Oι βάνδαλοι που επιτέθηκαν τις τελευταίες μέρες στον «Περίπατο της Αθήνας» πιστεύουν ότι η συμπεριφορά τους είναι πάρα πολύ cool.
Στον πολιτισμό επιτίθενται και οι ήσσονες βάνδαλοι του σημερινού αριστεροαναρχικού χώρου που επαναλαμβάνουν, ανεπίγνωστα, τόσο τις αρχαίες εμπειρίες, όσο και τις πιο πρόσφατες − τουτέστιν, την υποβάθμιση των εσώτερων πόλεων εκ μέρους των συμμοριών και τις καταστροφές της πολιτιστικής κληρονομιάς εκ μέρους των ισλαμιστών. Μουτζαχεντίν, Ταλιμπάν, φονταμενταλιστές ενός ευρέος φάσματος ισλαμιστικών ομάδων, καθώς και αναρχοφασίστες και μέλη νεανικών συμμοριών μοιράζονται το ίδιο όραμα: την καταστροφή του δημοσίου χώρου, της καλλιτεχνικής παράδοσης και της κρατικής, «κοινής», περιουσίας. «Κράτος» και «περιουσία» είναι βρόμικες λέξεις όχι μόνο για τις προαναφερθείσες κοινωνικές κατηγορίες, αλλά για μέρος της κοινωνίας που έχει πεισθεί από την αριστερή μεταφυσική.
Η αντικοινωνική συμπεριφορά δεν αντιστοιχεί υποχρεωτικά σε κάποια πολιτική εργαλειοποίηση ή σε μια λιγότερο ή περισσότερο έναρθρη δήλωση.
Γενικά, η περιρρέουσα πλήξη, η διάχυτη οργή, ο φθόνος και ο οπορτουνισμός προκαλούν αγανάκτηση και αηδία, δεν έχουν όμως ευρύτερη ισχύ. Ο βανδαλισμός απόκτησης (το πλιάτσικο) προκαλεί οικονομική ζημία, η συμπεριφορά πλήθους με peer pressure προς την ανυπακοή (που θεωρείται, όπως προανέφερα, "cool") προκαλεί, το πολύ, ένα σήκωμα των ώμων∙ κι όσο για τον ιδεολογικό βανδαλισμό (τα «μηνύματα» που συνοδεύουν τις καταστροφές) αφήνουν τους περισσότερους ανθρώπους παγερά αδιάφορους ή έχουν το αντίθετο αποτέλεσμα. Οι σημερινοί εικονομάχοι είναι πιο δειλοί από ποτέ: νομίζω ότι συνιστά σημείο των καιρών το ότι η εκδίκηση και το σαμποτάζ εκτυλίσσονται όλο και συχνότερα στο κυβερνοδιάστημα όπου η ελευθερία του λόγου έχει εκφυλιστεί σε ελευθερία της συκοφαντίας. Ο βανδαλισμός με σπρέι γίνεται virtual: ανόητοι, φθονεροί, αγράμματοι και αποτυχημένοι παραμορφώνουν πρόσωπα και πασχίζουν να δολοφονήσουν χαρακτήρες, διαισθανόμενοι, όπως κάποτε οι βάρβαροι Γερμανοί, ότι υπάρχουν άτομα και ομάδες με μεγαλύτερη ηθική αξία.
Σε μερικές χώρες, για παράδειγμα στη Βρετανία και στη Σιγκαπούρη, ο βανδαλισμός τιμωρείται αυστηρά: στη Σιγκαπούρη η ποινή περιλαμβάνει τριετή κάθειρξη και ράπισμα με βέργα («το ξύλο βγήκε απ’ τον παράδεισο»), ενώ στη Βρετανία θεωρείται ταυτοχρόνως περιβαλλοντικό έγκλημα και έγκλημα αντικοινωνικής συμπεριφοράς. Από το 1990, ο βανδαλισμός άρχισε να τιμωρείται συστηματικά με πολυετή φυλάκιση και στις ΗΠΑ, ως έγκλημα «κατά της ποιότητας ζωής»: η επιβολή του νόμου συνέβαλε στην αναγέννηση των αμερικανικών πόλεων, στη δραματική μείωση της εγκληματικότητας και, αναπόφευκτα, στην επίσης δραματική αύξηση της τιμής των ακινήτων. Όποιος έχει δει τις αμερικανικές μεγαλουπόλεις στις δεκαετίες του 1970 και 1980, έχει γίνει μάρτυρας μιας ολικής μεταμόρφωσης: η ρυπαρότητα του tagging και των πυρπολημένων κτιρίων είναι μια μακρινή ανάμνηση.
Ίσως το ότι στην Ελλάδα δεν διαμαρτυρόμαστε αρκετά για την καταστροφή του δημόσιου χώρου αποτελεί ένα ακόμα σημάδι καθυστέρησης: πριν από μισό αιώνα, ο Νόρμαν Μέιλερ εγκωμίαζε τα γκραφίτι − αλλά από το 1974 το Zeitgeist έχει αλλάξει σε όλες τις δυτικές χώρες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου