"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


ΥΠΑΡΚΤΟΣ ΣΥΡΙΖΟΞΕΦΤΙΛΑΡΟΠΛΗΚΤΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ: Η διεθνής των βανδάλων


Του ΒΑΣΙΛΗ ΝΕΔΟΥ


Το άγνωστο, έως ότου το αποκάλυψε το ρεπορτάζ της Γιώτας Συκκά στην «Κ» της 14ης Αυγούστου, περιστατικό στο Βυζαντινό Μουσείο αρχικά δημιουργεί μιαν αίσθηση ειλικρινούς απορίας. Ποιος ο λόγος να «ραντιστεί» ένας κοπτικός σταυρός και άλλα εκθέματα με λάδι;  


Τι είδους άτομα είναι αυτά που αποφασίζουν να ραντίσουν με baby oil (φευ!) θησαυρούς της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς σε ένα μουσείο; 


Η απάντηση έρχεται αβίαστα και γρήγορα


Πρόκειται για άτομα παρόμοιας κοσμοθεωρίας και αντιλήψεων με τους βανδάλους του Ισλαμικού Κράτους που ακρωτηρίασαν την Παλμύρα και άλλες πανάρχαιες πόλεις και απομεινάρια της χρυσής εποχής της εύφορης ημισελήνου.  


Υπάρχει, βέβαια, μια ειδοποιός διαφορά: Οι βάνδαλοι (μάλλον δυσφημιστικό για τους αυθεντικούς Βανδάλους που αντίκρισε πριν από 1.600 χρόνια ο Ιερός Αυγουστίνος λίγο προτού αποδημήσει πίσω από τα πολιορκούμενα τείχη της Ιππώνος) του ISIS άφησαν το βέβηλο ίχνος τους σε μια περιοχή που είχαν αποσπάσει έπειτα από πόλεμο. Δεν μπορεί να πει κάποιος το ίδιο για το Βυζαντινό Μουσείο, στη λεωφόρο Βασιλίσσης Σοφίας, μόλις λίγα λεπτά περπάτημα από το κέντρο της αρχαίας πόλης των Αθηνών. Πράγματι, κάποιες φορές, η δυνατή ζέστη και η κούραση μπορεί να γεννούν συμπτώματα κόπωσης και παραισθήσεις.



Επειδή όμως οι λογής βάνδαλοι μάλλον είναι ένα φαινόμενο δυσεξήγητο με ψυχολογικούς όρους μεν, υπαρκτό δε, ίσως το πρόβλημα που αξίζει να αναδειχθεί βρίσκεται αλλού.  


Πρώτον, τι έκαναν οι 20 φύλακες που είχαν εκείνη τη στιγμή βάρδια;  


Το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο είναι πολυσύχναστο και όποιος το επισκεφθεί αντιλαμβάνεται –συνήθως– την παρουσία τους. Πως είναι δυνατόν να διέφυγε σε 20 άτομα μια τέτοια δραστηριότητα; 


Δεύτερον, γιατί το υπουργείο Πολιτισμού απέκρυψε το γεγονός; Το μουσείο ανήκει στην κυβέρνηση; Ανήκει στην υπουργό; Τα εκθέματα κοσμούν το σαλόνι της; Πότε θα πληροφορείτο το κοινό ότι κάποιοι ράντισαν ένα πολύτιμο έκθεμα σε τέτοιο σημείο ώστε να του προκαλέσουν βλάβη η οποία δεν διορθώνεται;  


Το περιστατικό στο Βυζαντινό Μουσείο θα ξεχαστεί και αυτό σύντομα. Εχουν, ωστόσο, αναλογιστεί οι υπεύθυνοι...


 τι μπορεί να σημαίνει αυτό για τη διεθνή φήμη των ελληνικών μουσείων;  


Πως αυτού του είδους τα περιστατικά μπορεί να βαρύνουν την επόμενη φορά που θα πρέπει να φιλοξενηθεί μια έκθεση από το εξωτερικό σε ελληνικό μουσείο.

Δεν υπάρχουν σχόλια: