Τον περασμένο Ιανουάριο ο μειονοτικός δήμαρχος Μύκης Ξάνθης
-περιλαμβάνει όλα τα Πομακοχώρια του νομού- στην τελετή κοπής της
πρωτοχρονιάτικης πίτας του Επιμελητηρίου της Ξάνθης έπαιρνε από τα χέρια
του μητροπολίτη Ξάνθης Παντελεήμονα το κομμάτι που κέρδιζε το χρυσό
φλουρί.
Περιχαρής
μάλιστα από την πρώτη σειρά των προσκεκλημένων το έδειχνε επιδεικτικά
και φωτογραφιζόταν με τον μητροπολίτη, τον πρόεδρο του Επιμελητηρίου
Στυλιανό Μωραΐτη και άλλους.
Είναι όμως και ο ίδιος δήμαρχος που
πριν από λίγες μέρες με μια πρωτοφανή ανακοίνωση-δήλωση ζήτησε την
αποβολή του Αϊ-Βασίλη από τα σχολεία και κυρίως τα νηπιαγωγεία, όπου
πηγαίνουν τα παιδιά της μειονότητας στη Θράκη, υποστηρίζοντας ότι «η
θρησκεία μας (μουσουλμανική) απαγορεύει την παρουσία και την επαφή μας
με τον "Αϊ-Βασίλη"».
Μια ενέργεια που προκάλεσε αλγεινή εντύπωση
και έντονες επικρίσεις ως αντιδράσεις, αφού παρόμοια συμπεριφορά και σε
τέτοια ένταση απέναντι στον καλοσυνάτο Αϊ-Βασίλη, ο οποίος ξεπερνά
σήμερα τα όρια όποιας χριστιανικής παράδοσης, μπορεί να βρει κανείς ίσως
μόνο σε φανατικούς ισλαμιστές.
|
Ο
Τζεμίλ Καπζά με το φλουρί της βασιλόπιτας (πάνω), τον μητροπολίτη
Ξάνθης Παντελεήμονα (αριστερά) αλλά και... τον γιο του Ερντογάν
(κέντρο). Ο δήμαρχος Μύκης είναι αντιπρόεδρος μίας επιτροπής που
κινείται στη γραμμή της κρατικής πολιτικής της Τουρκίας. |
Η
κοπή της πρωτοχρονιάτικης πίτας στην οποία συμμετείχε ο δήμαρχος Μύκης
αυτές τις μέρες σε μια ανάλογη τελετή του Δικηγορικού Συλλόγου Ξάνθης
είναι ενταγμένη στην ορθόδοξη χριστιανική παράδοση.
Την ίδια ώρα,
στη χριστουγεννιάτικη παράδοση γενικά των χριστιανών έχει επικρατήσει ο
δυτικότροπος Αϊ-Βασίλης με τη σημαντική βοήθεια και της διαφημιστικής
αγοράς. Αποτελεί πλέον μια διεθνή λαογραφική μορφή η οποία διανέμει δώρα
πρώτα σε παιδιά αλλά και σε ενηλίκους, και έχει εξελιχτεί τις
τελευταίες δεκαετίες σε παγκόσμια κλίμακα στον πλέον αγαπημένο ήρωα των
παιδιών τις ημέρες των εορτών, ακόμη και σε χώρες μη χριστιανικές.
Χαρακτηριστικό
είναι ότι και σε χώρες μουσουλμανικές, όπως π.χ η Τουρκία, αυτές τις
μέρες όπως και τα προηγούμενα χρόνια υπήρχαν πολλά μαγαζιά στολισμένα
και σε κάποιες περιπτώσεις υπήρχε ακόμη και ο... Αϊ-Βασίλης.
Είναι
πρόδηλο ότι η σημερινή μορφή του Αϊ-Βασίλη και ο μύθος που τον
συνοδεύει σε αρκετές εκδοχές απέχουν πολύ από τη μορφή του ψηλόλιγνου
ασκητικού και με μαύρα μάτια Μεγάλου Βασιλείου της ορθόδοξης
χριστιανικής θρησκείας.
Για
πολλούς η στάση του μουσουλμάνου δημάρχου της Μύκης σε ρόλο θρησκευτικού
παράγοντα να ζητήσει την αποβολή του Αϊ-Βασίλη από τα σχολεία του
δήμου, προβάλλοντας και τον ισχυρισμό ότι «ο Δήμος Μύκης αποτελείται από
πολίτες αμιγώς μουσουλμάνους στο θρήσκευμα», πέρα από την εμπάθειά της,
χαρακτηρίστηκε ως ακατανόητη.
Πολύ περισσότερο που το τελευταίο
διάστημα σημαντικό μέρος του ελληνικού λαού δίνει έναν πραγματικό αγώνα,
βοηθώντας με κάθε τρόπο τους εκατοντάδες χιλιάδες πρόσφυγες οι οποίοι
φτάνουν στη χώρα μας και που στη συντριπτική τους πλειοψηφία είναι
μουσουλμάνοι.
Ελληνες και όσοι Ευρωπαίοι συμμετέχουν σ' αυτήν την
προσπάθεια προσφέρουν τη βοήθειά τους, χωρίς διακρίσεις και πρώτα απ΄
όλα θρησκευτικές. Ανάμεσά τους μάλιστα υπάρχουν και ορθόδοξοι ιερωμένοι,
που όταν χρειάστηκε άνοιξαν και τις πόρτες εκκλησιών στη Λέσβο και σε
άλλα νησιά για να φιλοξενήσουν πρόσφυγες και μετανάστες ανεξαρτήτως της
θρησκείας τους. Και οι εικόνες αυτές έκαναν τον γύρο του κόσμου.
Στη
στάση όμως του δημάρχου της Μύκης, πρώην δημοσιογράφου και εκδότη
τουρκόφωνου μειονοτικού εντύπου, που έχει εξελιχθεί τα τελευταία χρόνια
σε έναν σημαντικό παράγοντα της μειονότητας, πολλοί είναι αυτοί που
βρίσκουν άλλα κίνητρα:
Ο Τζεμίλ Καπζά είναι ο ένας από τους δύο
αντιπροέδρους της αποκαλούμενης ως «Ανώτατης Συμβουλευτικής Επιτροπής
της Τουρκικής Μειονότητας της Δυτικής Θράκης» με πρόεδρο τον μη
αναγνωρισμένο μουφτή Ξάνθης Αχμέτ Μετέ.
Η Επιτροπή εκφράζει τους
πιο ακραίους κύκλους και κινείται στη γραμμή του τουρκικού προξενείου
και της κρατικής πολιτικής της Τουρκίας, όπως καθορίζεται κάθε φορά από
το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών.
Και πίσω από τη δήλωση του Τζεμίλ Καπζά κρύβεται το Πομακικό και το θέμα της λειτουργίας των νηπιαγωγείων στην περιοχή.
Οι
Πομάκοι, όπως και οι ομόφυλοί τους στη γειτονική Βουλγαρία, μιλούν ως
μητρική γλώσσα μια σλαβική διάλεκτο, την οποία καταλαβαίνουν οι
σλαβόφωνοι στα νότια Βαλκάνια, ενώ οι περισσότεροι δηλώνουν μουσουλμάνοι
στο θρήσκευμα. Τις τελευταίες δεκαετίες τουρκικό προξενείο και ακραίοι
της μειονότητας επιχειρούν τον εκτουρκισμό των Πομάκων με κάθε τρόπο,
επιχειρώντας να εξοβελίσουν οτιδήποτε αφορά πομακική καταγωγή, ταυτότητα
κ.λπ.
Αυτήν τη μεθόδευση υπηρετεί και η επιστολή του δημάρχου
Μύκης προς το υπουργείο Παιδείας, η οποία αναφέρει πως οι όποιες γιορτές
«διοργανώθηκαν από κάποιους νηπιαγωγούς με "εμφάνιση" του Αϊ-Βασίλη»,
ενώ η απαίτηση για αποβολή του στο όνομα των θρησκευτικών ελευθεριών και
με την επίκληση ότι «η θρησκεία μας απαγορεύει την παρουσία και την
επαφή μας με τον "Aϊ-Βασίλη"» γίνεται για έναν επιπλέον λόγο. Για να
τεθεί θέμα αποδοχής από την πολιτεία ως μητρικής γλώσσας των Πομάκων της
τουρκικής, η οποία και θα πρέπει να διδάσκεται και στα νηπιαγωγεία της
περιοχής μαζί με την ελληνική.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου