"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


ΤΟΥΡΚΙΑ: Ερχεται η "συραγγα των δύο ηπείρων"

Της ΑΝΝΑΣ ΑΝΔΡΕΟΥ

«Αυτό το τούνελ θα ενώσει το Λονδίνο µε το Πεκίνο». Ο τούρκος πρωθυπουργός Ταγίπ Ερντογάν εννοεί το υποθαλάσσιο τούνελ κάτω από τον Βόσπορο, το οποίο σχεδιάστηκε για να ενώσει την Ευρώπη µε την Ασία και αναµένεται να παραδοθεί το 2013.

Οθεµέλιος λίθος τέθηκε το 2004. «Είναι το έργο του αιώνα», είπε εκείνητηµέραο Ταγίπ Ερντογάν και εξήγησε πως ήθελε ο ίδιος προσωπικά ναπροωθήσει αυτό το έργο από τότε που ήταν δήµαρχος Κωνσταντινούπολης το 1994-1999. Η τότε όµως κυβέρνηση τον απέτρεψε. «Αυτά τα έργα δεν είναι γιατους δήµους, είναι για µας. Εσείς να κοιτάτε τη δουλειά σας». Τελικά ο Ταγίπ Ερντογάν έθεσε ο ίδιος τον θεµέλιο λίθο, αλλά ως πρωθυπουργός πια της χώρας.

Οι πρώτες σκέψεις για σιδηροδροµική σύνδεση της Ευρώπης µε την Ασία φτάνουν πίσω στο 1860. Το σχέδιο ήταν να τοποθετηθεί πάνω σε 16 κολόνες στον Βόσπορο, όµως η ανάπτυξη της τεχνογνωσίας στην κατασκευή υποθαλάσσιων τούνελ άνοιγε νέες προοπτικές. Το ζήτηµα ξαναήρθε στην επικαιρότητα έπειτα από έναν αιώνα, το 1980 καιη πρώτη οικονοµικοτεχνική µελέτη συντάχθηκε επτά χρόνια αργότερα. Ακολούθησε πιο λεπτοµερής µελέτη το 1995 και αποφασίστηκε να αρχίσειτο µεγάλο εγχείρηµα.

Ιαπωνική συνεργασία
Η συµφωνία συνεργασίας µεταξύ Τουρκίας και Ιαπωνίας το 1999 δηµιούργησε τις προϋποθέσεις για να αρχίσουν οι εργασίες του µεγάλου αυτού έργου το 2004. Η Ιαπωνική ∆ιεθνής Τράπεζα Συνεργασίας (JICA) χρηµατοδοτεί σε µεγάλο βαθµό το έργο, το οποίο αναµένεται να στοιχίσει 2,5 δισ. ευρώ.

Το Μαρµαράι – όπως ονοµάστηκε το έργο από τη θάλασσα τουΜαρµαρά και τη λέξη «ray» που σηµαίνει ράγες στα τουρκικά – θα αρχίζει από το Χάλκαλι στην ευρωπαϊκή πλευρά της Κωνσταντινούπολης και θα καταλήγει στο Γκεµπζέ στην ασιατική πλευρά της Πόλης, διανύοντας απόσταση 76 χιλιοµέτρων. Ο υπόγειος αυτός σιδηρόδροµος θα περνάει κάτω από τη θάλασσα του Βοσπόρου ενώνονταςτο Γενί Καπί στην ευρωπαϊκή πλευρά µε το Σκουτάρι στην ασιατική πλευρά, καλύπτοντας απόσταση 1,4 χιλιοµέτρων. 

«Σήµερα διανύει κανείς την απόσταση από το Χάλκαλι µέχρι το Γκεµπζέ σε 185 λεπτά, όταν όµως ολοκληρωθεί το Μαρµαράι αυτή η διαδροµή θα µειωθεί στα 105λεπτά. Οι πολίτες θα κερδίσουν δηλαδή80 λεπτά», είπε ο τούρκος πρωθυπουργός. Με το Μαρµαράι προβλέπεται η χρήση του σιδηροδρόµου να φτάσει από 3,6 στο 27,7% καθιστώντας την Τουρκία τρίτη χώρα στον κόσµο µετά το Τόκιο (60%) και τηΝέα Υόρκη (31%). Μια γραµµή του µετρό θα µπορεί να µεταφέρει 75 χιλιάδες επιβάτες την ώρα.

Αρχαιολογικός θησαυρός
Ο τούρκος πρωθυπουργός ανακοίνωσε ότι αναµένεται το έργο να είναι έτοιµο το 2013. Κι όµως το Μαρµαράι αρχικά είχε προγραµµατιστεί να ολοκληρωθεί το 2009, αλλά τα σχέδια χάλασανόταν ξαφνικά κατά τις ανασκαφές εµφανίστηκαν µεγάλοι θησαυροί. Στο Γενί Καπίβρέθηκε το χαµένο λιµάνι του Θεοδοσίου,ηλικίας από το 400 π.Χ.,34 πλοία πουχρονολογούνται στο 1200 µ.Χ., αλλά και ίχνη ενός νεκροταφείου, ηλικίας 8.500 ετών. Τα πλοία που βρέθηκαν το καλοκαίρι του 2005 βυθίστηκαν γύρω στο 1000 µ.Χ. κατάτη διάρκεια µιας καταιγίδας πουκατέστρεψε όσα πλεούµενα βρίσκονταν µέσα στολιµάνι. Στη µετέπειτα εποχή το λιµάνι έπαψε να χρησιµοποιείται από µεγάλα πλοία, αλλά έµεινε σε χρήση από ψαράδες µέχρι τον 15ο αιώνα, µέχρι τηνάλωση της Πόλης.  
«Οι άνθρωποι της τέχνης µιλάνε για αρχαιολογική πανδαισία. Αυτό µας στοίχισε τέσσερα χρόνια, αλλά χαλάλι. Με χαροποιεί το γεγονός ότι το έργο, τοοποίο θα λύσει το κυκλοφοριακό πρόβληµα της Κωνσταντινούπολης, ταυτόχρονα αποκάλυψε την πλούσια ιστορία8.500 χρόνων αυτής της πόλης», είχε δηλώσει ο υπουργός Συγκοινωνιών της ΤουρκίαςΜπιναλί Γιλντιρίµ. Σύµφωνα µε τον υπουργό, οι ανασκαφές γίνονται µε φτυάρι για να µην καταστραφούν τα αρχαιολογικά ευρήµατα. «Είναι σαν να σκάβεις πηγάδι µε το βελόνι», είπε ο Μπιναλί Γιλντιρίµ προσθέτοντας ωστόσο ότι «αυτό δείχνει ευαισθησία στον πολιτισµό».

Απειλήθηκε το Τοπ Καπί.   
Από τη µια οι ανασκαφές έφεραν αποκαλύψεις, από την άλλη όµως έθεσαν σε κίνδυνο ένα άλλο αρχαιολογικό µνηµείο, το παλάτι του Τοπ Καπί. Από τις ανασκαφές προκλήθηκαν ρωγµές στα τείχηπροκαλώντας συναγερµό στο υπουργείο Πολιτισµού. Ηδη αποφασίστηκε να κλείσει έναµέρος του µουσείου στο Τοπ Καπί.

Αντισεισµική θωράκιση
Οι επιστήµονες καλούνται να απαντήσουν σε µια ακόµη πρόκληση, καθώς το τούνελ γίνεται στην πόλη που βρίσκεται µόνο είκοσι χιλιόµετρα από το ρήγµα της Ανατολίας, δηλαδή σε µια περιοχή υψηλού σεισµικού κινδύνου. Γι’ αυτόν τον λόγο στις εργασίες συµµετέχουν οι πιο αναγνωρισµένοι επιστήµονες της Τουρκίας, αλλά και ειδικοί από τις ΗΠΑ και την Ιαπωνία. Αλλωστε, παρόµοια τούνελ σε σεισµογενείς περιοχές, όπως το Σαν Φρανσίσκο ή η Ιαπωνία, δεν αντιµετώπισαν ιδιαίτερα προβλήµατα. 

ΤΑ ΝΕΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια: