"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


ΕΘΝΙΚΑ ΞΕΦΤΙΛΙΚΙΑ – ΕΘΝΙΚΗ ΠΑΡΑΚΜΗ - ΑΝΘΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ: Με αφορμή το Συνέδριο για τη “μακεδονική” γλώσσα: ο ακαδημαϊσμός ως φερετζές της αποδόμησης

 

ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟ

Tου Παντελή Σαββίδη

Ελληνική αποδομητική μετανεωτερικότητα και βαλκανική προνεωτερική εθνικιστική έξαρση.

ΤΟ ΘΕΜΑ: Ένα εργαστήριο του Τμήματος Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονία, το οποίο ονομάζεται «Σύνορα-Πολιτισμός-Φύλο» σε συνεργασία με το εργαστήριο Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου των Σκοπίων πραγματοποιησε το Σάββατο 14/12/2024 εκδήλωση στο Πανεπιστήμιο Μακεδονία με θέμα ««Δημοκρατία της Βόρειας Μακεδονίας και Ελλάδα: Προοπτική πολιτιστικής συνεργασίας.  Η μακεδονική γλώσσα».

ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ: Η όλη υπόθεση εγείρει ορισμένα ερωτήματα, κυρίως, λόγω της αναφοράς σε μακεδονική γλώσσα αλλά και σε Βόρεια Μακεδονία. Η Ελλάδα έχει αναγνωρίσει χώρα με το όνομα Βόρεια Μακεδονία, έχει αναγνωρίσει ότι η γλώσσα του λαού της χώρας αυτής είναι η μακεδονική και έχει αναγνωρίσει, μάλιστα, και εθνότητα μακεδονική.

Άρα προς τι οι αντιδράσεις;

Υπάρχει, όμως, στην Ελλάδα σημαντικό τμήμα του πληθυσμού που δεν δέχεται την Συμφωνία αυτή και αγωνίζεται καθημερινά για την ανατροπή της. Αντιδρά και σήμερα.

Το δεύτερο πρόβλημα είναι ότι οι διοργανωτές πραγματοποιούν την εκδήλωση στο πλαίσιο συνεργασίας των προαναφερομένων επιστημονικών εργαστηρίων, την κάνουν σε πανεπιστημιακό χώρο και της δίνουν μια ακαδημαϊκή- επιστημονική διάσταση.

Ο προφανής σκοπός τους είναι να διασφαλίσουν ότι η αμφισβήτησή της, αμφισβητεί την ακαδημαϊκή έρευνα. Εθνικισμός κατά ακαδημαϊκής ελευθερίας. Ιδού οι αντιδραστικοί Έλληνες.

ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ:

1.-Το πρώτο ερώτημα που αναδεικνύεται είναι αν πρόκειται για ακαδημαϊκή έρευνα, όπως δείχνουν τα εξωτερικά στοιχεία ή για κεκαλυμμένη προπαγάνδα και προσπάθεια ένταξης της διδασκαλίας της γλώσσας αυτής στο Πανεπιστήμιο Μακεδονία. Όταν πρωτοτέθηκε το θέμα της δημιουργίας σχολείων διδασκαλίας της «μακεδονικής» γλώσσας στη Φλώρινα από την φιλοσκοπιανή οργάνωση «Κέντρο ‘‘Μακεδονικής’’ Γλώσσας», στην σχετική δήλωση υπονοήθηκε ότι θα επιδιωχθεί η διδασκαλία της γλώσσας αυτής εκτός από τα φροντιστήρια και από πανεπιστημιακά ιδρύματα.

Βρήκε πρόσφορο έδαφος στο Τμήμα Βαλκανικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονία  αυτή η ΜΚΟ η οποία είναι η δημόσια έκφραση εθνικιστικών οργανώσεων των Σκοπίων και της διασποράς της γειτονικής χώρας;  Αν ναι. Γιατί; Και πώς;

Πως ήταν τόσο σίγουρη ότι το αίτημά της για διδασκαλία της γλώσσας σε πανεπιστημιακά ιδρύματα θα γινόταν δεκτό;

Υπέβαλε, μάλιστα, και σχετικό αίτημα στο Πανεπιστήμιο Μακεδονία. Άρα, υπάρχει ένας πυρήνας στο Πανεπιστήμιο αυτό που υποθάλπει την καλλιέργεια της ιδέας.

Σημειωτέων ότι το Τμήμα Βαλκανικών Σπουδών λειτουργούσε στη Φλώρινα μέχρι την ενσωμάτωσή του στο Πανεπιστήμιο Μακεδονία και στόχος του είναι η μελέτη της ιστορίας, του πολιτισμού και της γλώσσας των βαλκανικών λαών. Τυπικά και επιστημονικά οι οργανωτές είναι καλυμμένοι. Ουσιαστικά είναι;

Είναι η επιδίωξή τους η επιστημονική έρευνα ή με την κάλυψη της επιστημονικής έρευνας την οποία κανείς δεν μπορεί να σταματήσει επιδιώκουν άλλους σκοπούς;

Είναι ερώτημα της κοινής γνώμης και έχει το δικαίωμα να το θέσει και να ζητήσει απαντήσεις. Το εργαστήριο ή η Πρυτανεία οφείλουν απαντήσεις.

Η ουσία, όμως, είναι βαθύτερη. Χωρίς να έχει αλλάξει τους θεσμούς της και να διασφαλίσει την ασφάλεια και την ακεραιότητά της η ελληνική κοινωνία έχει περάσει σε μετανεωτερικές αναζητήσεις.

Οι θεσμοί της, δηλαδή, είναι στην καλύτερη περίπτωση νεωτερικοί (μερικοί είναι και προνεωτερικοί) αλλά η νοοτροπία που επιχειρείται να επιβληθεί στην κοινωνία είναι μετανεωτερική.

Δεδομένης της πλήρους εγκατάλειψής της από το κεντρικό αθηναϊκό κράτος η βορειοελλαδική κοινωνία αναρωτιέται αν έχει αφεθεί στην προνεωτερική, ακόμη, βαλκανική χοάνη.

Ποιο είναι το μέλλον της σε ένα περιβάλλον πολύ διαφορετικό από την καλή, μετανεωτερική, βούληση της ίδιας; Ένα περιβάλλον που επιδιώκει την αναδιαμόρφωση των συνόρων στα πριν της Συνθήκης του Βουκουρεστίου δεδομένα;

Η επιστημονική έρευνα είναι ξεκομμένη από τις κοινωνικές αγωνίες;

Το ιδρυτικό κείμενο του Τμήματος λέει πως έχει σκοπό να μελετά τις οικονομικές, κοινωνικές και πολιτικές σχέσεις των χωρών αυτών με την Ελλάδα. Το κάνει αυτό το συγκεκριμένο Εργαστήριο; Ή έχει αφεθεί στο αποδομητικό ρεύμα;

Σε κοινωνικό επίπεδο ανάλογες προσπάθειες σύγκλισης της κοινής γνώμης των δύο χωρών έγιναν και κατά την διάρκεια της κορύφωσης του προβλήματος της ονομασίας την δεκαετία του 90 τις οποίες παρακολούθησα. Η προσπάθεια της σκοπιανής πλευράς ήταν να περάσει τις θέσεις της. Η προσπάθεια της ελληνικής αντιπροσωπείας να καταγγείλει τον ελληνικό εθνικισμό.

Είναι επιστημονική διαπίστωση την οποία συμμερίζεται το Εργαστήριο ότι έχουμε να κάνουμε με έναν μακεδονικό λαό, απόγονο του Μεγάλου Αλεξάνδρου ο οποίος μιλά την μακεδονική γλώσσα (προφανώς των αρχαίων Μακεδόνων) τον οποίο λαό προσπαθεί να καταπνίξει και να εξαφανίσει ο ελληνικός εθνικισμός;

Εν τέλει, το Εργαστήριο σε τι αποσκοπεί;

Να θέσει ερωτήματα, όπως κάνει η επιστημονική έρευνα ή να αιτιολογήσει με την ακαδημαϊκή κάλυψη ένα πολιτικό αφήγημα; 

Απο την επιστημονική έρευνα προέκυψε κάποια αμφισβήτηση της παραδοχής περί “μακεδονικής” γλώσσας;  ‘Η δεν ασχολούνται με τέτοια θέματα και ψάχνουν να δουν που μπαίνουν τα σημεία στίξης της γλώσσας αυτής;

Πίσω από την επιστημονική κάλυψη έχουμε να κάνουμε με…

 

 μια προσπάθεια ενταγμένη στο πλαίσιο μιας μετανεωτερικής αποδόμησης κάθε είδους ταυτότητας.

Στην συγκεκριμένη περίπτωση επιχειρείται να αποδομηθεί η ελληνική ταυτότητα, όχι η ταυτότητα του λαού της γειτονικής χώρας στον οποίο αποδίδεται αβρόχοις ποσί ο τίτλος της μακεδονικής εθνότητας και της μακεδονικής γλώσσας. Και επισήμως, πλέον (Τσίπρας, Κοτζιάς, Συριζα. Ολόκληρος ο Συριζα).

Όσοι έχουν παρακολουθήσει την ιστορική εξέλιξη αυτού του λαού και της γλώσσας του δεν έχουν αμφιβολία ότι δεν υπάρχει τίποτε πιο αντιεπιστημονικό από τον ισχυρισμό του περί μακεδονικής καταγωγής του.

Το Εργαστήριο το οποίο είναι προσανατολισμένο σε μετανεωτερικές αποδομητικές αντιλήψεις όπως αποκαλύπτει ο τίτλος του ( «Σύνορα-Πολιτισμός-Φύλο”)   τι ακριβώς επιδιώκει;

Η ελληνική κοινωνία δεν είναι και δεν πρέπει να είναι μονοδιάστατη. Αλλά θέλει να γνωρίζει τι υπηρετούν και τι εξυπηρετούν οι θεσμοί που δημιουργούνται και τους στηρίζει. Την βοηθούν στην εξέλιξή της ή στην αποδόμησή της και, τελικά, στην διάλυση και την παράδοσή της;

Όλοι, ή σχεδόν όλοι, οι δημόσιοι ακαδημαϊκοί θεσμοί στην χώρα έχουν ενταχθεί, προσαρμοζόμενοι στις επιθυμίες της κυρίαρχης ιδεολογικής και πολιτικής αντίληψης, σε ένα αποδομητικό ρεύμα που δημιουργεί υπαρξιακές κοινωνικές αγωνίες.

Γι αυτό το θέμα που θίγει το Εργαστήριο δεν είναι ακαδημαϊκό.

Είναι προ πολλού πολιτικό. Και ως τέτοιο αντιμετωπίζεται από την κοινωνία. Οπότε ο ακαδημαϊσμός είναι απλώς ο φερετζές του αποδομητισμού.

Κατά τα άλλα στα πανεπιστήμια πρέπει να αναπτύσσονται οι κάθε είδους ιδέες, αρκεί να γνωρίζουμε τι επιδιώκουν οι φορείς τους. Αλλά όταν επιδιώχθηκε για λόγους συναισθηματικούς  να παρουσιαστεί στο ΑΠΘ ένα ανώδυνο βιβλίο της κ. Δελιβάνη, η επαχθής αριστερά (μπαχαλάκηδες και άλλοι) επέδραμαν και απείλησαν το πάνελ και τον κόσμο με βία αν δεν εγκατέλειπαν τον χώρο.

Το ίδιο συνέβη όταν ένα εργαστήριο στην Πολυτεχνική Σχολή εφήρμοζε προγράμματα κατασκευής drones για να βοηθήσει την χώρα να αποκτήσει δική της παραγωγή για να αντιμετωπίσει τος κινδύνους που την απειλούν.

Συνεπώς, ορισμένοι, στους οποίους συγκαταλέγονται και οι διοργανωτές της ημερίδας, θέλουν τα πανεπιστήμια χώρους παραγωγής των ιδεολογημάτων τους. Και η πρακτική τους δείχνει πως πολλοί έχουν θέσει τον ακαδημαϊκό τίτλο τους σε άλλες υπηρεσίες.

Αυτήν την παθογένεια θέλει να αντιμετωπίσει η κοινωνία με τις αντιδράσεις της. Και έχει κάθε δικαίωμα.

Το πρόβλημα δεν είναι το συνέδριο αλλά οι σκοπιμότητες που τέτοιου είδους συνέδρια κρύβουν. Και υπάρχουν πολλοί που θέλουν να τις καλλιεργήσουν. Δυστυχώς, και να τις υπηρετήσουν.

Δεν υπάρχουν σχόλια: