Σε ένα φοιτητικό πόνημα, που προσπαθούσα να συγγράψω, θέλησα να επιχειρηματολογήσω εναντίον κάποιας θέσης του Μαρξ (!!).
Ο καθηγητής, που επέβλεπε την εξέλιξη της εργασίας μου, μου επεσήμανε ότι δεν μπορούσα να «τα βάλω» με την λογική του Μαρξ, γιατί ήταν άψογη, μπορούσα, όμως, να εντοπίσω λάθη στις υποθέσεις του, στα «assumptions» του, που «κρύβονταν» πίσω από τον συλλογισμό του.
Έκτοτε είχα άπειρες ευκαιρίες να διαπιστώσω ότι αυτό ισχύει ίσως για όλα τα «λάθη» στις προβλέψεις όλων των οικονομολόγων όλων των εποχών. Στο κέντρο της οικονομικής δραστηριότητας είναι ο άνθρωπος και, όπως διδάσκει η ιστορία, ποτέ δεν θα πάψει να μας καταπλήσσει με τα επιτεύγματά του -ή να μας απογοητεύει με τις αποτυχίες του...!
Όταν γεννήθηκε η «Πολιτική Οικονομία» στα τέλη του 18ου αιώνα, όλοι συνειδητοποιούσαν τις μεγάλες αλλαγές που επισπεύδονταν από τη συνεχή δημογραφική ανάπτυξη και πίστευαν ότι αυτή η ανάπτυξη θα βοηθούσε στη βελτίωση των κοινωνικών συνθηκών.
Ο πρώτος οικονομολόγος που προβληματίστηκε σχετικά, ήταν ο αιδεσιμότατος Θωμάς Μάλθους (1766 –1834). Το 1798, δημοσίευσε το περίφημο «Δοκίμιο επί της αρχής του πληθυσμού» όπου εξηγούσε ότι, η ανεξέλεγκτη αύξηση του πληθυσμού οδηγεί αναπόφευκτα σε λιμό, αλλά η οικονομική λογική θα απέτρεπε τους ανθρώπους από το να υπεραναπτυχθούν μέχρι του σημείου λιμοκτονίας. Οι άνθρωποι, προέβλεπε, θα ΕΠΕΛΕΓΑΝ να περιορίσουν τη δημογραφική ανάπτυξή τους, ανάλογα με την ανάπτυξη της παραγωγής τροφής.
Η λογική αυτής της θέσης, δεν έχει αποδειχθεί λάθος μέχρι σήμερα. Το «λάθος» του ήταν σε δυο ΥΠΟΘΕΣΕΙΣ που «κρύβονταν» πίσω από τον συλλογισμό του:
Πρώτον, σχετικά με τον μέγιστο δυνατό ρυθμό αύξησης της παραγωγής τροφής, και δεύτερον, σχετικά με το πόσο (μη) έγκαιρα (ή καθόλου δεν) αντιδρούμε στα «σημάδια» ότι επέρχεται καταστροφή.
Ήδη γνωρίζουμε ότι έκτοτε, τους τρεις τελευταίους αιώνες, ο πληθυσμός της γης, από 600 εκατομμύρια, υπερδεκαπλασιάστηκε σε επτά δισεκατομμύρια, αλλά με πολλά εκατομμύρια να έχουν γεννηθεί με τη βεβαιότητα των γεννητόρων τους ότι θα λιμοκτονήσουν, κυριολεκτικά...! Τώρα προβλέπεται ΜΕΙΩΣΗ του ρυθμού ΑΥΞΗΣΗΣ του πληθυσμού:
Όμως σήμερα, όχι στο μέλλον, έχουμε εκατομμύρια υποσιτιζόμενων.
Αν υποθέσουμε ότι είχαμε ένα σύστημα «δικαιότερης» κατανομής του παγκόσμιου εισοδήματος, που θα εξασφάλιζε σε όλους την οικονομική δυνατότητα αγοράς τροφής, θα μπορούσαμε, με την υπάρχουσα τεχνογνωσία, να παράγουμε αρκετές «διατροφικές μονάδες» ώστε όλοι να σιτίζονται ΒΙΟΛΟΓΙΚΑ ΕΠΑΡΚΩΣ;
Δεν γνωρίζω την απάντηση, αλλά έχω σοβαρές αμφιβολίες. Βεβαίως, αν... τότε ίσως να είχαμε ήδη αναπτύξει άλλη τεχνογνωσία! Πότε η «ανάγκη» γίνεται τόσο ισχυρή ώστε να πείθονται και οι Θεοί;
Ο επόμενος από τους πατέρες των κλασσικών οικονομικών, ο Ντέϊβιντ Ρικάρντο (1772 –1823) «δανείστηκε» από τον Μάλθους την ιδέα της σπάνεως και ανέπτυξε την «θεωρία των ενοικίων», μία από τις σημαντικές συνεισφορές του στην πολιτική οικονομία. Το σκεπτικό του ήταν ότι, καθώς θα καλλιεργούνταν όλο και περισσότερη γη, οι αγρότες θα αναγκάζονταν όλο και περισσότερο, να χρησιμοποιούν όλο και λιγότερο εύφορα χωράφια. Όμως, καθώς ένα κιλό σιτάρι (ή, a bushel of corn) πουλιέται στην ίδια τιμή, άσχετα αν προέρχεται από λιγότερο ή περισσότερο εύφορο χωράφι, οι αγρότες θα αναζητούσαν να ενοικιάσουν τα πιο εύφορα χωράφια και για να τα έχουν, θα προσέφεραν υψηλότερα ενοίκια. Προφανές αποτέλεσμα: Το όφελος θα πήγαινε στους γαιοκτήμονες και όχι στους αγρότες. (Στους ιδιοκτήτες των μέσων παραγωγής...).
Όπως ο Μάλθους έτσι και ο Ρικάρντο δεν μπορούσε να φανταστεί τις εξελίξεις, κάτι που, για τα δεδομένα της εποχής, ήταν απολύτως φυσικό να συμβεί.
Ο τρίτος από τους πατέρες των κλασσικών οικονομικών, ο Καρλ Μαρξ (1818- 1883), αν και από διαφορετικό προβληματισμό, όταν, το 1876, δημοσίευσε το περίφημο «Κεφάλαιο» δεν ήταν πιο αισιόδοξος για το μέλλον της ανθρωπότητας από ό,τι ήταν ο Μάλθους και ο Ρικάρντο. Ήδη, η οικονομική και κοινωνική πραγματικότητα ήταν δραματικά διαφορετική, η βιομηχανική επανάσταση ήταν σε πλήρη άνθιση και το ερώτημα δεν ήταν πλέον αν οι αγρότες θα μπορούν να ταΐζουν τον υπόλοιπο κόσμο. Το πλέον δραματικό χαρακτηριστικό της εποχής ήταν η μιζέρια του βιομηχανικού προλεταριάτου. Ο «Όλιβερ Τουίστ» του Ντίκενς και «Οι Άθλιοι» του Ουγκώ δεν ήταν δημιουργήματα της φαντασίας τους. Επομένως, το βασικό μέλημα ήταν η κατανόηση της δυναμικής του βιομηχανικού καπιταλισμού και το ερώτημα προέκυπτε μόνο του: Ποιο το καλό της βιομηχανικής επανάστασης, των τόσων σπουδαίων τεχνολογικών καινοτομιών, της κινητικότητας των πληθυσμών κλπ., αν, μετά από μισό αιώνα βιομηχανικής ανάπτυξης, η κατάσταση των μαζών παρέμενε το ίδιο μίζερη και το μόνο που έκαναν οι νομοθέτες ήταν η απαγόρευση εργασίας στα εργοστάσια παιδιών κάτω των οκτώ ετών;
Σε αυτές τις συνθήκες γράφτηκε και «Το Κομμουνιστικό Μανιφέστο» που άρχιζε με την περίφημη φράση: «Ένα φάντασμα στοιχειώνει την Ευρώπη - το φάντασμα του κομμουνισμού» και τελείωνε με την εξ ίσου περίφημη πρόβλεψη της επανάστασης του προλεταριάτου: «Ας τρέμουν οι κυρίαρχες τάξεις μπροστά σε μια κομμουνιστική επανάσταση. Οι προλετάριοι δεν έχουν να χάσουν σ΄ αυτήν τίποτε άλλο, εκτός από τις αλυσίδες τους. Έχουν να κερδίσουν έναν κόσμο ολόκληρο.»
Και στην περίπτωση του Μαρξ, η συνέχεια είναι Ιστορία.
Μια ματιά στον τότε κόσμο:
1789-1799 Γαλλική Επανάσταση και επακόλουθες κοινωνικές και πολιτικές αλλαγές.
1867- Αποποινικοποίηση εργατικών σωματείων στην Αγγλία. Παγκόσμιο εργατικό κίνημα.
1914-1918 Πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος.
1917- Ρωσική Επανάσταση. Σοβιετική Ένωση.
1930-1939; Παγκόσμια Οικονομική Ύφεση.
1939-1945 Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου