 116 Τάξεις Υποδοχής στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και 367 Τάξεις Υποδοχής και φροντιστηριακά τμήματα στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

«Τα διαπολιτισμικά σχολεία έχουν τη δυνατότητα να δεχθούν οποιοδήποτε μετανάστη μαθητή, που δεν γνωρίζει ελληνικά», ανέφερε , ο πρόεδρος της Ενωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης Νοτίου Αθήνας κ. Βασίλης Τζαφάς. «Βοηθούν τους αλλοδαπούς να προσαρμοστούν αρμονικά στην ελληνική κοινωνία», συμπλήρωσε.

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια: