"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


ΚΟΡΩΝΟΪΟΣ και ΥΠΑΡΚΤΟΣ ΣΟΥΡΓΕΛΟΨΩΝΑΡΟΠΛΗΚΤΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ: Όχι, αγαπητοί celebrities ψωνισμένοι νάρκισσοι ,ο κορωνοϊός δεν είναι μία ακόμη πλατφόρμα αυτοπροβολής - Αφήστε και μία περίσταση δημόσιου ενδιαφέροντος να σας προσπεράσει

ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟ
Υπάρχει μία κατηγορία celebrities εκεί έξω, χωρίς αντικείμενο, όπως το ζεύγος Τανιμανίδη που είναι διάσημο ως instagram friendly προϊοντικό δίδυμο ή ο Σάκης Ρουβάς που είχε μια σημαντική ποπ καριέρα μέχρι και πριν από καμιά δεκαετία, κι έκτοτε φυτοζωεί απούλητος ως μαριονέτα πιο πλούσιων από αυτόν, φίλων του. 


Για κάποιον λόγο, τα άτομα αυτά και άτομα σαν αυτά, είτε επειδή κάποιος τα έπεισε είτε επειδή έπεισαν μόνα τους τον εαυτό τους, έχουν πιστέψει στα σοβαρά ότι επιτελούν ή πρέπει να επιτελέσουν κάποιον σημαντικό κοινωνικό ρόλο, μεταξύ άλλων προωθώντας “σκοπούς” και ωθώντας τον κόσμο στο “καλό”. Ένα σύνδρομο Μεσσία στο πιο υποκριτικό και glamorous, δηλαδή.

Σ’ αυτό το θλιβερά και άβολα ναρκισσιστικό πλαίσιο, celebrities παρελαύνουν αυτές τις μέρες σε τηλεοπτικές εκπομπές και δελτία ειδήσεων(!), γιατί προφανώς το instagram τους δεν τους έφτανε, για να μας μιλήσουν για τον κορωνοϊό, την αναγκαιότητα τού να μείνουμε μέσα, αλλά και για το πώς τα περνάνε οι ίδιοι στην πολυτελή τους καραντίνα, τι γυμναστική κάνουν και τι επιτραπέζια παίζουν με τα παιδιά τους.  


Αστειότητες. Πανάκριβος τηλεοπτικός χρόνος ξοδεμένος στον μύλο της ματαιοδοξίας, ενώ γύρω γύρω κόσμος πεθαίνει. Και τα υπόλοιπα media ακολουθούν κι αναπαράγουν αφειδώς, βέβαια.

Συνήθως λέμε ότι τα social media και η πλασματική δημοτικότητα των follow και των likes φουσκώνουν τα μυαλά των άσημων ανθρώπων, δημιουργώντας ψευδαίσθηση σπουδαιότητας κι επιρροής εκ του μηδενός. Αυτό ισχύει πράγματι, ωστόσο οι άσημοι άνθρωποι και οι ψευδαισθήσεις τους απλώς υπάρχουν κι αυτολιβανίζονται, δεν μας επιβάλλονται από τον mediaκό και διαφημιστικό μηχανισμό ιδιαίτερα. Αντιθέτως, το διογκωμένο Εγώ των celebrities είναι αυτό που εν μέσω πανδημίας διεκδικεί και κερδίζει χώρο σε ένα πεδίο δημοσιότητας που δεν του ανήκει, ένα πεδίο όπου σ’ αυτή τη φάση θα έπρεπε να δεσπόζουν η επιστημονική ανάλυση και η σοβαρή ενημέρωση.  


Είναι τόσο δύσκολο να καταλάβουν ότι τη δεδομένη στιγμή το φλύαρο ψώνιο τους πρέπει να αυτοπεριοριστεί; Έχουν όλες τις υπόλοιπες μέρες του χρόνου δικές τους!

Υιοθετώ το ευνοϊκότερο σενάριο και υποθέτω ότι δεν υπάρχει δόλος εκ μέρους των εθισμένων εραστών της δημοσιότητας. 


Έστω ότι οι ζωντανές συνδέσεις με τις πιτζαμούλες τους από το σαλονάκι τους δεν γίνονται για την αυτοπροβολή τους, αλλά από ενδιαφέρον για τον κόσμο που ακόμα δεν έχει πειστεί ότι πρέπει να μείνει σπίτι του. Ακόμα και σ’ αυτή την περίπτωση όμως, σφάλλουν. Δεν λειτουργεί αυτό που επιχειρούν. Λυπάμαι που τους το λέω, αν και δεν υπάρχει περίπτωση να το πιστέψουν, αλλά δεν είναι όσο επιδραστικοί νομίζουν. Δεν κρέμεται ο κόσμος από τα χείλη τους, δεν έχουν το έρεισμα που φαντάζονται. 


Τα likes στα οποία στηρίζουν την αυτοπεποίθηση και τη βεβαιότητά τους πως “ο κόσμος θα τους ακούσει γιατί τους ξέρει” δεν είναι ψήφοι εμπιστοσύνης και θεία ευλογία. Αντανακλαστικά κλικ είναι, την ώρα που ο οι άνθρωποι βαριούνται στη δουλειά τους ή κάθονται στην τουαλέτα τους.  


Κάποτε όταν μιλούσαμε για επιδραστικότητα, εννοούσαμε γεμάτα στάδια και χιλιάδες πραγματικές πωλήσεις. Και τότε την εννοούσαμε κυριολεκτικά.
 

Αλλά ακόμη κι αν ο λόγος των celebrities έχει το αντίκρισμα που φέρεται να έχει, ακόμη κι αν η πλειοψηφία άκουσε με προσοχή την αποκάλυψη της Χριστίνας Μπόμπα στον Νίκο Χατζηνικολάου ότι νοσεί από τον κορωνοϊό ή συγκινήθηκε από τα τρυφερά λόγια του Σάκη Ρουβά στη Σία Κοσιώνη για την οικογενειακή θαλπωρή της καραντίνας του, καλό είναι να θυμόμαστε ότι η υπερπροώθηση μίας ατζέντας δεν σε κάνει κύριο της ατζέντας ούτε κάνει απαραίτητα καλό στην ατζέντα. Αφενός, οι νοήμονες άνθρωποι δεν περιμένουν celebrities να τους πουν πώς να διαχειριστούν την υγεία τους, αφετέρου οι αντιρρησίες της καραντίνας δεν θα ευαισθητοποιηθούν ξαφνικά από τα μαγικά λόγια του λαϊκού ειδώλου. Ίσα ίσα, τα πολλά λόγια από αναρμόδια άτομα και το έντονο, προσωποπαγές marketing απευαισθητοποιούν, πυροδοτούν αγανάκτηση και αντιδραστικότητα, κι επιφέρουν αντίθετα αποτελέσματα από τα προσδοκώμενα.

Είναι κατανοητό ότι το επίκεντρο ασκεί ακαταμάχητη έλξη σ’ αυτούς που έχουν κάνει επάγγελμα τη θέση τους σε αυτό


Δεν περιμένει κανείς από τους celebrities να καλογερέψουν ή να σταματήσουν τη δραστηριότητα που τους θρέφει οικονομικά και συναισθηματικά. Όμως...


 ακόμη κι αυτοί πρέπει πού και πού να μαθαίνουν να σιωπούν. 


Το μέτρο στη διασημότητα ρυθμίζει και το πόσο αυτή θα διαρκέσει.

Δεν υπάρχουν σχόλια: