"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


Μαύρες ημέρες για τα ταξί του Λονδίνου

Ακόμη ένα σύμβολο του Λονδίνου - τα μαύρα ταξί- κινδυνεύει να εξαφανιστεί, όπως εξαφανίστηκαν οι περίφημοι κόκκινοι τηλεφωνικοί θάλαμοι και τα παλαιού τύπου διώροφα λεωφορεία με την ανοιχτή πόρτα. Αιτία η απελευθέρωση της αγοράς που επέτρεψε στις επιχειρήσεις να προμηθεύονται αυτοκίνητα και από άλλες εταιρείες πέρα από τους παραδοσιακούς βρετανούς κατασκευαστές. Ετσι, πλέον τα διάσημα ταξί του Λονδίνου τα οποία έχουν μια ιστορία 350 ετών και οι οδηγοί τους έχουν να αντιμετωπίσουν σκληρούς ανταγωνιστές.

Αυτό που κάνει τα λονδρέζικα ταξί τόσο ξεχωριστά είναι οι αυστηροί περιορισμοί στις προδιαγραφές των οχημάτων που μπορεί να χρησιμοποιηθούν αλλά και στις πολύ δύσκολες και απαιτητικές εξετάσεις που πρέπει να περάσουν οι οδηγοί προκειμένου να μάθουν την πόλη και όλα τα σημεία ενδιαφέροντος ώστε να κάνουν τη διαδρομή «με κλειστά μάτια». Μόνο που σήμερα η νέα τεχνολογία απειλεί και τα οχήματα που είναι κατασκευασμένα με ειδικές προδιαγραφές αλλά και τους οδηγούς που γνωρίζουν ακόμη και το κάθε στενό της μεγαλύτερης πόλης της Ευρώπης.

Αυστηροί κανόνες
Μετά την κατάρρευση της Μetrocab, το 2006 μόνο μια εταιρεία, η London Τaxis Ιnternational (LΤΙ), τμήμα της Μanganese Βronze Ηoldings Ρlc, κατάφερε να κατασκευάσει ένα αυτοκίνητο το οποίο να μπορεί να αντεπεξέλθει στους αυστηρούς κανόνες και στις προδιαγραφές των οχημάτων που χρησιμοποιούνται ως ταξί. Ο πιο σκληρός από αυτούς τους κανόνες είναι ότι η μέγιστη ακτίνα στροφής του οχήματος - σε περίπτωση που κάνει αναστροφή πορείας- δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 7,5 μέτρα. Ο κανόνας αυτός επιτρέπει, ουσιαστικά, στα ταξί να κάνουν αναστροφή της πορείας τους ανάλογα με τις προθέσεις του πελάτη και ισχύει από τότε που αντί για αυτοκίνητα χρησιμοποιούνταν άμαξες με άλογα.

Αλλά το 2008 ένας νέος ανταγωνιστής, βασισμένος στο μοντέλο Μercedes Βenz Vito, σχεδιασμένο από την Daimler ΑG, έκανε την εμφάνισή του. Το νέο αυτό μίνι βαν είχε όλες της προδιαγραφές αδειοδότησης από την αρμόδια υπηρεσία αδειών ταξί του Λονδίνου (Ρublic Carriage Οffice).

Η αδειοδότηση αυτή όμως ήταν αμφισβητούμενη. Και αυτό γιατί το συγκεκριμένο όχημα δεν πληρούσε μια βασική προϋπόθεση, η οποία αποσκοπεί στην ασφάλεια των επιβατών. Το όχημα μπορούσε εύκολα να εκληφθεί και ως ένα ΙΧ αυτοκίνητο. Δικαιολογημένα, αφού το συγκεκριμένο μοντέλο χρησιμοποιείται και ως όχημα δημόσιας χρήσης αλλά ταυτόχρονα είναι και ένα επιτυχημένο οικογενειακό αυτοκίνητο. Η αρμόδια υπηρεσία όμως έκρινε ότι η πορτοκαλί επιγραφή με την ένδειξη «ΤΑΧΙ» στο επάνω μέρος του παρμπρίζ ήταν αρκετή για να το κάνει διακριτό.

Το περασμένο Ιούλιο η Μanganese Βronze δημοσίευσε τα οικονομικά της αποτελέσματα όπου διαπιστώθηκαν απώλειες μεγαλύτερες από τις αναμενόμενες. Οι μισθώσεις ταξί παρουσίασαν μείωση 12,9% για το πρώτο εξάμηνο του 2010 σε 803 οχήματα. Η διοίκηση της εταιρείας, σχολιάζοντας τα αποτελέσματα, ανέφερε ότι για εφέτος τουλάχιστον δεν περιμένει να έχει κέρδη. «Το βασικό μας πρόβλημα είναι ότι οι οδηγοί ταξί δεν αισθάνονται ασφαλείς να επενδύσουν σε ένα καινούργιο αυτοκίνητο σε περίοδο οικονομικής ύφεσης» αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος της Μanganese Βronze Τζον Ράσελ.

Το μεγαλύτερο σημείο διαφωνίας μεταξύ των παραδοσιακών LΤΙ ταξί και των ανταγωνιστών είναι αυτό της «γνώσης», όπως χαρακτηριστικά το αναφέρει ο Τζον Ράσελ. «Οταν μπαίνεις σε ένα ταξί στο Λονδίνο έχεις έναν οδηγό ο οποίος γνωρίζει ανά πάσα στιγμή πού πηγαίνει, ξέρει τη δουλειά του σωστά και προπαντός δεν θα “ρίξει” τον πελάτη» αναφέρει. 

Εκπαίδευση οδηγών
Από την άλλη πλευρά, ο ιδιοκτήτης εταιρείας μίνι καμπ Αddison Lee Τζον Γκρίφιν παραδέχεται ότι οι οδηγοί που προσλαμβάνονται από τον ιδιωτικό τομέα, χωρίς δηλαδή να έχουν την εκπαίδευση των παραδοσιακών οδηγών ταξί, έχουν δημιουργήσει «παρατράγουδα». Μάλιστα σε αρκετές περιπτώσεις είχαν παραβατική συμπεριφορά η οποία ξεπερνούσε τα όρια του απλού «κλεψίματος» ή εξαπάτησης του πελάτη και έφθανε ακόμη και σε βιασμούς, σύμφωνα με καταγγελίες που έχουν γίνει.

Ανεξάρτητα πάντως από τον ανταγωνισμό και τις διαμάχες στη λονδρέζικη αγορά ταξί, έρευνες αποδεικνύουν ότι τα ταξί του Λονδίνου παρέχουν ακόμη μία από τις καλύτερες υπηρεσίες του κόσμου. Οπως αναφέρει η εταιρεία hotels.com, τον περασμένο Μάιο το 59% από 1.900 ταξιδιώτες του κόσμου αποφάνθηκε ότι τα λονδρέζικα ταξί παρέχουν τις καλύτερες υπηρεσίες στον κόσμο, ακολουθούμενα από αυτά της Νέας Υόρκης και του Τόκιο. 
Μάλιστα, η ίδια έρευνα αναφέρει ότι οι λονδρέζοι οδηγοί δεν θεωρούνται μόνο οι πιο δημοφιλείς αλλά και οι πιο ευγενικοί στον πλανήτη.

Οι ανταγωνιστές
Η London Τaxis Ιnternational (LΤΙ), η οποία μετρά μια ιστορία 60 ετών στην κατασκευή αυτοκινήτων για ταξί, είναι ουσιαστικά ο παραδοσιακός κατασκευαστής των γνωστών ταξί-συμβόλων του Λονδίνου. Των οχημάτων δηλαδή με τη «ρετρό» εμφάνιση και το στρογγυλεμένο περίγραμμα, τα οποία για πρώτη φορά εμφανίστηκαν το 1958.

Το Μercedes Βenz Vito είναι σχεδιασμένο από την Daimler ΑG και η βάση του κατασκευάζεται από την Daimler Βenz στην Ισπανία. Στη συνέχεια οι προδιαγραφές του προσαρμόζονται στις ανάγκες της λειτουργίας του ως ταξί στη Βρετανία. Παρά το γεγονός ότι το συγκεκριμένο μίνι βαν ταξί δεν έχει καταφέρει να κερδίσει την προτίμηση των πιστών στις παραδόσεις Λονδρέζων, εν τούτοις οι οδηγοί είναι πολύ ευχαριστημένοι από τη χρήση του.

Σύμφωνα με τον διανομέα, τη βρετανική εταιρεία ΚΡΜ UΚ, το Vito έχει καταφέρει να πάρει ένα μερίδιο 24% των νέων πωλήσεων ταξί του Λονδίνου από τότε που κυκλοφόρησε. Η εταιρεία μάλιστα έχει στόχο να πουλήσει 1.000 οχήματα ως το τέλος του 2010. Η επιτυχία του Vito δεν οφείλεται στο γεγονός ότι είναι πιο φθηνό από ένα LΤΙ ταξί του Λονδίνου. Αλλωστε και τα δύο μοντέλα κοστίζουν περίπου το ίδιο, από 35.000 ως 40.000 στερλίνες (από 42.000 ως 48.000 ευρώ). Αυτό που είναι σημαντικό είναι η μικρότερη κατανάλωση με 8 λίτρα πετρελαίου ανά 100 χιλιόμετρα έναντι 12 λίτρων ανά 100 χιλιόμετρα του παραδοσιακού LΤΙ ταξί.

Επιπρόσθετα, το Vito διαθέτει μια θέση παραπάνω, δηλαδή έξι, έναντι πέντε του παραδοσιακού «μαύρου» ταξί. Ετσι, είναι πιο οικονομικό για ομάδες ή παρέες έξι ατόμων οι οποίοι προτιμούν να μισθώσουν με τα ίδια χρήματα ένα ταξί, αντί για δύο στην περίπτωση των παραδοσιακών.

Ακόμη, θεωρείται πιο άνετο και αναπαυτικό για τους επιβάτες και τον ίδιο τον οδηγό, σύμφωνα με τους ειδικούς των ασφαλιστικών εταιρειών. Οι ίδιοι επισημαίνουν ότι είναι μεν λυπηρό να βλέπει κάποιος τα ταξί, άλλοτε σύμβολα του Λονδίνου, να παραγκωνίζονται αργά και σταθερά από τον νέο ανταγωνιστή. Ομως ο ανταγωνιστής αυτός είναι ένα κατά πολύ ανώτερο όχημα που προσφέρει ασφάλεια και άνεση στους επιβάτες σε συνδυασμό με την οικονομία.

πηγη ΒΗΜΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια: