"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


Νέο Σχολείο µε ιδέες

Γράφει ο κ. Λάκης Κουρετζής
καθηγητής παιδευτικής θεατρικής έκφρασης

Ο Αντόν Παύλοβιτς Τσέχωφ γράφει σε ένα γράµµα του προς τον φίλο του τον Γκόρκι:
"...πόσο αναγκαίο είναι να υπάρχει σε κάθε χωριό κι ένας καλός δάσκαλος, έξυπνος και καλλιεργηµένος? Ο δάσκαλος πρέπει να είναι καλλιτέχνης που αγαπά βαθιά την τέχνη του ( ...)να µην τρέµει πως θα χάσει το ξεροκόµµατό του (...) έχω την αίσθηση πως είµαι κι ο ίδιος υπεύθυνος κατά κάποιο τρόπο για την εξαθλίωσή του".

Αργότερα, ένας ποιητής, ο Οδυσσέας Ελύτης στο δοκίµιο "Η µέθοδος του άρα" γράφει:
"Μπαίνοντας ο εικοστός αιώνας, στο τελευταίο του τέταρτο, αισθάνοµαι άστεγος και περιττός Οι άνθρωποι έχουν απαλλαγεί από κάθε παιδεία? Οι κολεγιόπαιδες λύνουν εκπληκτικές εξισώσεις µε µια ευκολία που είναι να απορείς: συν, πλην, διά, επί - άρα. Το µυστικό στη ζωή αυτή, φαίνεται, δεν είναι αν είσαι δούλος ή όχι. Είναι να οδηγείσαι µε συνέπεια σε κάποιο "άρα" και να έχεις έτοιµη την απάντηση.

Αρα, µήπως χρειάζεται ένα διαφορετικό "άρα" που να είναι αποτέλεσµα κάποιων άλλων συστηµάτων και αλλιώς αποδεικτέων µαθηµατικών. Ισως είναι ανάγκη στα παιδιά µας να διδάσκουµε µαζί µε τα µαθηµατικά που οδήγησαν στο "άρα " της τεχνολογίας και κάποια "λυρικά µαθηµατικά" που να οδηγούν και στο "άρα" της ευαισθησίας που διπλασιάζει την ικανότητά σου να αντιλαµβάνεσαι τη ζωή και που αποτελεί µία πρόσβαση στο πραγµατικό νόηµα της ελευθερίας.

Επειδή -να το πούµε κι αυτό- ελευθερία δεν είναι να κινείσαι ανεµπόδιστα στο πεδίο που σου έχει δοθεί. Να διερευνήσεις αυτό το πεδίο και δη κατά τη διάσταση της αναλογίας των αισθήσεων, αυτό είναι"

Ολα αυτά ανέσυρε η µνήµη µου καθώς διάβαζα το πολυνοµοσχέδιο για το Νέο Σχολείο.

Μεταξύ των αλλαγών αναφέρει το πιστοποιητικό παιδαγωγικής κατάρτισης. Τι θα εµπεριέχει όµως; Πέραν της εφαρµογής των νέων τεχνολογιών, θα υπάρχουν κάποια ποσοστά ευαισθησίας;  
Δεν είδα ούτε µία λέξη που να αφορά την παιδεία, την αισθητική αγωγή, τη σύνδεση της εκπαιδευτικής διαδικασίας µε τις τέχνες και τον πολιτισµό. Το παιχνίδι, κάτι τέλος πάντων που να αφορά το παιδί που υπάρχει µέσα σε κάθε µαθητή. Ενα πραγµατικά Νέο Σχολείο οφείλει να είναι ένα σχολείο πλούσιο σε ιδέες όχι µόνο σε ηλεκτρονικά µέσα

Δεν υπάρχουν σχόλια: