"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


ΠΑΙΔΕΙΑ στην ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΠΑΝΑΝΙΑ: Δύο λάθη δεν κάνουν ένα σωστό


Ασχετος ων περί τα μαθηματικά, παρά τις έντιμες προσπάθειες που έχουν καταβάλει κατά καιρούς φίλοι να με μυήσουν στη γοητεία τους, δεν κατάλαβα το ζήτημα που προέκυψε στις Πανελλήνιες. Ηταν κάτι με πρώτους αριθμούς των οποίων το άθροισμα είναι μικρότερο του έξι και άλλα, που μου είναι εξίσου δυσνόητα με τη σειριακή μουσική. Γιατί σκοτίζομαι θα μου πείτε; Εχω αποφοιτήσει προ δεκαετιών, η κόρη μου αποφοίτησε πριν από χρόνια, ως εκ τούτου δεν υπάρχει κανένας λόγος να έχω άποψη για το θέμα.

Πλην όμως ζω στην Ελλάδα, όπου ως γνωστόν η ημετέρα παιδεία είναι ζήτημα εθνικής πολιτικής. Ζήτημα τόσο κεντρικό, ώστε, ενίοτε, στην ιεράρχηση των ειδήσεων της ημέρας να ξεπερνούν ακόμη και το μπλουζάκι της κυρίας Ραχήλ Μακρή. Μπορεί και να πέφτω έξω, αλλά δεν ξέρω αν σε κάποια άλλη χώρα του πολιτισμένου κόσμου το «βατόν» του αγνώστου κειμένου της αρχαίας ελληνικής που δόθηκε προς μετάφραση στους επίδοξους φοιτητές του κυρίου Πελεγρίνη ακούγεται ως πληροφορία δημοσίου ενδιαφέροντος κάπου ανάμεσα στις σφαγές στη Συρία και τις τύχες του συστήματος Taxis. Θα μου πείτε και το Taxis, που πότε ανάβει πότε σβήνει σαν το φλας του αυτοκινήτου, απασχολεί την ειδησεογραφία όσο και το θέμα των μαθηματικών.

Συνελόντι ειπείν, που έλεγαν και οι παλιοί μας δάσκαλοι, αν κάποιος που γνώριζε τη γλώσσα μας αλλά δεν γνώριζε τη γλυκιά πατρίδα μας παρακολουθούσε την επικαιρότητά της, θα κατέληγε στο συμπέρασμα ότι για εμάς η εκπαίδευση είναι απολύτως ζωτικής σημασίας. Απόδειξη ότι μεταρρυθμίζουμε αενάως τον τρόπο εισαγωγής στα πανεπιστήμια της χώρας, περίπου όσο συχνά μεταρρυθμίζουμε και το φορολογικό σύστημα. Σύμπτωμα υπερβάλλουσας ευαισθησίας φωστήρων που ανταποκρίνονται στις προκλήσεις των καιρών.

Υπερβάλλουσα ευαισθησία έδειξε και η κεντρική επιτροπή εξετάσεων με το θέμα των μαθηματικών. Διάβασα ότι κάλεσε τους εξεταστές να αντιμετωπίσουν με κατανόηση τις λάθος απαντήσεις στα γραπτά, αφού οι ερωτήσεις ήταν ούτως ή άλλως λάθος και δύο λάθη δεν κάνουν ένα σωστό, σε αντίθεση με τις δύο αρνήσεις. Εχοντας δε υπόψη ότι οι Πανελλήνιες ως μόνο στόχο έχουν να εκπαιδεύσουν τη νεότητα στη νοοτροπία της μετασοβιετικής δημόσιας διοίκησης, κατά την οποία ο λειτουργός είναι ανεύθυνος λόγω δημοσίου συμφέροντος, αναγνώρισαν το λάθος τους χωρίς να το αναγνωρίσουν.  

Απέδωσαν άραγε ευθύνες σε όσους έβαλαν το λάθος θέμα; Ή μήπως αντιμετώπισαν με κατανόηση τους επιστρατευμένους συναδέλφους τους;

Επιστρατευμένοι είναι και όσοι έβαλαν το θέμα της φυσικής, το οποίο δεν ήταν λάθος αλλά ορισμένοι κατήγγειλαν πως είχε αναρτηθεί προ καιρού σε ιστοσελίδα ευαγούς φροντιστηρίου. Η Ενωση Ελλήνων Φυσικών, μάλιστα, ισχυρίστηκε πως ήταν εκτός διδακτέας ύλης, άρα απευθυνόταν μάλλον σε όσους υποψήφιους κατείχαν την εσωτερική πληροφόρηση. 

Ωραία και ακόμη καλύτερα: η κεντρική επιτροπή και πάλι απήντησε πως δεν ήταν ίδιο το αναρτηθέν αλλά παραπλήσιο, εννοώντας πως, επειδή ούτως ή άλλως παπαγαλία τα μαθαίνουν, λίγο να τους αλλάξεις τη σειρά των λέξεων νομίζουν πως είναι άλλο θέμα.


Οχι, τα παιδιά δεν είναι ηλίθια. Απλώς υφίστανται την ευεργεσία ενός συστήματος που θέλει να ευνουχίσει τη φαιά ουσία τους, να σπάσει τα νεύρα τους και να τα ταπεινώσει. 

Το είχα γράψει προ καιρού, το επαναλαμβάνω και τώρα. Αν θέλουμε κάτι να αλλάξει στη Μέση Εκπαίδευση, αλλά και στην Τριτοβάθμια, θα πρέπει να καταργηθούν οι πανελλήνιες εξετάσεις. Να διαγραφούν οριστικά και διά παντός ως ένα κουτοπόνηρο κατασκεύασμα μιας κοινωνίας που αντιμετώπιζε την εκπαίδευση ως τρόπο διορισμού στο Δημόσιο. Και τώρα το πτωχευμένο Δημόσιο παρασύρει στο ναυάγιό του και την εκπαίδευση.

Δεν υπάρχουν σχόλια: