"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


ΥΠΑΡΚΤΟΣ ΣΟΥΡΓΕΛΟΨΩΝΑΡΟΞΕΦΤΙΛΑΡΟΠΛΗΚΤΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ: Κυνήγι Μαγισσών

 

Του ΔΗΜΗΤΡΗ ΔΑΝΙΚΑ

Ορυμαγδός καταγγελιών. Δεν προλαβαίνουμε να διαβάζουμε

Με πρώτη αντίδραση « βρε τον αθεόφοβο τι έκανε!» Και με δεύτερη «καλά εσύ παιδάκι μου γιατί έκατσες και γιατί δεν έφυγες; Αλλά και γιατί αμέσως δεν το κατάγγειλες;»
 

Αναφέρομαι στις περιπτώσεις και στα περιστατικά βάναυσης, απαράδεκτης συμπεριφοράς. Σε καλλιτεχνικούς χώρους. Και καθόλου σε περιστατικά σεξουαλικής παρενόχλησης. Όπως λόγου χάριν στον Αθλητισμό


Το έχω τονίσει πολλές φορές. Και το ξαναλέω. Δημοκρατία και καλλιτεχνικό έργο δύο πράγματα εντελώς εχθρικά. Κάθε καλλιτέχνης, ιδιαιτέρως οι σκηνοθέτες θεάτρου και κινηματογράφου, αλλά ενίοτε και διευθυντές ορχηστρών, κυκλοφορούν και δημιουργούν με ένα τεράστιο εγώ. Ως επίγειοι ημίθεοι


Αφθονία παραδειγμάτων

Όπως λόγου χάριν η περίπτωση του Λαρς φον Τρίερ από Δανία. Για τον οποίο η αιρετική τραγουδίστρια Μπιοργκ από Ισλανδία είχε αποκαλύψει πως την είχε χαστουκίσει στα γυρίσματα ενός κινηματογραφικού μιούζικαλ με τίτλο "Χορεύοντας στο σκοτάδι" Αυτό όμως δεν εμπόδισε, διόλου μάλιστα, την Κατρίν Ντενέβ να το εκλιπαρεί για ένα ρόλο, ακόμα και μικρό και ασήμαντο, σε οποιαδήποτε δική του σκηνοθεσία. 

Η ιστορία του θρυλικού «Θεάτρου Τέχνης» του Κάρολου Κουν είναι συνυφασμένη με αυταρχικές συμπεριφορές και με στρατιωτική πειθαρχία. Αλλά και με διάφορα άλλα «γεγονότα».  

Το ίδιο ισχύει και στην περίπτωση του μακαρίτη Λευτέρη Βογιατζή, μοναδικού και  αυθεντικού κληρονόμου των αξιών και των αρχών του Κάρολου Κουν


Παρόλα αυτά. Και παρά την «κακή» φήμη όλων αυτών των σκηνοθετών, όλοι και όλες επιθυμούσαν να ευλογηθούν και να διαπαιδαγωγηθούν από καλλιτέχνες της εμβέλειας αυτών των τεράτων


Με απλά λόγια. Λένε, ισχυρίζονται κάποιοι ηθοποιοί που επρόκειτο να παίξουν σε κάποια ταινία του Κώστα Ζάπα. Ότι εκείνος τους ανάγκασε να ξεγυμνωθούν και στη συνέχεια ζήτησε μπροστά του να αυνανιστούν.


Μα όταν πήγαιναν για οντισιόν γνώριζαν εκ των προτέρων το περιεχόμενο των ταινιών του και τις «ανησυχίες» του. 

Δεύτερο κρατούμενο. Γιατί υπάκουσαν και γδύθηκαν; Μπας και το έκαναν υπό την απειλή περιστρόφου; Αστειότητες


Τρίτο κρατούμενο. Γιατί αμέσως  αυτά τα περιστατικά δεν τα κατάγγειλαν; Μπας και φοβήθηκαν; Από ποιον; Μα κάθε πράξη έχει ένα κόστος. Πως να το κάνουμε δηλαδή. Τώρα λοιπόν; Εκ των υστέρων;


Και κάτι ακόμα. Σχετικά με Γιώργο Κιμούλη. Αλλά και άλλες περιπτώσεις σκληρών, δύσκολων, αυταρχικών, όπως θέλετε, συμπεριφορών. Αφού κορίτσι μου είναι γνωστό. Ο κόσμος το χει τούμπανο και ο θεατρικός κόσμος κρυφό καμάρι. Αφού είναι γνωστό, γιατί πηγαίνεις;  

Και αφού πηγαίνεις που πηγαίνεις, τώρα, εκ των υστέρων, ύστερα από τόσα χρόνια, το θυμήθηκες και μας το λες;

Που καταλήγω; 

Στο γνωστό κυνήγι των μαγισσών. Το τανγκό χορεύεται από δύο. Όπως στο Χόλιγουντ. Που αφού η τάδε πρωταγωνίστρια των εκατομμυρίων δολαρίων, χτυπάει την πόρτα της σουίτας του μεγαλοπαραγωγού Χάρβει Γουάινστιν. Και αφού εκείνος την υποδέχεται με ανοιχτό το μπουρνούζι και με τους κοχόνες να σουλατσάρουν ανερυθρίαστα. Και αφού μαζί κολυμπάνε στη σάουνα. Στη συνέχεια και ύστερα από έτη πολλά η κυρία ανακαλύπτει σεξουαλικό εκτροχιασμό και βιασμό


Μα ξέρετε εσείς και όλοι εμείς. Χωρίς συγκατάθεση της γυναίκας διείσδυση ούτε μισή. Και για να τελειώνω. Με την Σέρλει ΜακΛέιν. Όταν προ ετών στο κινηματογραφικό φεστιβάλ του Βερολίνου είχε δημοσίως αποκαλύψει:

 

 «Oποια σταρ του Χόλιγουντ σας πει πως δεν κοιμήθηκε με τον σκηνοθέτη και τον συμπρωταγωνιστή της λέει ψέματα». Η γριά κότα έχει το ζουμί!




Δεν υπάρχουν σχόλια: