Ακόμη και τότε, μια έξοδος από την ευρωζώνη δεν είναι προκαθορισμένη καθώς οι έλεγχοι στην κίνηση κεφαλαίων θα είναι ικανοί ώστε να αντιμετωπίσουν αυτό το πρόβλημα. Σε κάθε περίπτωση, το επιχείρημα ότι απαιτείται ένα νέο νόμισμα για να ανακτηθεί η ανταγωνιστικότητα, δεν ισχύει πλέον καθώς οι μισθοί έχουν μειωθεί πολύ.
Υπάρχουν δύο απόψεις για αυτόν τον ισχυρισμό: η αναλογία χρέους/ΑΕΠ βρίσκεται κοντά στο 180%, το οποίο είναι πολύ υψηλότερο από το όριο του 120% του ΑΕΠ που συνήθως ισχύει σε περιπτώσεις αξιολόγησης της βιωσιμότητας του χρέους.
Αλλά η ελληνική κυβέρνηση έχει επίσης μεγάλα assets. Έπρεπε να αναλάβει μεγάλα ποσοστά συμμετοχής στις τράπεζές της και να διατηρήσει το ρευστό υπό τις προβλέψεις του PSI. Η αναλογία του καθαρού χρέους διαμορφώνεται επομένως στο 120%-130% του ΑΕΠ, χαμηλότερη από αυτή της Ιταλίας.
Επιπλέον, η Ελλάδα έχει τύχει πολύ χαμηλών επιτοκίων από τους επίσημους πιστωτές της. Επομένως πρέπει να ξοδεύει λιγότερα (ναι, λιγότερα) στην εξυπηρέτηση του χρέους από ό,τι η Ιταλία ή η Ιρλανδία, οι οποίες έχουν πολύ χαμηλότερη αναλογία χρέους/ΑΕΠ. Για το 2015, οι πληρωμές του επίσημου χρέους θ αντιστοιχούν μόλις στο 1,5% του ΑΕΠ. Από αυτή την άποψη, η Ελλάδα θα είναι σε θέση να εξυπηρετήσει το χρέος της. Οι βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις της χώρας είναι τόσο μικρές που δεν υπάρχουν στόχοι για αθέτηση πληρωμών. Οι μόνες μεγάλες πληρωμές, τις οποίες πρέπει η Ελλάδα να φέρει εις πέρας το 2015, είναι προς το ΔΝΤ και την ΕΚΤ.
Η ΕΚΤ διακρατά δύο ομόλογα 3,3 δισ. ευρώ έκαστο, τα οποία λήγουν τον Ιούλιο και τον Αύγουστο. Θα ήταν λογικό και για τις δύο πλευρές να τηρήσουν τη στάση «παρατείνουμε και υποκρινόμαστε».
Ο ΣΥΡΙΖΑ δύσκολα μπορεί να αθετήσει τις πληρωμές των εν λόγω ομολόγων και αναμένει ότι οι ελληνικές τράπεζες θα συνεχίσουν να λαμβάνουν χρηματοδότηση από την ΕΚΤ.
Η ΕΚΤ θα προτιμήσει να αποφύγει τις απώλειες που θα μπορούσαν να προκύψουν από μια ολοκληρωτική ζημιά από αυτά τα ομόλογα.
Το ΔΝΤ μπορεί να τηρήσει πιο σκληρή στάση καθώς είναι λιγότερο πιθανό να συμφωνήσει σε μια συμφωνία «παράταση και υποκρισία» από τη στιγμή που γενικώς το προσωπικό του θεωρεί την Ελλάδα ως μια basket case.
Τι άλλο ζητά για την μείωση του χρέους ο ΣΥΡΙΖΑ:
Μια αναδιοργάνωση κάποιων πληρωμών που λήγουν το 2015 θα πρέπει να είναι δυνατή.
Μια οριστική μείωση των ονομαστικών ποσών που οφείλονται στον ESM (και άλλες πιστώσεις από τις χώρες της ευρωζώνης) φαίνεται πολύ δύσκολο να επιτευχθεί δεδομένου ότι για κάποια χρόνια δεν επίκειται αποπληρωμή τους. Οι πιστωτές, οι οποίοι πρέπει να πληρωθούν πρώτοι (η ΕΚΤ και το ΔΝΤ), είναι de facto super senior, αφήνοντας μόνο τον ESM ως το πιο πιθανό θύμα του OSI. Επιπλέον, η Ιταλία θα πρέπει να επωμιστεί το 20% των ζημιών του ESM, η Ισπανία άλλο ένα 10%.
Θέλει η ελληνική κυβέρνηση να αθετήσει τις υποχρεώσεις της προς άλλες χώρες με υψηλό χρέος και εταίρους που πλήττονται από την λιτότητα;
Σε κάθε περίπτωση, η λιτότητα τελειώνει φυσιολογικά δεδομένου ότι το πρόγραμμα της τρόικας δεν προβλέπει περαιτέρω μεγάλες μειώσεις στις δαπάνες (τόσο οι δαπάνες κοινωνικής ασφάλισης και ο επενδυτικές δαπάνες υποτίμησε ότι θα παραμείνουν σταθερές). Τα πλεονάσματα που αναμένονται για φέτος και για το επόμενο έτος βασίζονται μόνο στην αύξηση των εσόδων, όχι σε περαιτέρω περικοπές δαπανών.
Πώς μπορεί η ΕΚΤ να επιτρέψει την ελληνική κεντρική τράπεζα να παράσχει «έκτακτη» χρηματοδότηση στις ελληνικές τράπεζες όταν η εγγύηση για αυτόν τον δανεισμό παρέχεται από την ελληνική κυβέρνηση η οποία την ίδια στιγμή θέλει να αθετήσει τις οφειλές της;
Ωστόσο, το παράδειγμα της Κύπρου εμφανίζει πώς αυτό το αποτέλεσμα θα μπορούσε να αποφευχθεί. Η επιβολή ελέγχων στην κίνηση κεφαλαίων αντιστοιχεί με ένα έμμεσο Grexit, αλλά ένα πιο σταδιακό, ανάλογα με την αυστηρότητα των ελέγχων στην κίνηση κεφαλαίου. Στην περίπτωση της Κύπρου, οι έλεγχοι στην κίνηση κεφαλαίων σιγά σιγά καταργούνται και τώρα αποτελούν μόνο μια μικρή ενόχληση. Υπό αυτή την έννοια, η Κύπρος επανέρχεται σταδιακά στο να είναι ένα «πλήρες» μέλος της ευρωζώνης. Στην περίπτωση της Ελλάδας, οι έλεγχοι θα μπορούσαν να είναι πιο δρακόντειοι και με μεγαλύτερη διάρκεια εάν η κυβέρνηση θέλει στα αλήθεια να ξοδέψει περισσότερα και οι τράπεζες παραμείνουν αποκομμένες από την χρηματοδότηση της ΕΚΤ.
Το πιο πιθανό αποτέλεσμα φαίνεται να είναι ένα τυπικό ευρωπαϊκό fudge σε διάφορα μέτωπα:
Κάποια αναδιάταξη των πληρωμών του επίσημου χρέους
Κάποια χαλάρωση των δημοσιονομικών στόχων και εάν οι Έλληνες καταθέτες γίνουν νευρικοί
Κάποιοι έλεγχοι στην κίνηση κεφαλαίων για να προσποιηθούμε ότι η Ελλάδα είναι ακόμη μέρος της ευρωζώνης.
Οι επόμενοι μήνες αναμένεται επομένως να είναι γεμάτοι δράμα, αλλά στο τέλος, η διαφορά μεταξύ μιας κυβέρνησης που ποτέ δεν έχει πραγματοποιήσει τις υποσχέσεις της και μιας κυβέρνησης που υπόσχεται να μην πληρώνει, ίσως να μην είναι τόσο μεγάλη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου