Τη σωστότερη απάντηση στο ερώτημα τη βρίσκουμε διατυπωμένη στην πρώτη παράγραφο του μελετήματος του Αλέξη Πολίτη «Ο "χορός του Ζαλόγγου"», το οποίο αποτελεί την πλέον λεπτομερειακή εξέταση του θέματος, κατά το ότι συγκεντρώνει, στον βαθμό του εφικτού, όλες τις σωζόμενες σχετικές μαρτυρίες.
Ο Πολίτης έχει συλλέξει 23 ιστοριογραφικές αναφορές στα γεγονότα του Ζαλόγγου, από την πρώτη, του Μπαρτόλντυ (1805), ως το τέλος του 19ου αιώνα, με σκοπό να ελέγξει την αξιοπιστία τους. Οι 14 από αυτές μιλούν για χορό των γυναικών, ενώ στις υπόλοιπες 9 μνεία χορού δεν υπάρχει.
«Ας προσέξουμε όμως» διευκρινίζει. «Αν το Κρυφό σχολειό αποτελεί μια κατασκευή εκ του μηδενός, ο πυρήνας των γεγονότων του Ζαλόγγου υπήρξε: οι υπερασπιστές και οι προδότες του Σουλίου, όπως κι οι γυναίκες που αυτοκτόνησαν. […] Η μυθοποίηση βρίσκεται μονάχα στην εξιδανίκευση, στον χορό».
Ως εδώ τα πράγματα φαίνονται σωστά. Σοβαρός μελετητής, ενδελεχής αναζήτηση των πηγών, προσπάθεια ορθής ερμηνείας των αφηγήσεων. Ομως τελειώνοντας την ανάγνωση της μελέτης του Πολίτη αισθάνεσαι ότι διαβάζοντάς την κάτι δεν πήγαινε καλά· ότι ο τόνος της δεν ήταν όσο θα έπρεπε νηφάλιος, κυρίως γιατί διαπνεόταν από μιαν ειρωνεία για όσους κατέγραφαν τα περί χορού ως αληθινά. Ακόμη: σε παραξενεύει η ασυμφωνία ανάμεσα στην αρκτική δήλωση του μελετητή - «το τι ακριβώς συνέβη στο Ζάλογγο» (η υπογράμμιση δική μου) το γνώριζαν όσοι έζησαν τα γεγονότα - και στην τελική και κατηγορηματική βεβαιότητά του ότι χορός δεν υπήρξε.
Μια δεύτερη και προσεκτικότερη ανάγνωση της μελέτης ενισχύει την αρχική σου αίσθηση ότι οι κρίσεις του Πολίτη για το αξιόπιστο των επί του θέματος αναφορών που συνέλεξε καθοδηγούνται λιγότερο από την πρόθεσή του να διερευνήσει με αντικειμενικότητα τα γεγονότα και περισσότερο από μιαν απομυθοποιητική διάθεση σε ό,τι αφορά τον χορό.
Η απροκατάληπτη εξέταση των στοιχείων που παραθέτει ο Πολίτης στο μελέτημά του πολύ δύσκολα θα μπορούσε να μας οδηγήσει στο ίδιο συμπέρασμα με αυτόν. Μεταξύ άλλων, και διότι στα στοιχεία εκείνα όπου δεν υπάρχει μνεία χορού δεν υπάρχει ούτε αμφισβήτηση της ύπαρξής του. Και απουσία δεν σημαίνει αναγκαστικά αμφισβήτηση. Θα μπορούσε μάλιστα κανείς να υποστηρίξει, σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας του Πολίτη, ότι είναι πιθανότερο οι Σουλιώτισσες να χόρεψαν παρά να μη χόρεψαν.
Εχουμε κι εδώ μιαν ακόμη περίπτωση όπου η προσπάθεια αποδόμησης ενός (υποτιθέμενου ή πραγματικού) εθνοκεντρικού μύθου έχει οδηγήσει την εκσυγχρονιστική ιστοριογραφία μας στο άλλο άκρο: στη δημιουργία ενός αντίπαλου μύθου.
Υστερόγραφο: Η Μαρία Ρεπούση χαρακτηρίζει μύθο όχι μόνο τον χορό του Ζαλόγγου αλλά και το ίδιο το Ζάλογγο («Μύθος είναι το Ζάλογγο και ο χορός του»: βλ. το άρθρο της «Το 1821», στο The book's journal, 6-4-2011).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου