Όταν σκεφτόμαστε τα διλήμματα της Ελλάδας, δύο πραγματικότητες από έρευνα των Reinhart και Rogoff (2009) είναι πολύ σημαντικά:
-Οι αθετήσεις πληρωμής δημόσιου χρέους είναι αρκετά «πεζή» εξέλιξη
-Η Ελλάδα είναι παραδοσιακά ο μεγαλύτερος defaulter παγκοσμίως.
Αυτό που καθιστά το επικείμενο γεγονός ενδιαφέρον, είναι ότι θα είναι η πρώτη φορά που μια χρεοκοπία θα λάβει χώρα εντός μιας νομισματικής ένωσης.
Η κρίσιμη παρατήρηση είναι ότι δεν υπάρχει αυτόματος σύνδεσμος μεταξύ μιας χρεοκοπίας και της ιδιότητας μέλους μιας νομισματικής ένωσης.
Η ελληνική κυβέρνηση θα μπορούσε να δελεαστεί και να επαναφέρει το παλαιό δικό της νόμισμα, αλλά το βραχυπρόθεσμο κόστος είναι πιθανό να ξεπεράσει κατά πολύ τα βραχυπρόθεσμα οφέλη, όπως εξηγεί ο Eichengreen (2010).
Βασικά, η ανταλλαγή είναι ένα μεγάλο σοκ και ένας ακόμη χρόνος δυστυχίας σε σχέση με την απομάκρυνση για πάντα από τα δεσμά της ευρωζώνης. Η ισορροπία των ωφελειών είναι δύσκολο να εκτιμηθεί από τη στιγμή που εξαρτάται πολύ από θεσμικά ζητήματα που δεν είναι σαφή τώρα. Τα βασικά ερωτήματα είναι:
Θα είναι η Ελλάδα σε θέση να τηρήσει τελικά τη δική της δημοσιονομική πειθαρχία και η κεντρική της τράπεζα θα εφαρμόσει υψηλής ποιότητας νομισματική πολιτική;
Μπορεί η ευρωζώνη να αντλήσει διδάγματα από ένα Grexit και να τροποποιήσει τις πολιτικές και τη διακυβέρνησή της;
Βραχυπρόθεσμα, μετά από μια πρώτη αθέτηση πληρωμών, η ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει να ισοσκελίσει τα βιβλία της διότι κανένας δεν θα της δανείσει τίποτα πλέον. «Ο ισοσκελισμός των βιβλίων» μπορεί να σημαίνει διαφορετικά πράγματα ωστόσο.
Μια επιλογή είναι να εμφανίσει έναν συνολικά ισοσκελισμένο προϋπολογισμό, συνεχίζοντας ως εκ τούτου την εξυπηρέτηση του χρέους μετά από το αρχικό κύμα των αθετήσεων πληρωμών.
Οι πρόσφατες εκτιμήσεις για το 2015 κάνουν λόγο για έλλειμμα 3,5% του ΑΕΠ, μια απίθανη τεράστια βελτίωση σε σχέση με το 12% του προηγουμένου έτους.
Άλλη μία επιλογή είναι να ισορροπήσει τον πρωτογενή προϋπολογισμό, το οποίο σημαίνει μη εξυπηρέτηση του χρέους.
Ο πρωτογενής προϋπολογισμός επρόκειτο να ισοσκελιστεί στο 2014. Με την ανάπτυξη να επιστρέφει στην ευρωζώνη το 2015 και με το τέλος της δημοσιονομικής συρρίκνωσης των τελευταίων ετών, αυτό είναι κάτι που μπορεί να επιτευχθεί εάν η κυβέρνηση δεν εφαρμόσει πολλές από τις προεκλογικές της υποσχέσεις.
Κρατική χρεοκοπία εντός της ευρωζώνης;
Οι συνθήκες δεν είναι κανονικές ωστόσο, και μια χρεοκοπία θα μπορούσε να επιδεινώσει μια ήδη παρακινδυνευμένη κατάσταση.
Πολλοί άνθρωποι φαίνεται ότι εξισώνουν μια αθέτηση πληρωμής με μια έξοδο από την ευρωζώνη. Αυτό είναι ένα παράδειγμα αυτοεκπληρούμενης προφητείας. Εάν οι Έλληνες πιστεύουν ότι αυτό πραγματικά θα συμβεί, δεν θα θέλουν να έχουν τις αποταμιεύσεις τους στα ελληνικά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα. Στην πραγματικότητα, ήδη τα μεταφέρουν. Από τον Δεκέμβριο του 2014, όταν έγινε προφανές το αποτέλεσμα των επικείμενων εκλογών, σύμφωνα με διάφορες εκτιμήσεις, έχουν αποσύρει περίπου το ένα πέμπτο των τραπεζικών τους λογαριασμών. Μια αθέτηση πληρωμής θα μπορούσε να ενεργοποιήσει ένα πλήρες bank run στις ήδη αποδυναμωμένες ελληνικές τράπεζες.
Δεν υπάρχει πολύ μεγάλη συζήτηση για το πώς να αντιμετωπιστεί ένα bank run.
Πρώτον, προτού κηρυχθεί μια χαοτική, με διάρκεια, τραπεζική αργία, πρέπει να περιοριστούν οι εκταμιεύσεις από τις τράπεζες, κάτι που μπορεί –μπορεί και όχι- να απαιτεί περιορισμούς στην εκροή κεφαλαίων.
Δεύτερον, οι αρχές πρέπει να κινηθούν επειγόντως για να σταθεροποιήσουν το τραπεζικό σύστημα.
Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει έκτακτο δανεισμό μεγάλης κλίμακας σε φερέγγυες τράπεζες και την εξαγορά των αφερέγγυων τραπεζών. Σε μια τέτοια κατάσταση, ο καθορισμός της τραπεζικής φερεγγυότητας είναι περισσότερο τέχνη παρά επιστήμη, επομένως η αξιολογική κρίση είναι αναπόφευκτη.
Εάν, σε περίπτωση ενός bank run, η ΕΚΤ δεν δράσει ως δανειστής έσχατης ανάγκης, η ελληνική κυβέρνηση δεν θα έχει άλλη επιλογή από το να αφήσει το ευρώ, κάτω από τις πιο δυσμενείς περιστάσεις.
Ο τρόπος για να αποφευχθεί η πρώτη φάση, default, είναι να ανακονώσει μια συμφωνία επι της αρχής για τη μείωση του δημοσίου χρέους της ελληνικής κυβέρνησης.
Ο τρόπος για να αποφευχθεί το τελευταίο βήμα, ένα Grexit, είναι να ανακοινωθεί ότι είναι διαθέσιμοι οι πόροι για την ματαίωση ενός bank run.
Αυτές οι ανακοινώσεις πρέπει να είναι άνευ όρων –ανεξαρτήτως από μια συμφωνία για ένα πρόγραμμα βοήθειας- διότι φαίνεται ότι μια τέτοια συμφωνία είναι ανέφικτη.
Τελικές παρατηρήσεις:
Μέχρι στιγμής ωστόσο, οι Ευρωπαίοι έχουν δώσει μόνο δάνεια στην Ελλάδα και όχι δώρα, στην αρχή με σκληρούς όρους στη συνέχεια με πιο χαλαρούς. Μια αθέτηση πληρωμής θα μετέτρεπε τα δάνειά τους σε δώρα. Καθιστώντας δυνατό για την Ελλάδα να αθετηθεί εύκολο μια πληρωμή, δεν φαίνεται καθόλου ελκυστικό.
Οι εθνικές κυβέρνησης εκλέγονται από τους πολίτες τους επομένως είναι πολύ απίθανο να δράσουν για να αποτρέψουν μια έξοδο της Ελλάδας από το ευρώ. Για άλλη μία φορά, πρέπει να στραφούμε στην ΕΚΤ, της οποίας η ουσιώδης εντολή είναι να διατηρήσει την ευρωζώνη.
Μπορεί να είναι άδικο, αλλά καθήκον της ΕΚΤ είναι να ανακοινώσει πολύ σύντομα ότι θα κάνει οτιδήποτε χρειαστεί για να διατηρήσει την ευρωζώνη ενωμένη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου