"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


Απελευθέρωση light ...των φορτηγών ΔΧ

Του Φώτη Φωτεινού

Η απελευθέρωση ήρθε, αλλά θα καθυστερήσει τρία χρόνια. Το Υπουργείο Υποδομών, προασπίζοντας τα κεκτημένα των ιδιοκτητών φορτηγών ΔΧ, «έριξε χυλόπιτα» στις εταιρείες πετρελαιοειδών και ταχυμεταφορών.

Ως προς τις πετρελαϊκές εταιρείες απορρίφθηκε το πάγιο αίτημα για την ελεύθερη κυκλοφορία ιδιωτικής χρήσης βυτιοφόρων αυτοκινήτων· ως προς τις εταιρείες ταχυμεταφορών παρέμεινε ο περιορισμός στη μεταφορά φορτίου άνω των τεσσάρων τόνων. Η αιτία προφανής: το Υπουργείο Υποδομών προάσπισε το μεταφορικό έργο - πελατεία των ιδιοκτητών φορτηγών ΔΧ, ενόψει του μηδενισμού της αξίας των αδειών τους το 2013.

«Φωνάζουν» οι 300
Η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα στην Ευρωπαϊκή Ένωση που θέτει απαγορεύσεις και περιορισμούς στον ιδιόκτητο στόλο των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών. Σήμερα, οι εταιρείες πετρελαιοειδών διατηρούν ιδιόκτητο στόλο ανάλογα με τον όγκο των πωλήσεών τους. Κάθε νέα άδεια εκδίδεται βάσει υπουργικής απόφασης.

Η τελευταία εκδόθηκε τον περασμένο Νοέμβριο. Συνολικά, οι εταιρείες διατηρούν 280-300 βυτιοφόρα έναντι 1.500 των ιδιοκτητών βυτιοφόρων ΔΧ, οι οποίοι αποτελούν τους κύριους διακινητές των καυσίμων τους.

Οι πετρελαϊκές εταιρείες, μέσω του ΣΕΕΠΕ, αιτούνται την άρση κάθε νομοθετικού εμποδίου στην απόκτηση ιδιόκτητου στόλου. «Η μακροχρόνια εμπειρία έχει αποδείξει ότι, αν δεν καλυφθεί η απελευθέρωση της έκδοσης αδειών ΙΧ βυτιοφόρων με σαφή νομοθετική ρύθμιση, ο κλάδος θα παραμείνει όμηρος της βούλησης του εκάστοτε υπουργού Μεταφορών ή των πιέσεων και συμφερόντων των συνδικαλιστικών συντεχνιών», αναφέρουν στελέχη του ΣΕΕΠΕ.

Παράλληλα, οι εταιρείες ζητούν να καταργηθεί ο περιορισμός της χρήσης ΙΧ βυτιοφόρων ανάλογα με την άδεια εμπορίας. Δηλαδή να μπορούν, με τα ίδια βυτιοφόρα, να διακινούν θέρμανση το χειμώνα και καύσιμα σε αεροδρόμια και μαρίνες το καλοκαίρι. Η απάντηση του Υπουργείου Υποδομών, όπως ξεκάθαρα διατυπώθηκε, στη συζήτηση του ν/σ για την οδική ασφάλεια, αναφερόταν στη συνέχιση των περιορισμών, παραπέμποντας την επίλυση των ανωτέρω θεμάτων στο μέλλον.

Όλα αυτά κι ενώ υπάρχει τελεσίδικη περυσινή απόφαση του ΣτΕ για την αντισυνταγματικότητα, όσον αφορά τον περιορισμό στην έκδοση νέων αδειών βυτιοφόρων ΙΧ. Η Ένωση Ελληνικών Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών, η MEDOIL και η ΚΜOIL δικαιώθηκαν πέρυσι από το ΣτΕ, ζητώντας να ακυρωθεί η υπ’ αρ. Α8/56995/4820/19.10.2007 κοινή υπουργική απόφαση των υπουργών Ανάπτυξης και Μεταφορών, η οποία όριζε συγκεκριμένο αριθμό βυτίων ΙΧ στις εταιρείες πετρελαιοειδών.

Σχεδόν ανάλογη είναι η περίπτωση των ταχυμεταφορικών εταιρειών, αν και όσον αφορά αυτές το Υπουργείο Υποδομών έβαλε νερό στο κρασί του. Κι αυτό, διότι ήταν ορατός ο κίνδυνος επιβολής προστίμου στην Ελλάδα, έπειτα από προσφυγή της ACS στην Ε.Ε. Στο σύνολό τους, οι εταιρείες ταχυμεταφορών προέβαλαν τρία βασικά αιτήματα:

Την ελεύθερη απόκτηση ιδιόκτητου στόλου (φορτηγά αντί αποκλειστικής χρήσης βαν και δικύκλων).

Την κατάργηση του ορίου στο βάρος των ταχυδρομικών αντικειμένων ταχυμεταφοράς, καθώς μέχρι τώρα οι εταιρείες ταχυμεταφορών μπορούν να διακινούν δέματα μέχρι 20 κιλά.

Την επαναφορά της δυνατότητας, των περιφερειακών συνεργατών τους να διατηρούν στόλο οχημάτων (μικρά βανάκια), κάτι το οποίο απαγορεύτηκε το 2005 με υπουργική απόφαση. 

Το Υπουργείο Υποδομών, υπό την απειλή της Ε.Ε., τους έκανε μερικώς το «χατίρι», ικανοποιώντας τα δυο τελευταία αιτήματα, μόλις πριν από μερικές ημέρες. Ωστόσο, δεν επέτρεψε την πλήρη απελευθέρωση του κλάδου, δηλαδή δεν έδωσε τη δυνατότητα απόκτησης μεγαλύτερου στόλου οχημάτων, βάσει ωφέλιμου φορτίου, καθώς παρέμεινε ο περιορισμός της διακίνησης φορτίου μέχρι 4 τόνους.

πηγη ΙΣΟΤΙΜΙΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια: