"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΠΑΝΑΝΙΑ: Πύργος... εφάπαξ κυκλοφορίας - ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΕΙΣ 125-150.000 ΕΥΡΩ ΛΙΓΟ ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΤΗ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΗΣΗ για τους ελγκτές εναέριας κυκλοφορίας


Χρυσές εφάπαξ αποζημιώσεις ακόμη και... έξι φορές πάνω από εκείνες του Δημοσίου εξασφαλίζουν δεκάδες ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) με τρόπο νομιμοφανή, πλην όμως, αμφισβητούμενο.

Μικρό χρονικό διάστημα πριν από τη συνταξιοδότησή τους επικαλούνται λόγους υγείας, με αποτέλεσμα την απώλεια του πτυχίου τους και την αποζημίωσή τους με ποσό που κυμαίνεται από 125 έως 150 χιλιάδες ευρώ! 

Επιπροσθέτως παίρνουν και το προβλεπόμενο εφάπαξ του Δημοσίου, ύψους 30 χιλιάδων ευρώ!

«Πρόβλημα» για τους περισσότερους αποτελεί η αδυναμία άσκησης των καθηκόντων τους λόγω απώλειας συγκέντρωσης την οποία επικαλούνται όταν γίνουν 58- 60 χρόνων. Μια πενταμελής επιτροπή διετούς διάρκειας τοποθετημένη από τον εκάστοτε υπουργό Μεταφορών έρχεται να γνωμοδοτήσει, ύστερα από αίτημα του εργαζομένου, ότι -όπως είναι αναμενόμενο λόγω ηλικίας- στα 60 του παρουσιάζει απώλεια συγκέντρωσης και δεν μπορεί να βρίσκεται στον πύργο ελέγχου.

Γερό κομπόδεμα
Πρόκειται για μια θεσμοθετημένη «φάμπρικα» μεγιστοποίησης του εισοδήματος, η οποία πατώντας πάνω σε νομοθετήματα δημιούργησε επί σειρά ετών γερό κομπόδεμα για δικαιούχους και μή. Κομπόδεμα το οποίο μάλιστα ήταν αφορολόγητο μέχρι πριν από τρία χρόνια περίπου!(Μόνο κατά τη διετία 16.10.2009 έως 31.12.2011 79 ελεγκτές έλαβαν αποζημίωση λόγω απώλειας ειδικότητας ύψους 11 εκατ. 248 χιλιάδων ευρώ.)

Η υπόθεση βρίσκεται στο μικροσκόπιο των υπηρεσιών του γενικού επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, Λέανδρου Ρακιντζή. Χαρακτηρίζεται ως μεθόδευση υπηρεσιών, συνδικαλιστών ή υπαλλήλων του δημόσιου τομέα, προκειμένου να μεγεθύνουν το εισόδημά τους εκμεταλλευόμενοι την επί χρόνια επικρατούσα αναρχία στο μισθολογικό καθεστώς του Δημοσίου και την ευαίσθητη εργασιακή τους θέση για την κοινωνική ζωή της χώρας.

Ανώτερες πηγές του υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων αναφέρουν ότι ο δρόμος προς το... Ελντοράντο των ελεγκτών στρώθηκε επί υπουργίας Χρήστου Βερελή. Η εν λόγω αποζημίωση αποτέλεσε πάγιο συνδικαλιστικό αίτημα για τρία χρόνια και τελικά, το 2001, πέρασε νομοθετική διάταξη (άρθρο 35, παρ.3 του ν. 2912/2001) με την οποία «ασφαλίζονται» τα πτυχία τους έναντι οριστικής απώλειας για λόγους υγείας, θανάτου ή αντικειμενικής αδυναμίας για την άσκηση των καθηκόντων τους.

Για την υλοποίηση της παραπάνω διάταξης υπεγράφησαν εν συνεχεία το προεδρικό διάταγμα 8/2004 και η υπουργική απόφαση Δ9/Α/23573/6096/14-6-2004 από τον Χρήστο Βερελή και τον Μιχάλη Λιάπη αντίστοιχα.

Τα «ασφάλιστρα» πληρώνονται από πόρους του Eurocontrol (Ευρωπαϊκός Οργανισμός για την ασφάλεια των πτήσεων), όπου κατατίθεται ένα μέρος των εισπράξεων από τα εισιτήρια των επιβατών.

Μέχρι πριν από τρία χρόνια κατετίθεντο μηνιαία σε ειδικό λογαριασμό της Τράπεζας της Ελλάδος, στον οποίο αποδίδονταν «ποσά ως τέλη διαδρομής και τέλη τερματικής περιοχής 9 ευρώ ανά μονάδα εξυπηρέτησης διαδρομής. Δυο (2) από τα παραπάνω ευρώ χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για την κάλυψη της δαπάνης που απαιτείται για την κάλυψη του πτυχίου ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας έναντι οριστικής απώλειας ειδικότητας» για λόγους υγείας, θανάτου ή αντικειμενικής αδυναμίας άσκησης των καθηκόντων.

Το Eurocontrol διαθέτει για όλα τα κράτη ένα κονδύλι, βασικός προορισμός του οποίου είναι πρωτίστως ο εκσυγχρονισμός των μέσων ελέγχου και επιτήρησης (ραντάρ, ραδιοβοηθήματα κ.λπ.) των διαδρομών.

Το Μετοχικό Ταμείο Πολιτικών Υπαλλήλων (ΜΤΠΥ) ανακάλυψε αυτές τις αποζημιώσεις και διεκδικεί πλέον τη νόμιμη προς αυτό εισφορά. Εντόπισε τους 79 ελεγκτές οι οποίοι έλαβαν από τον Οκτώβριο του 2009 μέχρι και το τέλος του 2011 τα 11 εκατ. 248 χιλιάδες ευρώ και ζητάει οφειλόμενα ποσά, όπως προκύπτουν από τη μη καταβολή του υποχρεωτικού 2%.

Αναλυτικά, όπως αναφέρουν οι λίστες του Ταμείου, τους δυο τελευταίους μήνες του 2009 5 άτομα έλαβαν αποζημιώσεις ύψους 711 χιλιάδων ευρώ, το 2010 44 ελεγκτές αποζημιώθηκαν με 6 εκατ. 145 χιλιάδες ευρώ και το 2011 30 συνάδελφοί τους πήραν 4 εκατ. 392 χιλιάδες.

Από «κόσκινο»
Το Ταμείο προτίθεται να περάσει από «κόσκινο» την υπόθεση. Για την ώρα ζητάει την έντοκη εξόφληση των οφειλομένων ποσών, αλλά και την ονομαστική κατάσταση με τα αντίστοιχα ποσά των αποζημιώσεων που ελήφθησαν από το 2001 έως και τις 15.10.2009.

Υπηρεσιακοί παράγοντες της ΥΠΑ τονίζουν ότι «οι ελεγκτές λειτουργούν σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις που τίθενται από το νόμο του 2001. Δεν πρόκειται για εφάπαξ αλλά για ασφάλιση του πτυχίου. Παράλληλα, τα χρήματα δεν προέρχονται από τον κρατικό προϋπολογισμό και τους φορολογούμενους, αλλά από το Eurocontrol. Το φαινόμενο είναι πράγματι συχνό, αλλά δεν μπορεί να πει κανείς ότι συμβαίνει κατά κόρον».

Αλλα στελέχη διευκρινίζουν ότι «τα καθαρά χρήματα που δίδονται είναι πολύ λιγότερα - περίπου 71 χιλιάδες ευρώ για αποζημίωση 150 χιλιάδων ευρώ. Τα ποσά αυτά μπαίνουν στο εκκαθαριστικό και φορολογούνται. Η αποζημίωση έχει θεσπιστεί από το Eurocontrol με κίνητρα παραγωγικότητας, ως αναγνώριση της επικινδυνότητας που ενέχει το επάγγελμα για την υγεία. Είναι μια εφάπαξ παροχή για το τέλος μιας ιδιαιτέρως στρεσογόνου καριέρας. Ολα γίνονται με τη σύμφωνη γνώμη του Eurocontrol, ενώ αντίστοιχο επίδομα προβλέπεται και σε άλλες χώρες. Αλλωστε ο εν λόγω ευρωπαϊκός οργανισμός προβλέπει κονδύλια για μισθούς, υπερωρίες, εκπαίδευση, επιδόματα κ.λπ.».

Δεν υπάρχουν σχόλια: