ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ στην ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΠΑΝΑΝΙΑ: «...μονάχα το καράβι!»
Toυ ΣΑΡΑΝΤΟΥ ΚΑΡΓΑΚΟΥ
Καμμιά αντίρρηση· να βγούμε σε κάθε λογής αγορά αλλά όχι με χαρτιά.
Τα ομόλογα, όσο κι αν φέρνουν προσκαίρως λεφτά, δεν αποτελούν εγγύηση
σταθερού οικονομικού μέλλοντος. Σήμερα φουσκώνουν, αύριο ξεφουσκώνουν.
Αυτό που αποτελεί εγγύηση είναι το να βγούμε στις αγορές όλου του κόσμου
με δικά μας προϊόντα. Προϊόντα, όμως, που να συνδυάζουν χαμηλή τιμή και
υψηλή ποιότητα, όπως τα ακτινίδια της Νέας Ζηλανδίας και τα μήλα της
Χιλής.
Δεν είμαι κακόπιστος, ώστε να μην αναγνωρίσω το μόχθο, το πείσμα, τη
μεθοδικότητα του κ. Σαμαρά, αλλά και την αντοχή του κ. Στουρνάρα.
Πέτυχαν με το παραπάνω να δημιουργήσουν πλεόνασμα. Κι ακόμη πέτυχαν μια
αιφνιδιαστική και επιτυχή έξοδο στην αγορά, με ό,τι θετικό -ενδεχομένως
κι αρνητικό- συνεπάγεται αυτό. Τουλάχιστον σταμάτησαν οι ύβρεις κατά της
Ελλάδας.
Ωστόσο, όσο κι αν είναι κολακευτικοί οι έπαινοι που πλουσιοπάροχα
μας επιδαψιλεύουν ξένοι ισχυροί πολιτικοί και οικονομικοί παράγοντες,
όσο κι αν προσπαθεί να τονώσει το ηθικό μας με ορούς αισιοδοξίας ο κ.
Σαμαράς, πάλι θα «πράξωμεν ουδέν», αν στηριχθούμε στα πιο χαμηλότοκα
δανεικά και δεν στρωθούμε στη δουλειά.
Δεν υποτιμώ την
επιχειρηματικότητα του γραφείου και των υπολογιστών. Αλλά έχουμε καεί
από τέτοιες επιχειρηματικότητες «λευκού κολλάρου». Όταν ακούω δανεικά, πάντα στο νου μού έρχεται μια φράση του Μακρυγιάννη: «Πάλι θα σπείρουμε αλάτι».
Αυτό που επί μια ολόκληρη ζωή προτείνω, είτε διδάσκοντας είτε γράφοντας, είναι η επάνοδος στη δουλειά αμέσου αποδοτικότητας.
Καλά είναι τα επιστημονικά επαγγέλματα, αλλά χωρίς τα χειρωνακτικά, τα
διπλώματα και τα πολυδιπλώματα, είναι παπλώματα χωρίς κρεβάτι. Η
χειρωνακτική εργασία είναι η βάση, το θεμέλιο πάνω στο οποίο μπορεί να
στηριχθεί κάθε άλλη εργασία. Ας το πούμε λίγο παραβολικά: Όταν η πόλη
των Αθηνών αντιμετώπιζε τον κίνδυνο των Περσών, ο δαιμόνιος Θεμιστοκλής
εξεμαίευσε από την Πυθία τον περίφημο χρησμό: «Την πόλη θα σώσουν τα
ξύλινα τείχη». Κι εννοούσε τα πλοία. Και χάρη σ’ αυτά η Αθήνα σώθηκε
και ακολούθως δημιούργησε το μέγα της θαλάσσης κράτος.
Σήμερα βέβαια τα πλοία δεν είναι μόνο ξύλινα (ωστόσο υπάρχουν και
ξύλινα παραδοσιακά με θαυμάσιες προοπτικές)· είναι μεταλλικά. Ας
στραφούμε πρωτίστως σ’ αυτά. Ας θυμηθούμε τι είπε στη Δημογεροντία των
Ψαρών ο αθάνατος Κανάρης κατά το στίχο του Αλέξανδρου Πάλλη: «Τίποτε, αρχόντοι δε φελά· μονάχα το καράβι». Βέβαια ο πυρπολητής, έβλεπε το καράβι από την πολεμική σκοπιά· εγώ το βλέπω από την οικονομική. Η θάλασσα είναι το μεγαλύτερο και ευφορώτερο χωράφι της γης.
Τα περισσότερα «αλέτρια» που την οργώνουν είναι ελληνικής ιδιοκτησίας,
έστω κι αν δεν φέρουν όλα ελληνική σημαία και ελληνική ονομασία.
Φέρνουν, όμως, καθαρό χρήμα. Και το χρήμα αυτό θα ήταν πολύ περισσότερο,
αν τα πληρώματα ήσαν κατά πλειοψηφία ελληνικά.
Απ’ ό,τι μαθαίνω από φίλους που ζουν από τη «θαλάσσια γεωργία», η
ναυτιλία θα μπορούσε ν’ απορροφήσει άνω των 40.000 νέων, πολλοί από
τους οποίους χαζολογούν στις καφετέριες ή μπροστά σ’ ένα υπολογιστή
νομίζοντας ότι αυτό σαν το λυχνάρι του Αλαντίν θα τους δώσει ψωμί.
Χρήμα και ψωμί, και μάλιστα σε ποσότητα ικανοποιητική, δίνει το καράβι.
Που σήμερα δεν σε κάνει απλό ναύτη· σε κάνει επιστήμονα, κι ας έχεις
τελειώσει μόνο το Γυμνάσιο. Αλλά πέρα από τις απολαβές, υπάρχει το
ταξίδι, η δίψα της περιπέτειας.
Δίπλα στο κρεβάτι μου, πάνω στο κομοδίνο, έχω πάντα 5-6 βιβλία. Όταν
θέλω να ξεκουράσω το μυαλό μου και να φρεσκάρω την ψυχή μου, κάνω
ταξίδια νοερά διαβάζοντας το βιβλίο μιας κυρίας, που συντρόφεψε επί
χρόνια πολλά το σύζυγό της καπετάνιο στα μεγαλύτερα λιμάνια της γης. Η
κυρία είναι σύζυγος του λογίου πλοιάρχου κ. Φρίξου Δήμου. Σ’ ένα
εκδοτικό οίκο γνώρισα μια πανέμορφη κοπέλα που τη φλερτάριζαν πολλοί
λιμοκοντόροι. Της έλεγα διδακτικά: «Πρόσεξε, καψερή μου, μη σε τουμπάρει
κάποιος χαρτογιακάς. Να βρεις ένα παιδί μπρατσωμένο». Και το βρήκε.
Σήμερα την προσφωνώ «Καπετάνισσα». Στις διακοπές της έχει οργώσει όλες
τις θάλασσες.
Και δεν είναι μόνον αυτή. Πληροφορούμαι ότι σε μια πόλη, που
συντάσσεται με τον ηρωισμό, γεννήθηκε ένα πανέμορφο και πανέξυπνο
κορίτσι που αντί να διεκδικήσει μια θέση σε κάποια από τις ποικιλώνυμες
και απροσδιορίστου χρησιμότητας σχολές, από αυτές που χορηγούν πτυχία
ανεργίας, προτίμησε να γίνει καπετάνισσα. Μετά το πρώτο έτος των
θεωρητικών σπουδών μπήκε στη δοκιμασία της πρακτικής εξάσκησης.
Ταξίδεψε στις άγριες θάλασσες του Νότου και βγήκε παλληκάρι. Προβλέπω
ότι η νεαρή θαλασσοβάτισσα σε λίγα χρόνια, αν δεν έχει παντρευτεί
εφοπλιστή, θα έχει γίνει αυτή εφοπλιστής!
Το λέω για τους νέους. Η θάλασσα ανοίγει μέλλον λαμπρό. Τα
γεγονότα στην Ουκρανία, που θα είναι, όπως και ήταν, μακράς διαρκείας,
θα δώσουν πλούσια κέρδη στην ελληνική ναυτιλία. Το δείχνει ακόμη η
ανάπτυξη της Κίνας, και η σε λίγο εκτίναξη της Ινδίας και της
Βραζιλίας. Οι Έλληνες πρέπει και μπορούμε να γίνουμε «αμαξηλάτες των
θαλασσών».
Ο Ιμπραήμ, αντικρύζοντας το 1825 από τον Αχλαδόκαμπο την Ύδρα, την
ονόμασε «Μικρή Αγγλία». Αν σήμερα νέοι και νέες στραφούν προς τα
καράβια, σε λίγα χρόνια η άλλοτε θαλασσοκράτειρα Βρετανία θα ονομάζεται
«Μικρή Ελλάδα»
ΕΣΤΙΑ
Ετικέτες
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ,
ΕΣΤΙΑ,
ΚΑΡΓΑΚΟΣ,
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου