ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ: Φόβοι για κλείσιμο εργοστασίων αυτοκινήτων στην Ευρώπη
Του Γιώργου Ανδρή
Η οικονομική κρίση δεν έχει αφήσει ανεπηρέαστη την αυτοκινητοβιομηχανία και δη την ευρωπαϊκή η οποία αναζητά μια συνολική λύση για την πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητά της που μαστίζει τον κλάδο και πλήττει τα κέρδη της καθιστώντας την ευάλωτη στους ανταγωνιστές του εξωτερικού.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του ACEA, η παραγωγική δυνατότητα των ευρωπαϊκών εργοστασίων το 2011 ξεπέρασε τα 15 εκατ. οχήματα ενώ από αυτά στην αγορά της Γηραιάς Ηπείρου διατέθηκαν μόλις 13 εκατομμύρια δημιουργώντας ένα πλεόνασμα 2 εκατομμυρίων οχημάτων!
Οσον αφορά στα προηγούμενα χρόνια η καλύτερη επίδοση μεταξύ παραγωγής και διάθεσης καταγράφηκε το 2009 καθώς κατασκευάστηκαν 13,9 εκατ. οχήματα και διατέθηκαν 13,6 εκατ. Ι.Χ.
Αντίστοιχα, η χειρότερη περίοδος για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία καταγράφηκε το 2008, καθώς τότε κατασκευάστηκαν σχεδόν 16 εκατ. οχήματα και διατέθηκαν στην αγορά μόλις 13,5 εκατ. Ι.Χ., δημιουργώντας πλεονάζουσα παραγωγή κατά 2,3 εκατ. οχήματα.
Παράλληλα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης πέραν της πλεονάζουσας παραγωγής και τις ανταγωνιστικές τιμές κατασκευαστών εκτός Ευρώπης αντιμετωπίζουν και μια δύσκολη εγχώρια αγορά η οποία έχει πληγεί από τα μέτρα δημοσιονομικής προσαρμογής που έχουν ληφθεί σε όλες σχεδόν τις χώρες.
Επιπρόσθετα, όπως έχουν επισημάνει στελέχη της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, η συμφωνία ελεύθερου εμπορίου που τέθηκε σε ισχύ από τον περασμένο Ιούλιο μεταξύ Ε.Ε. και Νότιας Κορέας έδωσε μία ώθηση στις πωλήσεις των αυτοκινήτων στην ασιατική χώρα που έπληξε την εσωτερική παραγωγή ακόμη περισσότερο. Παράλληλα, η εν λόγω συμφωνία δεν ωφέλησε καθόλου την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία ως προς τις εξαγωγές καθώς η Νότια Κορέα εξήγαγε στην Ε.Ε. περίπου 440.000 αυτοκίνητα και εισήγαγε από τη Γηραιά Ηπειρο μόλις 78.000 οχήματα.
Παράλληλα τα μέλη του ACEA κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου στην Ε.Ε. την ενδεχόμενη ενεργοποίηση συμφωνιών ελεύθερου εμπορίου με την Ινδία, αλλά και την Ιαπωνία οι οποίες εάν ευοδωθούν θα οδηγήσουν σε «λουκέτο» δεκάδες εργοστάσια στην Ευρώπη και θα χαθούν εκατοντάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας. Οπως ανέφερε χαρακτηριστικά και ο γ.γ. του ACEA Ιβάν Χόντακ στην πρόσφατη διεθνή έκθεση αυτοκινήτου στη Γενεύη: «Χρειαζόμαστε μία πανευρωπαϊκή λύση, αλλά δεν είναι εύκολο...».
Τα μερίδια πωλήσεων
Το 2011 αποτέλεσε ακόμη μία εξαιρετική χρονιά για τις πωλήσεις του ομίλου VW με 3 εκατ. οχήματα και 23,2% μερίδιο στην αγορά. Στη δεύτερη θέση βρέθηκε ο όμιλος PSA (Peugeot-Citroen) με 1,6 εκατ. μονάδες και 12,5% ενώ την τρίτη θέση βρέθηκε ο όμιλος Renault (Renault-Dacia) με 1,2 εκατ. οχήματα και 9,7%. Στη συνέχεια ακολουθούν η GM (Opel, Chevrolet, Vauxhall) με 1,1 εκατ. Ι.Χ. και 8,7%, η Ford με 1 εκατ. οχήματα και 8%, ο όμιλος Fiat (Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Jeep) με 928.390 Ι.Χ. και 7,1%, η BMW (BMW-Mini) με 780.981 και 6%, η Daimler (Mercedes, Smart) με 652.790 ΙΧ και 5%, η Toyota (Toyota, Lexus) με 523.418 οχήματα και 4%, η Nissan με 3,4% (443.300), Hyundai με 2,9% (382.255), η ΚΙΑ με 1,9% (286.792), η Volvo με 1,8 (234.613) κ.ά.
Η παραγωγή των αυτοκινήτων στην Ευρώπη πραγματοποιείται σε 17 χώρες οι οποίες περιλαμβάνουν την Αυστρία, Βέλγιο, Τσεχία, Φινλανδία, Γαλλία, Γερμανία, Ουγγαρία, Ιταλία, Ολλανδία, Πολωνία, Πορτογαλία, Ρουμανία, Σλοβακία, Σλοβενία, Ισπανία, Σουηδία και Μεγάλη Βρετανία.
Στις παραπάνω χώρες κατασκευάζονται όχι μόνο ευρωπαϊκά αυτοκίνητα αλλά και άλλες μάρκες με έδρα τις ΗΠΑ, Ιαπωνία κ.ά.
Την πρώτη θέση σε επίπεδο παραγωγής διατηρεί η Γερμανία με πολύ μεγάλη διαφορά από τις υπόλοιπες χώρες με 5,5 εκατ. οχήματα το 2010, 4,9 εκατ. το 2009 και 5,5 εκατ. Ι.Χ. το 2008.
Στη δεύτερη θέση βρίσκεται η Γαλλία με 1,9 εκατ. Ι.Χ. το 2010, 1,8 εκατ. το 2009 και 2,1 εκατ. Ι.Χ. το 2008. Σε απόσταση αναπνοής στην τρίτη θέση βρίσκεται η Ισπανία με την παραγωγή 1,9 εκατ. Ι.Χ. το 2010, 1,8 εκατ. το 2009 και 1,9 εκατ. Ι.Χ. το 2008. Εντυπωσιακή είναι η αύξηση που καταγράφει η Τσεχία η οποία το 2010 εισήλθε στο club των ισχυρών καθώς η παραγωγή Ι.Χ. ξεπέρασε το 1 εκατ. οχήματα.
Ερχονται συγχωνεύσεις και μαζικές απολύσεις
Χρειάζεται ευρωπαϊκή πολιτική ώστε να αρθεί η μεγάλη αβεβαιότητα στον κλάδο
Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία έχει μερικά εργαλεία σε κοινοτικό επίπεδο που μπορούν να βοηθήσουν να αντιμετωπίσει το πρόβλημα πλεονάζουσας παραγωγής της Ευρώπης και ενώ η ACEA μπορεί να θέλουν μια συντονισμένη προσέγγιση, οι εθνικές κυβερνήσεις είναι απρόθυμες να εκχωρήσουν τον έλεγχο όσον αφορά το φλέγον αυτό για την εγχώρια βιομηχανία ζήτημα.
Στέλεχος βρετανικών επιχειρήσεων τόνισε στη Γενεύη πως απειλούνται με «λουκέτα» εργοστάσια παραγωγής στη χώρα, πράγμα που σημαίνει απώλεια χιλιάδων θέσεων εργασίας. Ωστόσο, ανακοίνωσε και την πρόθεση της Nissan να κατασκευάσει ένα μικρό μοντέλο της στο Σάντερλαντ.
Στη Γαλλία η πρόσφατη συμμαχία μεταξύ GM και PSA αναδεικνύει το πρόβλημα της πλεονάζουσας παραγωγής και ήδη τα σωματεία εργαζομένων έχουν εκφράσει την ανησυχία τους για μαζικές απολύσεις. Ωστόσο, η GM ανακοίνωσε ότι οι δύο αυτοκινητοβιομηχανίες δεν έχουν λάβει ακόμη τις τελικές αποφάσεις τους σχετικά με τις τοποθεσίες παραγωγής αλλά η συμμαχία δεν προτίθεται να κλείσει καμία από τις εγκαταστάσεις παραγωγής.
ΗΜΕΡΗΣΙΑ
Ετικέτες
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ,
ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ,
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ,
ΗΜΕΡΗΣΙΑ
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου