Η γραμμή της προστασίας των δημοσίων υπαλλήλων με κάθε τρόπο, την οποία
ακολουθεί η κυβέρνηση, εντοπίζεται και στο νομοσχέδιο του υπουργείου
Εσωτερικών, «Ρυθμίσεις θεμάτων δημοσίων υπαλλήλων, προσωπικού ΟΤΑ και
νομικών προσώπων», το οποίο βρίσκεται στη διαδικασία της δημόσιας
διαβούλευσης.
Σε δύο άρθρα (20 και 31) εξασφαλίζεται ότι όποιος κατάφερε να
«τρουπώσει» σε έναν δήμο «τρούπωσε για τα καλά», στο πνεύμα της γνωστής
ατάκας του Κώστα Βουτσά στην ταινία ένα «Εξυπνο, έξυπνο μούτρο». Με τις
ρυθμίσεις που προβλέπονται, οι συμβασιούχοι υπάλληλοι των δήμων και των
περιφερειών αλλά και όσοι υπηρετούν σε οργανισμούς των ΟΤΑ οι οποίοι
καταργούνται θα διατηρήσουν την εργασία τους.
Με το άρθρο 20 του νομοσχεδίου καθορίζεται ότι εφόσον υπάρχουν
πρωτόδικες αποφάσεις που επιβάλλουν να παραμείνει ή να επανέλθει ένας
δημοτικός υπάλληλος στην υπηρεσία του, ο δήμος μπορεί να παραιτηθεί από
την προσφυγή εναντίον αυτών των αποφάσεων, με την προϋπόθεση ότι έχει
εξασφαλιστεί ότι υπάρχουν τα σχετικά κονδύλια στον προϋπολογισμό του
δήμου.
Αναφέρεται ότι «οι ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθμού και τα πάσης φύσεως
νομικά πρόσωπα αυτών μπορούν να μην ασκήσουν ή να παραιτηθούν από ήδη
ασκηθέντα ένδικα μέσα κατά αποφάσεων με τις οποίες διατάσσεται η
παραμονή ή η επάνοδος εργαζομένων στην εργασία τους, εφόσον οι ως άνω
εργαζόμενοι έχουν παραιτηθεί από οποιαδήποτε χρηματική αξίωση κατά των
ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθμού και των νομικών προσώπων αυτών». Μάλιστα η διάταξη
μπορεί να ισχύσει και για προηγούμενες αποφάσεις εναντίον των οποίων ο
δήμος έχει ήδη προσφύγει.
Πολλοί συμβασιούχοι δημοτικοί υπάλληλοι μετά τη λήξη της σύμβασής τους
με τον δήμο στον οποίο έχουν προσληφθεί με σύμβαση ορισμένου χρόνου
καταφεύγουν στη Δικαιοσύνη, διεκδικώντας τη μονιμοποίησή τους με την
αιτιολογία ότι καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες.
Εως τώρα οι δήμοι,
εφόσον η πρωτόδικη απόφαση ήταν υπέρ του εργαζομένου, είχαν την
υποχρέωση από τον νόμο να ασκήσουν έφεση «υπερασπιζόμενοι το συμφέρον
του δήμου».
Σύμφωνα με στελέχη του Δήμου Αθηναίων, πολλές φορές οι
εργαζόμενοι πραγματικά κάλυπταν πάγιες και διαρκείς ανάγκες, όπως
συνέβαινε με συμβασιούχους που προσλαμβάνονταν για τις υπηρεσίες
καθαριότητας, και άρα ο δήμος συνέχιζε υποχρεωτικά την ένδικη
διαδικασία, παρά το γεγονός ότι χρειαζόταν αυτό το προσωπικό. Συνήθης
τακτική ήταν μάλιστα σε αυτές τις περιπτώσεις από την πλευρά των δήμων
να ζητείται αναβολή στην εκδίκαση των υποθέσεων ώστε να κερδίσουν χρόνο.
«Ομως με αυτόν τον τρόπο η δημοτική αρχή είχε την κάλυψη του κεντρικού
κράτους να προχωρήσει στην ένδικη διαδικασία εφόσον επρόκειτο για
υπαλλήλους που δεν χρειαζόταν. Ο καθένας καταλαβαίνει ότι με τη
συγκεκριμένη διάταξη ο δήμαρχος και το δημοτικό συμβούλιο θα βρεθούν σε
πολύ δύσκολη θέση αν προχωρήσουν στα δικαστήρια για να απολυθούν
οριστικά οι συμβασιούχοι», αναφέρει στέλεχος μεγάλου δήμου της Αττικής.
Το νομοσχέδιο όμως «επιλύει» και το θέμα των υπαλλήλων που εργάζονται σε
οργανισμούς των ΟΤΑ που καταργούνται λόγω μνημονιακών υποχρεώσεων.
Σύμφωνα με την προηγούμενη νομοθεσία, οι εργαζόμενοι αυτοί θα απολύονταν
εφόσον οι θέσεις που κάλυπταν ουσιαστικά καταργούνται. Με το άρθρο 31
του νομοσχεδίου ορίζεται ότι «το μόνιμο προσωπικό, το προσωπικό με σχέση
εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου και ορισμένου χρόνου, οι νομικοί
σύμβουλοι και οι δικηγόροι με σχέση έμμισθης εντολής, που υπηρετούν στα
νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου των ΟΤΑ και τα οποία καταργούνται,
καθίστανται αυτοδικαίως προσωπικό του οικείου δήμου με την ίδια σχέση
εργασίας και έμμισθη εντολή».
Αξίζει να σημειωθεί ότι, καθώς η πρόσληψη
σε οργανισμούς των δήμων ήταν ευκολότερη, πολλοί από αυτούς έχουν
πλεονάζον προσωπικό το οποίο εφόσον ψηφιστεί ο νόμος θα μεταβεί στους
δήμους επιβαρύνοντας τον προϋπολογισμό τους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου