"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


ΕΛΛΗΝΟΦΩΝΟ ΚΗΦΗΝΟΛΗΣΤΑΡΧΟΠΛΗΚΤΟ ΚΩΛΟΧΑΝΕΙΟ: Εμείς οι μοναδικοί Ελληνες (Κάτι πρέπει να έχει το νερό που πίνουμε. Μπορεί και να φταίει ο λαμπερός ήλιος μας. Ή ακόμα μπορεί να είμαστε πράγματι απόγονοι εξωγήινων)

 

 

Του ΑΝΔΡΕΑ ΔΡΥΜΙΩΤΗ

Κάτι πρέπει να έχει το νερό που πίνουμε. Μπορεί και να φταίει ο λαμπερός ήλιος μας. Ή ακόμα μπορεί να είμαστε πράγματι απόγονοι εξωγήινων. Δεν μπορώ να βρω άλλη εξήγηση γιατί σε τόσα πολλά θέματα συμπεριφερόμαστε σαν να είμαστε από άλλον πλανήτη.  

Δυο φορές έχω γράψει για το θέμα αυτό, με παραδείγματα που μας κάνουν να ξεχωρίζουμε (αρνητικά) από τον υπόλοιπο πολιτισμένο κόσμο. Στον «Ελεύθερο Τύπο» στις 22 Μαΐου 2008 με τίτλο «Μήπως είμαστε εξωγήινοι;» και στην «ΚτΚ» στις 8 Μαρτίου 2020 με τον ίδιο τίτλο. Σήμερα όμως θα ασχοληθώ με ένα διαφορετικό θέμα, το οποίο ανέδειξε ο καλός φίλος Στέφανος Μάνος. Συγκεκριμένα, ο Στέφανος δημοσίευσε δύο άρθρα τα οποία αναδεικνύουν το ίδιο πρόβλημα. Στις 21 Νοεμβρίου 2021, στα ΝΕΑ δημοσίευσε το άρθρο «Η Ελληνική Αστυνομία και τα εύκολα λεφτά» και στις 23 Δεκεμβρίου 2021 στο Liberal ανάρτησε ένα κείμενο με τίτλο «Το ληστρικό καθεστώς με τις ανανεώσεις των αδειών οδήγησης».

Οπως πάντοτε ο Στέφανος δεν αρκείται σε διαπιστώσεις, αλλά κάνει και προτάσεις για να διορθωθούν τα κακώς κείμενα. Φαίνεται όμως ότι είναι «φωνή βοώντος εν τη ερήμω». Ελάτε να δούμε περιληπτικά τα προβλήματα:

– «Η Ελληνική Αστυνομία και τα εύκολα λεφτά». Στο κείμενο αυτό αναδεικνύεται και αποδεικνύεται ότι για την ανανέωση του Ελληνικού Διαβατηρίου, ο Ελληνας πολίτης επιβαρύνεται δυσανάλογα σε σχέση με άλλους Ευρωπαίους πολίτες. 

Παρακαλώ την προσοχή σας στον Πίνακα.

 
Είναι ολοφάνερο ότι η Ελλάδα αποτελεί μοναδική εξαίρεση, την οποία οι Αγγλοσάξονες χαρακτηρίζουν σαν «odd man out». Είμαστε η μοναδική χώρα, στην οποία οι πολίτες της πρέπει να ανανεώνουν το διαβατήριό τους κάθε πέντε χρόνια. Και δυστυχώς δεν είναι μόνον αυτό. Το κόστος ανά έτος χρήσεως είναι μακράν το υψηλότερο στις χώρες του Πίνακα. Μας στοιχίζει 2,8 φορές περισσότερο από ό,τι στοιχίζει στον Γερμανό πολίτη. Γιατί; Μας περισσεύουν χρήματα; Ή μήπως το Ελληνικό Διαβατήριο περιέχει φύλλα χρυσού. Ολα τα ευρωπαϊκά διαβατήρια έχουν τις ίδιες προδιαγραφές και αυτή η διαφορά στο κόστος δεν μπορεί να δικαιολογηθεί με τίποτα.

– «Το ληστρικό καθεστώς με τις ανανεώσεις των αδειών οδήγησης». Αντιγράφω από το άρθρο του Στέφανου Μάνου: «[…] Ο συνταξιούχος ξοδεύει μία μηνιαία σύνταξη (1.160 ευρώ για την ακρίβεια για αμοιβές τεσσάρων γιατρών, παράβολα, φωτογραφίες) για να ανανεώσει οκτώ φορές στα τελευταία 20 χρόνια της ζωής του την άδεια οδήγησης. Οι τέσσερις γιατροί που πρέπει να επισκεφτεί είναι ένας Νευρολόγος ή Νευροψυχίατρος ή Ψυχίατρος, ένας Ωτορινολαρυγγολόγος, ένας Παθολόγος και ένας Οφθαλμίατρος. Με κάθε έναν από αυτούς πρέπει να κλείσει ραντεβού και να τους επισκεφτεί στο ιατρείο τους. Ο… ογδοντάρης! Δεν είναι μόνο τα λεφτά που ξοδεύει αλλά και ο χρόνος για να ικανοποιηθεί η σαδιστική προδιαγραφή του υπουργείου Μεταφορών […]».

Προσπάθησα να βρω κάποια άλλη χώρα όπου να πλησιάζει σε αυστηρότητα τη δική μας. Δεν μπόρεσα. Βρήκα ότι στη Μεγάλη Βρετανία, τα διπλώματα ισχύουν μέχρι τα 70 και μετά θέλουν ανανέωση κάθε 3 χρόνια. Απαιτείται όμως μόνο ένα πιστοποιητικό γιατρού. Στην Ισπανία το δίπλωμα ισχύει για 10 χρόνια μέχρι τα 65 και μετά ανανεώνεται κάθε 5 χρόνια. Στην Εσθονία ισχύει για 10 χρόνια και δεν βρήκα περιορισμό. Βρήκα όμως ότι το κόστος ανανέωσης του διπλώματος είναι μόλις 20 ευρώ. Επίσης απαιτείται μόνο ένα ιατρικό πιστοποιητικό.

Θέλησα να διερευνήσω αν όντως οι μεγάλοι σε ηλικία άνθρωποι είναι υπεύθυνοι για τα τροχαία, ώστε να δικαιολογείται η απαίτηση για ανανέωση κάθε 3 ή 2 χρόνια. Από την ΕΛΣΤΑΤ με στοιχεία του 2019 όπου δεν υπήρχαν περιορισμοί στην κίνηση λόγω κορωνοϊού, βρήκα έναν πίνακα που τιτλοφορείται «Παθόντα πρόσωπα σε οδικά τροχαία ατυχήματα κατά κατηγορία και ηλικία…» από όπου σας παραθέτω τα στοιχεία για τα επιβατικά αυτοκίνητα. Οδηγοί και Μεταφερόμενοι: Νεκροί 201 και Τραυματίες 4.017. Η ηλικιακή κατανομή είναι αποκαλυπτική. Ηλικιακή Ομάδα 20-39: Νεκροί 67 και Τραυματίες 1.435. Ομάδα 65 και άνω: Νεκροί 55 και Τραυματίες 571.  

Με απλά λόγια δεν δικαιολογείται με τίποτα η τιμωρία των ηλικιωμένων, ώστε να ταλαιπωρούνται με συνεχείς ανανεώσεις.

Φαίνεται ότι οι ηλικιωμένοι είναι πιο προσεκτικοί στο οδήγημα. Ακριβώς για τον λόγο αυτό οι σοφοί Γιαπωνέζοι αρχικά σου δίνουν δίπλωμα για 3 χρόνια και αν είσαι καλός οδηγός σου το ανανεώνουν για άλλα 5 χρόνια και μετά αν συνεχίζεις να είσαι προσεκτικός παίρνεις το «χρυσό» δίπλωμα. Πιο λογικό μου φαίνεται.

Πάμε τώρα στο ψητό. Είδαμε ότι τόσο το διαβατήριο όσο και το δίπλωμα τα πληρώνουμε «βαπορίσια». Οταν υπάρχει μια «ανωμαλία» ο μοναδικός τρόπος για να τη διερευνήσουμε είναι ένας: «Ποιος ωφελείται;».

– Follow the Money. Τόσο για τα διαβατήρια όσο και για τα διπλώματα έχουν ένα μικρό όφελος οι φωτογράφοι. Στα διπλώματα έχουν όφελος οι γιατροί και ιδιαίτερα οι τέσσερις που απαιτούνται για μετά τα 80. Τόσο τα διπλώματα όσο και τα διαβατήρια τα εκδίδει η Αστυνομία η οποία ωφελείται από το υπερβολικά υψηλό παράβολο. Εδώ όμως μπλέκουν τα πράγματα. Αυτός που πραγματικά ωφελείται είναι ο ένας και μοναδικός προμηθευτής των πρώτων υλών τόσο για τα διαβατήρια όσο και για το πλαστικό δίπλωμα. Συγκεκριμένα προμηθεύει το εξώφυλλο του διαβατηρίου με το τσιπάκι και την πλαστική κάρτα του διπλώματος καθώς και διάφορα άλλα υλικά.

Η προμήθεια των υλικών, για κάποιον περίεργο λόγο, έχει χαρακτηριστεί απόρρητη και γίνεται χωρίς να αναπτυχθεί ανταγωνισμός από ένα μόνο προμηθευτή. Η δικαιολογία για να χαρακτηριστεί απόρρητη η προμήθεια είναι το γεγονός ότι τόσο το διαβατήριο όσο και το δίπλωμα περιέχουν εμπιστευτικά στοιχεία. Βεβαίως και περιέχουν εμπιστευτικά στοιχεία, αλλά μόνο όταν προσωποποιούνται. Το «παρθένο» τσιπάκι δεν έχει απολύτως τίποτα το εμπιστευτικό και η προμήθειά του μπορεί να γίνει με διαγωνισμό όπως κάνουν οι περισσότερες χώρες στον κόσμο. Μάλιστα φροντίζουν να μοιράζουν την προμήθειά τους σε δύο εργοστάσια (70/30 ή 60/40) για να έχουν τουλάχιστον δύο προμηθευτές και να αναπτύσσεται υγιής ανταγωνισμός.

Το πλέον εμπιστευτικό έγγραφο που έχουμε όλοι στην τσέπη μας είναι η κάρτα με την οποία παίρνουμε χρήματα από τα ΑΤΜ. Ε, λοιπόν, οι τράπεζες όταν προμηθεύονται το «παρθένο» πλαστικό το κάνουν με ανοικτούς διαγωνισμούς και όχι απόρρητες προμήθειες. Το τι στοιχεία μπαίνουν στο τσιπάκι της κάρτας είναι απολύτως εμπιστευτικά και κρυπτογραφημένα.

Είδαμε ποιοι ωφελούνται.  

Οταν κάποιος ωφελείται κάποιος την πληρώνει

Αυτός που την πληρώνει είναι τα εκατομμύρια Ελληνες πολίτες που πληρώνουν τόσο το διαβατήριο όσο και το δίπλωμα «βαπορίσια». Ακριβώς για τον λόγο αυτό παραμένει ανεξήγητη η στάση της παρούσας κυβέρνησης στην πρόταση του Στέφανου Μάνου, η οποία όχι μόνο δεν έχει πολιτικό κόστος αλλά εμπεριέχει σημαντικό πολιτικό όφελος, με την οποία κλείνω το σημερινό κείμενο:

«Τι μπορεί να κάνει η κυβέρνηση; ο πρωθυπουργός; 

Αύριο το πρωί. Με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου να ορίσει ότι...

 

 η ισχύς των διαβατηρίων από 15/11/2021 είναι δεκαετής όπως ισχύει σε όλες τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Αν το κάνει, όπως ελπίζω, θα κοπεί ο απόρρητος τζίρος του προμηθευτή διαβατηρίων κατά 50%. Αλλά τι να κάνουμε; Πρέπει και η Ελλάδα να ωφεληθεί». 

Προσθέτω, και τα διπλώματα ανανέωση κάθε 5 χρόνια μετά τα 65.




Δεν υπάρχουν σχόλια: