Το κόμμα Μπάαθ, που κυβερνούσε σε Δαμασκό και Βαγδάτη, υπήρξε δημιούργημα του χριστιανού ιδεολόγου Μισέλ Αφλάκ. Δύο Παλαιστίνιοι ηγέτες, ο Ζορζ Χαμπάς και ο Ναϊέφ Χαουατμέχ, ήταν χριστιανοί, όπως και ο Ζορζ Αντονιούς, ο σπουδαίος ιστορικός του αραβικού εθνικισμού.
Στο Ιράκ, που δημιουργήθηκε από την ένωση τριών οθωμανικών επαρχιών, τα κυρίαρχα φύλα ήταν μία φτωχή αγροτική σιιτική πλειοψηφία, μία σουνιτική μειοψηφία και η κουρδική κοινότητα. Ο σουνίτης Σαντάμ Χουσεΐν εκμεταλλεύθηκε το κοινό τους χαρακτηριστικό, την καταπίεση, για να τους ενώσει. Την αλλαγή ευνόησε ως καταλύτης η ιρανική ισλαμική επανάσταση του 1979, που ενέπνευσε τους απανταχού σιίτες.
Οι θρησκευτικές διαφορές, όμως, υπήρξαν ανέκαθεν συνδεδεμένες με την ισχύ, τις πλουτοπαραγωγικές πηγές και τα εδάφη.
Ο αιματηρός εμφύλιος στη Συρία έχει ενισχύσει τα θρησκευτικά μίση, οδηγώντας στη συνολική ταύτιση των αλαουιτών με τον Μπασάρ αλ Ασαντ και των σουνιτών με την αντιπολίτευση στο πολίτευμά του.
Εξτρεμιστές σουνίτες ιεροκήρυκες καταδικάζουν τους σιίτες ως ειδωλολάτρες, ενώ οι φανατικοί τζιχαντιστές, όπως το «Ισλαμικό Κράτος», δολοφονούν σιίτες χαρακτηρίζοντάς τους «τακφιρί» (αποστάτες).
Τα θρησκευτική μίση, όμως, δεν αποτελούν το μοναδικό αίτιο διχασμού στη Μέση Ανατολή:
Παρότι οι Αιγύπτιοι είναι στη συντριπτική τους πλειονότητα σουνίτες, η επανάσταση του 2011 και η διχαστική και καταπιεστική της εξέλιξη οδήγησαν στην ταύτιση της μειονότητας των χριστιανών κοπτών με το καθεστώς Μουμπάρακ, καθιστώντας τους στόχους των ισλαμιστών.
Στη Βόρεια Αφρική, όπου ξεκίνησε τόσο ελπιδοφόρα η Αραβική Ανοιξη με την εξέγερση στην Τυνησία, οι θρησκευτικές διενέξεις δεν αποτελούν καθοριστικό παράγοντα των εξελίξεων, παρά την εξάπλωση του εξτρεμισμού εξαιτίας του πολέμου στη Συρία και την ενίσχυση του «Ισλαμικού Κράτους». Στη Λιβύη, το Μαρόκο και την Αλγερία, τα δικαιώματα και η εθνική ταυτότητα των Βερβέρων αποτελούν σημαντικά ζητήματα, χωρίς ωστόσο να προσφέρουν την αφορμή για κρίση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου