"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


ΥΠΑΡΚΤΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ: Ορνεα πάνω από το 83ο χιλιόμετρο



Φ​​ταίνε οι Πόρσε, γενικώς; Η πλουτοκρατία; Τα κακομαθημένα πλουσιόπαιδα που θέλουν να επιδείξουν τα γρήγορα αυτοκίνητα ως προέκταση του εαυτού τους; Μήπως το τραγικό δυστύχημα είναι αποτέλεσμα της οικονομικής κρίσης που μαστίζει τη χώρα τα τελευταία έτη;


Ολα αυτά γράφτηκαν, και πολύ σοβαρά μάλιστα, και συζητήθηκαν στα ελληνικά κοινωνικά δίκτυα και σε ένα μέρος των ΜΜΕ με αφορμή τις εικόνες–σοκ από τη θανατηφόρα διαδρομή της Πόρσε στο 83ο χιλιόμετρο της Αθηνών - Λαμίας, την Κυριακή. Η διαρροή του βίντεο από τις εικόνες ασφαλείας προκάλεσε εύλογα αναστάτωση. Η αποκάλυψη της ταυτότητας του υπαιτίου πυροδότησε χορό ορνέων πάνω από το 83ο χιλιόμετρο της εθνικής οδού.


Μέσα ενημέρωσης έσπευσαν να αποκαλύψουν ονόματα, οικογενειακές σχέσεις, διαδρομές «ταΐζοντας» και  «εκπαιδεύοντας» την κοινή γνώμη στην ηδονοβλεψία. Στην πρώτη γραμμή και τα «πιστόλια» των κοινωνικών δικτύων. Με πλήρη επιπολαιότητα και, κυρίως, αδιαφορία για τις οικογένειες, τους ανθρώπους που έμειναν πίσω, ένα θανατηφόρο τροχαίο κατέστη ζυγαριά της προοδευτικότητας, αιτία κοινωνικής επανάστασης ή, απλώς, αφορμή για κάθε μορφής ανώνυμη διαδικτυακή ασχήμια. Πριν από την τραγωδία της Κυριακής, η κοινή γνώμη είχε επίσης συγκλονιστεί από ένα άλλο τροχαίο, όταν γνωστός λαϊκός τραγουδιστής άφησε την τελευταία του πνοή στην άσφαλτο.


Εκτοτε, περίπου 1.800 άνθρωποι, ανώνυμοι για τους πολλούς, αλλά εξαιρετικά «επώνυμοι» για τις οικογένειές τους, χάθηκαν στους δρόμους. Tο πρώτο εξάμηνο του 2016, σύμφωνα με τα επίσημα στατιστικά στοιχεία της Τροχαίας, 378 άτομα έχασαν τη ζωή τους, 441 τραυματίστηκαν σοβαρά και 6.191 ελαφρά, σε όλη τη χώρα. Δηλαδή, περισσότεροι από δύο νεκροί και σοβαρά τραυματίες κάθε ημέρα αλλά και 35 ακόμη συνάνθρωποί μας με, ευτυχώς, ελαφρότερα τραύματα.


Ο έμπειρος οδηγός αγώνων Ιαβέρης, ο οποίος ασχολείται ενεργά με την προώθηση της οδικής ασφάλειας, υπολόγισε τον αριθμό των νεκρών στους δρόμους σε 1.800 ανά έτος, άλλους τόσους με μόνιμες βλάβες υγείας, μερικές δεκάδες χιλιάδες που γλίτωσαν από του... χάρου τα δόντια.


Το τριήμερο της Καθαράς Δευτέρας είχαμε 12 νεκρούς σε τροχαία.


Ολα αυτά ουδέποτε είδαν το φως της δημοσιότητας ή αποτέλεσαν αντικείμενο συζήτησης στα social. Δεν προσφέρουν, άλλωστε, λόγους αντιπαράθεσης. Η πολιτεία ουδέποτε έθεσε ως σοβαρό στόχο την κυκλοφοριακή αγωγή των πολιτών της, ειδικά των μικρότερων ηλικιών.


Ο έλεγχος απουσιάζει. Μια ματιά γύρω μας, στους δρόμους των πόλεων, όπου και η συντριπτική πλειονότητα των νεκρών και τραυματιών, πείθει ότι ο λόγος για το αίμα στην άσφαλτο δεν είναι η... Πόρσε. Μια βόλτα από το Φάληρο τις βραδινές ώρες αρκεί για να δει κανείς πολλά «λαϊκότερα» και «ταπεινότερα» αυτοκίνητα που έχουν «φτιαχτεί» για να κάνουν κόντρες.


Ο λόγος είναι...

 το πείσμα μιας κοινωνίας που αρνείται να υιοθετήσει βασικούς κανόνες αυτοπροστασίας. Μιας κοινωνίας που ασχολείται με την οδική ασφάλεια μεταξύ Παντελίδη και Πόρσε και στο μεσοδιάστημα οδηγεί στέλνοντας sms από το κινητό.


Αυτό που συνέβη στην εθνική οδό, που συμβαίνει κάθε ημέρα στην άσφαλτο, δεν είναι το αποτέλεσμα της οικονομικής και κοινωνικής κρίσης της Ελλάδας. Είναι το αίτιό της.

Δεν υπάρχουν σχόλια: