Παρά ταύτα, η κυριαρχία του ελληνισμού ήταν αδιαμφισβήτητη και σχεδόν ολοκληρωτική, ενώ η ύβρις, δηλαδή η υπεροψία και η αλαζονεία, μαζί με την ανικανότητα σχεδιασμού ενός στρατηγικού πλάνου για το μέλλον της Κύπρου, όπως και μια σειρά από μοιραία λάθη εκείνης της εποχής, κυρίως όμως το χουντικό καθεστώς της 21ης Απριλίου, άφησαν την Κύπρο ανυπεράσπιστη, παραδίδοντάς την κυριολεκτικά στις ορδές του Αττίλα.
Αυτό που ενδιαφέρει τώρα να δούμε, δεν είναι τόσο πως φτάσαμε στο 74, αλλά τι δεν κάναμε από το 74 και εντεύθεν για να αποκαταστήσουμε, όχι μόνο την διεθνή νομιμότητα στο νησί, την συνέχεια του ελληνικού πολιτισμού και της κοινωνικής, πολιτικής παρουσίας του ελληνισμού στην Κύπρο, αλλά και την εξισορρόπηση του τουρκικού παράγοντα, ο οποίος εξαιτίας της εισβολής και της μη ανατροπής και μη ενεργού αμφισβήτησης των συνθηκών που επέβαλε, αποθρασύνθηκε, γιγαντώθηκε η επεκτατικότητα, ευνοήθηκε ταμάλα η διεθνής παρουσία της Τουρκίας ως αξιόπιστου παράγοντα ειρήνης και ασφάλειας, μιας χώρας που διεκδικεί και καταφέρνει να επιβάλει την βούλησή της διεθνώς, χωρίς ή με ελάχιστο κόστος.
Αυτό έφερε την Τουρκία στο Αιγαίο, δυνάμωσε τον επεκτατισμό της και φυσικά διεκδίκησε και διεκδικεί μέσα από το περιβόητο διζωνικό - δικοινοτικό μοντέλο, τον έλεγχο ολόκληρης της Κύπρου. Αυτό που εμφανίζεται σήμερα ως ηγεμονική, τουρκική δύναμη δεν επετεύχθει τυχαία, ούτε σε μερικά χρόνια, είναι προϊόν της σχεδόν σαραντακονταετούς κατοχής της Κύπρου και εμφάνισής της ως χώρας της ειρήνης, της σταθερότητας, της ασφάλειας, όχι μόνο για την Κύπρο, αλλά και για ολόκληρη την περιοχή. Είναι το παιχνίδι του ηγεμόνα, ο οποίος εμπεδώνει την παρουσία του ως σταθεροποιητικής δύναμης στην Νοτιοανατολική Μεσόγειο και τη Μέση Ανατολή.
Εκείνο που ξενίζει όλους μας και πολλούς τρίτους που ενδιαφέρονται για την Κύπρο και υπερασπίζονται τα δίκαια του Κυπριακού Ελληνισμού, είναι ότι η Κύπρος δεν αντιστάθηκε σε διάρκεια όλα αυτά τα χρόνια, δεν αντιστέκεται, η Ελλάδα δεν υπερασπίστηκε με σχέδιο και στρατηγική την νομιμότητα στην Κύπρο. Αυτά όλα καταγράφονται και βρίσκονται σε αναντιστοιχεία με ένα πολιτισμό, όπως ο ελληνικός, ο οποίος ήταν ο πολιτισμός της ελευθερίας, των δικαιωμάτων, της δημοκρατίας, αποδίδοντας στις ηγεσίες ανικανότητα και ανεπάρκεια εκπροσώπησής του.
Το να είσαι Έλληνας δεν είναι μόνο υπόθεση κρατικής δομής και διαβατηρίου, είναι προπάντων η επιλογή της υπεράσπισης των αξιών ενός μακραίωνος πολιτισμού, ο οποίος διαποτίζει την ύπαρξη του καθενός και όλων μαζί ως Κλασσική Ελλάδα, ως Ελληνικός Διαφωτισμός και ως αγώνες για την ανεξαρτησία και ελευθερία. Αυτό ουσιαστικά είναι που μπορεί να σφραγίσει και την ανθρώπινη ύπαρξη ως πνευματικής οντότητας που μπορεί να υπερβεί την ισοπεδωτική λειτουργία της κουλτούρας της καθημερινότητος ως ύλης που διεχέεται ομογενοποιημένα σε όλο τον κόσμο και την οποία ο Χάμπερμας αποκαλεί κοινωνία των McDonalds και της Coca Cola.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου