"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΗΛΙΘΙΟΙ - ΔΥΤΙΚΗ ΝΕΟΤΑΞΙΚΑ ΛΟΒΟΤΟΜΗΜΕΝΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ: Οι χιλιαστές της τοματόσουπας

Του ΤΑΚΗ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΥ

Το περιστατικό δεν είναι πρωτοφανές, όπως το χαρακτήρισε χθες κάποιος συνάδελφος. Δεν είναι η πρώτη φορά που έργα τέχνης βανδαλίζονται, όπως τα «Ηλιοτρόπια» του Βαν Γκογκ στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου.  

Να θυμίσω τα χειρότερα, την κακοποίηση του Παρθενώνα από τον λόρδο Ελγιν; 

Κι αν μη τι άλλο τα δύο φρικιά που πέταξαν τοματόσουπα στον πίνακα δεν προκάλεσαν ανήκεστο βλάβη στο έργο. Ευτυχώς υπήρχε προστατευτικό γυαλί. 

Δεν χρειάζεται να πέφτουμε από τα σύννεφα. Μπήκαν στο μουσείο, κατευθύνθηκαν στην αίθουσα όπου φιλοξενείται ο πίνακας κι αφού τον περιέλουσαν με τοματόσουπα έβαλαν κόλλα στις παλάμες τους και τις κόλλησαν στη λερωμένη επιφάνεια. Μια μπούρδα. Ούτε καν τα παιδία παίζει. Τα βλαμμένα παίζει.  

Ομως τα βλαμμένα θεωρούν ότι το παιχνίδι τους είναι πολύ σοβαρό. Ετσι θα σώσουν τον πλανήτη απ’ την καταστροφή. Τα μπλουζάκια τους έγραφαν «Just stop oil» και οι δύο προέβησαν σε βαρυσήμαντες δηλώσεις ενώπιον του κοινού των περιέργων που συγκεντρώθηκε αυθορμήτως: «Τι αξίζει περισσότερο, η τέχνη ή η ζωή; Σας ενδιαφέρει περισσότερο η προστασία ενός πίνακα από την προστασία του πλανήτη; Εκατομμύρια παιδιά δεν μπορούν να φάνε μια ζεστή σούπα».  

Τώρα τι φταίει ο ταλαίπωρος Βαν Γκογκ για όλ’ αυτά τα δεινά που έκαναν έξαλλες τις δύο ακτιβίστριες, τρέχα γύρευε. Σημασία θα έλεγα έχει περισσότερο η σούπα. Αυτήν που έχουν στη θέση της φαιάς ουσίας.

Παρακάμπτω τις παραμέτρους της εφηβείας. Τα κορίτσια ήθελαν να προβληθούν και τα κατάφεραν. Αξιες μιμήτριες της εξαδέλφης Γκρέτα. Και προσπαθώ να προσεγγίσω τις πολιτισμικές παραμέτρους. Θέλω να πω τη σχέση ενός αριστουργήματος της παγκόσμιας τέχνης με τα προβλήματα της σύγχρονης εποχής. Κυρίως δε με τον φανατισμό που παράγει η κλιματική αλλαγή και ο οποίος δεν διαφέρει από μια χιλιαστική πίστη που απειλεί το ανθρώπινο είδος με αφανισμό και προκειμένου να το σώσει το καλεί να πετάξει στα σκουπίδια τον πολιτισμό του. Χωρίς βέβαια να λαμβάνουν υπόψη ότι αυτοί οι ίδιοι οι φορείς του φανατισμού είναι παιδιά αυτού του πολιτισμού. 

Κι εδώ έγκειται η πρωτοτυπία των δύο φρικιών. Θεωρούν ότι οι ίδιες και η σούπα τους είναι ανώτερες από την αξία του οποιουδήποτε Βαν Γκογκ. Αυτά για να αντιληφθούμε ποιες είναι οι συνέπειες της παιδείας της μετανεωτερικότητας. 

 Ολες οι αξίες είναι σχετικές. Η μόνη απόλυτη αξία είναι η επιβίωσή μας. Και για ποιο λόγο να θέλεις να συνεχίσεις να ζεις αν έχεις καταστρέψει ό,τι σε κρατάει στη ζωή; 

Οι χιλιαστές της τοματόσουπας είναι...

 

 η νέα βαρβαρότητα.  

Ας ελπίσουμε ότι ο ευρωπαϊκός πολιτισμός θα ενεργοποιήσει τα αντισώματα για να τους αντιμετωπίσει. Προτιμώ να πεθάνω με τον Βαν Γκογκ από το να ζήσω με τα δύο φρικιά.

 




Δεν υπάρχουν σχόλια: