Υπέβαλε άδεια άσκησης επαγγέλματος κομμώτριας τον Σεπτέμβριο του 2011 σε δήμο της Αττικής. Η άδεια βγήκε δύο χρόνια μετά, το 2013, και αφού χρειάστηκε παρέμβαση του Συνηγόρου του Πολίτη στον δήμο, στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση και στο υπουργείο Εσωτερικών. Τους λόγους λίγο-πολύ τους γνωρίζουμε ή μπορούμε να τους φανταστούμε σχετικά εύκολα. Καθυστερήσεις, αδράνεια, γραφειοκρατία, κακοδιοίκηση.
Πολλά τέτοια «διαμάντια» μπορεί να βρει κανείς στην ετήσια έκθεση του Συνηγόρου του Πολίτη. Περιπτώσεις για γέλια και για κλάματα, στις οποίες συχνά η ανεξάρτητη αυτή αρχή καλείται να κάνει τον διαιτητή, να καλύψει το κενό όπου οι κρατικοί θεσμοί με τη στενή έννοια δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις υπηρεσίες που πρέπει να προσφέρουν στους πολίτες.
Ποιες, όμως, είναι οι δυνατότητες πρόσβασης των πολιτών σε Αρχές και θεσμούς προστασίας των δικαιωμάτων τους;
Αυτό ήταν το βασικό θέμα της δεκαοκτάμηνης, πολυεπίπεδης έρευνας που πραγματοποιήθηκε από τον Συνήγορο του Πολίτη και την οποία «έτρεξε» μια εξαιρετική ομάδα επιστημόνων. Τα συμπεράσματα είναι πολύτιμα, ενδεικτικά μιας πολιτικής κουλτούρας που πρέπει να αλλάξει ριζικά και προσφέρονται και για μια ενδιαφέρουσα πολιτισμική ανάγνωση.
Ελλειμμα εσωτερικής δημοκρατίας
Το βασικό συμπέρασμα που προκύπτει είναι η αδυναμία πρόσβασης ορισμένων πληθυσμιακών ομάδων στις ανεξάρτητες αρχές. «Παρότι τυπικά έχουν το δικαίωμα, δεν μπορούν να αξιοποιήσουν αυτό που λέμε “έννομα αγαθά”», σημειώνει ο Νίκος Ναγόπουλος, αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Κοινωνιολογίας του Πανεπιστημίου του Αιγαίου και ένας από τους ερευνητές.
«Υπάρχει μια νομική ισχύς που όλοι οι πολίτες απολαμβάνουν ως προς την αποτροπή του αποκλεισμού αλλά το τυπικό δεν αρκεί. Μερικές φορές λ.χ. λέμε ότι έχουμε ένα προηγμένο δίκαιο, μια ενσωμάτωση των κοινοτικών οδηγιών, αυτό που έγινε δηλαδή στην Ελλάδα το 2005-2006 με τις κοινοτικές οδηγίες για τη μη διάκριση. Ομως κάπου επαναπαυθήκαμε. Νομίζαμε ότι εφόσον έχουμε ένα προηγμένο δίκαιο από εκεί και πέρα τα έννομα δικαιώματα μπορεί κάθε πολίτης να τα απολαμβάνει και να τα διεκδικεί. Το ζήτημα είναι ότι υπάρχουν κάποια εμπόδια κοινωνικοοικονομικού χαρακτήρα που σημαίνει ότι οι άνθρωποι αυτοί δεν έχουν ενεργό συμμετοχή στα κοινά. Ενδιαφέρονται για μια οικογενειακή και προσωπική διεκδίκηση αλλά σε επίπεδο κοινών αγαθών και δικαιωμάτων δεν έχουν μεγάλη συμμετοχή.
»Αυτό δημιουργεί έλλειμμα εσωτερικής δημοκρατίας. Γιατί η δημοκρατία δεν είναι μόνο ιδεολογικές αντιπαραθέσεις, έχει να κάνει με το πώς ζουν οι πολίτες στην καθημερινότητά τους. Οπότε αυτό το τυπικό δικαίωμα που έχουν όλοι οι πολίτες δεν το απολαμβάνουν τελικά όλοι και μάλιστα μένουν απέξω περισσότερο αυτοί που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη να το απολαύσουν».
Εθνική κουλτούρα διεκδίκησης
Η Ελλάδα έχει κάνει πολλά βήματα τα τελευταία χρόνια σε επίπεδο θεσμοθέτησης δικαιωμάτων, το πρόβλημα είναι ότι αυτά δεν έχουν περάσει στην καθημερινή ζωή των πολιτών, όπως προκύπτει από την έρευνα. Τα 3/4 των ερωτηθέντων (δείγμα 1.020 ατόμων) δεν είχαν προσφύγει ποτέ στον ΣτΠ. Απ’ αυτούς που προσέφυγαν, όμως, τα 2/3 ικανοποιήθηκαν. Εδώ μπαίνουν θέματα πολιτισμού και πολιτικής κουλτούρας.
«Το ερώτημα λοιπόν είναι, εφόσον η νομοθεσία υπάρχει, γιατί δεν έχουμε μεγαλύτερη διεκδίκηση μέσα από μια συμμετοχική δημοκρατία», σημειώνει ο Νίκος Ναγόπουλος.
«Το πρώτο που θέλω να σημειώσω ως απάντηση είναι ένα σύστημα διευρυμένης πελατειακής ικανοποίησης. Εχουμε διάφορες ομάδες που γνωρίζουν ότι για να μπορέσουν να εξυπηρετηθούν, πρέπει να αξιοποιήσουν όχι γενικότερα έννομα αγαθά αλλά γνωριμίες. Αυτό το πελατειακό περιβάλλον, αν το δούμε ως μια εθνική κουλτούρα διεκδίκησης αγαθών σε προσωπικό επίπεδο, καταλαβαίνετε ότι δεν ευνοεί το γενικότερο συμμετοχικό, αυτό που μπορεί να συμπορευθεί με μια δημοκρατία που θέλει τη συμμετοχικότητα του πολίτη σε θεσμικό επίπεδο, όχι σε πελατειακό.
»Επίσης, μέσα από έρευνες που έχουν γίνει σε ζητήματα κοινωνικής εμπιστοσύνης, στην Ελλάδα έχουμε τυφλή εμπιστοσύνη των ατόμων στο οικογενειακό τους περιβάλλον και αμφισβήτηση και καχυποψία στους θεσμούς. Στην Ευρώπη, αντίθετα, έχουμε χαλαρή εμπιστοσύνη στο οικογενειακό περιβάλλον και ένα επίπεδο διαβούλευσης και ισχυρή εμπιστοσύνη στους θεσμούς. Στο εξωτερικό οι θεσμοί έχουν και το κύρος και την ηθική. Αυτό που λέμε νόμιμο και ηθικό υπάρχει έξω. Κάτι που είναι νόμιμο δεν μπορεί να μην έχει στοιχεία ηθικής».
Ποιοτικός ετεροχρονισμός
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου