Μόνο μέσα στους πέντε πρώτους μήνες του 2014, οι Τούρκοι πραγματοποίησαν 1.017 παραβιάσεις του Ελληνικού Εναερίου Χώρου (EEX). Αυτό ισοδυναμεί με μια κατακόρυφη αύξηση της παραβατικής τους δραστηριότητας, σε σχέση με το 2013, όπου είχαν πραγματοποιήσει μόνο 636 παραβιάσεις.
Παρά την αύξηση αυτή, ωστόσο, δεν μπορεί κανείς να ισχυριστεί ότι οι Τούρκοι κλιμακώνουν την αεροπορική δραστηριότητα στο Αιγαίο. Οι αριθμοί είναι αποκαλυπτικοί. Τις 636 παραβιάσεις του 2013 τις πραγματοποίησαν 1.084 αεροσκάφη, ενώ για τις 1.107 του 2014 ευθύνονται... 576 αεροσκάφη. Στο ΓΕΕΘΑ εκτιμούν, μάλιστα, ότι έξοδοι των τουρκικών σχηματισμών μαχητικών τύπου F-16 έχουν μειωθεί σημαντικά τους τελευταίους μήνες. Είναι προφανές, λοιπόν, ότι οι Τούρκοι έχουν βρει ένα νέο τρόπο, ώστε να πολλαπλασιάζουν τις παραβιάσεις.
Η διαφορά βρίσκεται στο αεροσκάφος αεροναυτικής συνεργασίας τύπου CN-235, που ξεκίνησε να παραλαμβάνει η Τουρκία το περασμένο καλοκαίρι. Το CN-235 που κατασκευάζεται από την ισπανική CASA, μια θυγατρική της ευρωπαϊκής αεροπορικής βιομηχανίας EADS, είναι ένα δικινητήριο ελικοφόρο αεροσκάφος, που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως μεταγωγικό, για έρευνα και διάσωση, για αεροναυτική συνεργασία, αλλά και για ηλεκτρονικό πόλεμο.
Η τουρκική αεροπορία έχει παραγγείλει 32 τέτοια αεροσκάφη και έχει παραλάβει ώς σήμερα έντεκα.
Μέχρι τώρα, οι παραβιάσεις του ΕΕΧ από την τουρκική αεροπορία γίνονταν με μια συγκεκριμένη τακτική. Ενας τουρκικός σχηματισμός F-16, συνήθως 4 ή 6 αεροσκαφών, απογειωνόταν από κάποια τουρκική βάση στα παράλια του Βορείου Αιγαίου, π.χ. το Μπαλί Κισίρ, και έκανε μια μεγάλη βόλτα στο Αιγαίο «κόβοντας» τον ΕΕΧ των νησιών μέσα από τα 10 μίλια σε 2 ή 3 σημεία. Τα αεροσκάφη αυτά συνήθως επιστρέφουν και προσγειώνονται εκεί που απογειώνονται, δηλαδή είτε από τα βόρεια είτε από τα κεντρικά τουρκικά παράλια. Η όλη διαδικασία είχε συνήθως διάρκεια 20 λεπτών και στην ολοκλήρωση της «βόλτας» τα τουρκικά μαχητικά είχαν διενεργήσει 2 ή 4 παραβιάσεις. Εξυπακούεται ότι κάθε φορά που συμβαίνει αυτό σηκώνεται ένα ζεύγος ελληνικών F-16, τα αναγνωρίζει και τα αναχαιτίζει. Περισσότερες παραβιάσεις καταγράφονταν μόνο όταν οι Τούρκοι είχαν περισσότερα μαχητικά στον αέρα.
Αυτό άλλαξε όταν έκαναν την εμφάνισή τους τα CN-235.
Τα αεροσκάφη αυτά απογειώνονται από τη ναυτική βάση του Τόπελ, στα βόρεια τουρκικά παράλια, κατευθύνονται όμως νότια και κάνουν μια μεγάλη «βόλτα» κατά μήκος του Αιγαίου για να προσγειωθούν στην αεροπορική βάση Νταλαμάν, απέναντι από τη Ρόδο. Αυτό γίνεται φυσικά χωρίς να υποβάλλουν σχέδιο πτήσης, κάτι που συνιστά παράβαση των Κανόνων του FIR Αθηνών.
Το νέο στοιχείο είναι ότι τα αεροσκάφη αυτά διασχίζουν τα Δωδεκάνησα, όπου τα νησιά είναι πάρα πολλά και στη διάρκεια της πτήσης «κόβουν» τον ΕΕΧ κάτω από τα 10 μίλια σε πολλά σημεία. Σύμφωνα με στρατιωτικές πηγές, μόνο εκεί μπορεί να κάνουν 10 παραβιάσεις. Πέρα από αυτό, όμως, όντας ελικοφόρα, έχουν ταχύτητα μόνο 450 χλμ. ανά ώρα και χρειάζονται πάνω από δυόμισι ώρες, που σημαίνει ότι διατηρούν την Π.Α. σε εγρήγορση όλο αυτό το διάστημα. Ενα CN-235 μπορεί να κάνει σε μια πτήση 15 ή και 25 παραβιάσεις του ΕΕΧ, αν δε μάλιστα επιστρέψει την ίδια μέρα μπορεί να ξεπεράσει τις 45 παραβιάσεις.
Ως τώρα, η Πολεμική Αεροπορία δεν πραγματοποιούσε αναχαιτίσεις ελικοφόρων αεροσκαφών, τέτοια φαινόμενα άλλωστε ήταν σπάνια. Μόλις όμως διαπίστωσε ότι οι παραβιάσεις των CN-235 παγιώνονται σε σχεδόν καθημερινή συχνότητα, άλλαξε τακτική:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου