"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ - ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ - ΑΝΘΡΩΠΟΣ: Πώς οι ηλεκτρονικές εταιρείες μάρκετινγκ παρακολουθούν τους χρήστες και αναλύουν τα καταναλωτικά τους «γονίδια»


Μπορεί να μη γίνεται αντιληπτό από τους καταναλωτές, αλλά εταιρείες μάρκετινγκ συλλέγουν και πωλούν δεδομένα όχι μόνο για την οικονομική κατάσταση του καθένα, αλλά και για ό,τι άλλο τον απασχολεί. Και όλα αυτά από τις καθημερινές συνήθειες, οι οποίες παρακολουθούνται συνεχώς από ηλεκτρονικές εταιρείες μάρκετινγκ. 
 
Τα καθαρά κέρδη της εταιρείας Axciom, που δραστηριοποιείται στις ΗΠΑ και θεωρείται ηγέτης του κλάδου, ανήλθαν το 2011 σε 77,26 εκατ. δολάρια, ενώ ο τζίρος της άγγιξε τα 1,13 δισ. δολάρια.
 
«Γνωρίζει ποιος είσαι, πού μένεις, τι κάνεις. Διεισδύει στη ζωή των Αμερικανών πολύ πιο βαθιά από το FBI, το facebook και την Google. Γνωρίζει την ηλικία σου, τη φυλή σου, το βάρος σου, το ύψος σου, την οικογενειακή κατάσταση, το μορφωτικό επίπεδο, τις καταναλωτικές συνήθειές σου. Επίσης, ξέρει καλά όλα όσα σε ανησυχούν για θέματα υγείας, πού θέλεις να πας διακοπές, ποια συναυλία και ποιον αγώνα ποδοσφαίρου θα παρακολουθήσεις τους επόμενους μήνες». Οι αναφορές στην εταιρεία Axciom και οι αναλύσεις των «New York Times» και των «Times» είναι αρκετά συχνές, καθώς η εταιρεία έχει βρει τρόπους καταγραφής προσωπικών δεδομένων οι οποίοι δεν μπορούν να γίνουν αντιληπτοί από τους πολίτες.
 
Ακόμη χειρότερα, δεν υπάρχουν νόμοι που να προστατεύουν τους πολίτες από την παραβατική συμπεριφορά της εταιρείας. Η ίδια, πάντως, προωθεί την εταιρική εικόνα και αυτοαποκαλείται «παγκόσμιος ηγέτης ιδεών για την αντιμετώπιση ζητημάτων ιδιωτικής ζωής του καταναλωτή».

Η ίδια η εταιρεία έδωσε στη δημοσιότητα ένα παράδειγμα με τη δημιουργία προφίλ καταναλωτή ή διαφορετικά μια «προσέγγιση 360 μοιρών», όπως την ονομάζει και την πουλάει. Ως παράδειγμα χρησιμοποίησε έναν εικονικό καταναλωτή, τον Σκοτ Χιουτζ. Πρόκειται για τον ιδιοκτήτη μιας μικρής εταιρείας που εδρεύει στις ΗΠΑ.
 
Ο Σκοτ έχει πρόσβαση στο facebook και βλέπει ότι μια φίλη του έχει γίνει μέλος της σελίδας μιας επιχείρησης με ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Βλέποντας ότι η φίλη του έκανε like στην εταιρεία, κάνει κι εκείνος το ίδιο και μέσα από τη σελίδα αναζητεί μια καλή τιμή για έναν εκτυπωτή.
 
Η συγκεκριμένη διαδικασία πλοήγησης μπορεί να φαίνεται άσχετη. Και όμως δείχνει πώς ενεργοποιείται το σύστημα της Axciom, το οποίο είναι σχεδιασμένο να αναγνωρίζει τους καταναλωτές, να θυμάται τις δραστηριότητές τους, να καταγράφει τη συμπεριφορά τους και να τους επηρεάζει με προσφορές και προσωποποιημένες προτάσεις προϊόντων και υπηρεσιών. Δηλαδή μάρκετινγκ προσαρμοσμένο στα καταναλωτικά «γονίδια».
 
Τη στιγμή που ο κ. Χιουτζ πατάει τον σύνδεσμο του facebook για να τον οδηγήσει στην ιστοσελίδα του καταστήματος υπολογιστών, το σύστημα αναγνωρίζει τη δραστηριότητά του στο κοινωνικό δίκτυο και κατευθείαν του προτείνει έναν εκτυπωτή που θα μπορούσε να αγοράσει. Κάνει εγγραφή στον δικτυακό τόπο του καταστήματος, αλλά δεν αγοράζει τον εκτυπωτή εκείνη τη στιγμή. Το σύστημα της Axciom, όμως, τον αναγνωρίζει. Ετσι, το επόμενο πρωί, όταν διαβάζει τα αθλητικά σε μία άλλη σελίδα, βλέπει ξαφνικά τη διαφήμιση για τον εκτυπωτή που είχε επιλέξει, αλλά δεν είχε αγοράσει την προηγούμενη ημέρα.
 
Το βράδυ που επιστρέφει στην ιστοσελίδα του καταστήματος υπολογιστών, το οποίο τον αναγνωρίζει, του παρουσιάζεται μία προσφορά με έκπτωση 10 δολαρίων και δωρεάν μεταφορικά. Η προσφορά ήταν μελετημένη και καθόλου τυχαία. Η Axciom διαθέτει το δικό της σύστημα καταχώρισης που ονομάζεται «PersonicX». Αυτό έχει την ιδιότητα να καταχωρίζει τους καταναλωτές σε μία από τις 70 κοινωνικοοικονομικές ομάδες που έχει διακρίνει και να προωθεί προϊόντα και υπηρεσίες ανάλογα με την ομάδα στην οποία ανήκει ο καθένας.
 
Είναι νόμιμη η Axciom; 
 
 Προς το παρόν ναι, καθώς δεν υπάρχει νομοθεσία η οποία θα εμπόδιζε να κάνει κάποια εταιρεία αυτό που κάνει εκείνη. Πολλές φορές όμως είναι αρκετά υπονομευτικοί οι τρόποι με τους οποίους οι καταναλωτές οδηγούνται στην απόφαση να δώσουν οι ίδιοι ένα μέρος από τα προσωπικά τους στοιχεία.
 
Αυτή τη στιγμή περισσότεροι από 23.000 διακομιστές συγκεντρώνουν, συνδέουν και αναλύουν πληροφορίες καταναλωτών για την Axciom
Μια δοκιμή θα σας πείσει
Μπείτε σε ένα site και αναζητήστε ένα συγκεκριμένο αντικείμενο, για παράδειγμα στο amazon.co.uk., ακολούθως επισκεφτείτε μια βρετανική ενημερωτική ιστοσελίδα όπως είναι η guardian.co.uk. Θα εμφανιστεί αμέσως μπροστά σας διαφήμιση με το προϊόν που αναζητείτε σε πολύ καλή τιμή. Αν ακολουθήσετε την ίδια διαδικασία αναζήτησης για μερικές ημέρες, θα βρίσκετε το προϊόν παντού μπροστά σας, αλλά και ανταγωνιστικά προϊόντα σε πολύ καλύτερες τιμές

Δεν υπάρχουν σχόλια: