"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


ΕΘΝΙΚΕΣ ΨΩΝΑΡΕΣ: Ει µη τραγουδισταί ήσαν, ουδέν αν ην των ηθοποιών μωρότερον


Του Βασίλη Αγγελικόπουλου

Ει µη τραγουδισταί ήσαν, ουδέν αν ην των ηθοποιών μωρότερον | θα μπορούσε να πει κανείς, αν συνηθίζει να διαβάζει δηλώσεις καλλιτεχνών αμφοτέρων των κλάδων

Δεν είναι πρέπον βεβαίως το τσουβαλιάζειν, γενικεύοντας αδιακρίτως. | Υπάρχουν και μεταξύ αυτών σώφρονες γλώσσες, πέρα και πάνω από ταλέντα ή μη. | Και μάλιστα όχι σε πολύ μικρότερο ποσοστό απ’ ό,τι συμβαίνει σε άλλους κλάδους προβεβλημένων επαγγελμάτων, | όπως λ.χ. σε βουλευτές, δημοσιογράφους, ραδιοπαρουσιαστές και ποικίλες τηλεπερσόνες, οι οποίες μάλιστα διακρίνονται και ως μαμές δηλώσεων και απόψεων σημαντικών ή και, συνήθως, απολύτως ασήμαντων καλλιτεχνών. | Ωστόσο, η παραλλαγή του αρχαίου γνωμικού, στην αρχή της στήλης, έχει κι αυτή το αντίκρισμά της, | όσο τουλάχιστον είχε και η παιγνιώδης, αλλ’ όχι άσχετη με την πραγματικότητα, σύγκριση μεταξύ αρχαίων ιατρών και γραμματικών

 Η αρκετών δεκαετιών επαγγελματική επαφή μου και με τους δύο αυτούς κλάδους καλλιτεχνών με έκανε συχνά να σκέφτομαι πόσο δίκιο είχε ο αείμνηστος συγγραφέας και φιλόλογος Γιώργος Ιωάννου για κάτι σχετικό που είχε γράψει στο θρυλικό «Φυλλάδιό» του. | Απότοκο μιας συνεργασίας που είχε με θεατρικούς για την παρουσίαση ενός έργου του στη σκηνή. 

 Αλλά πέρα από την προσωπική εμπειρία, νομίζω πως εύκολα θα κατέληγε κανείς στο ίδιο συμπέρασμα και μόνο παρακολουθώντας δηλώσεις | και μάλιστα σε στιλ «διακηρύξεων» μερικές φορές | ηθοποιών και τραγουδιστών κατά τη δεκαετή διάρκεια της οικονομικής κρίσης. | Και ιδίως κατά την περίοδο της Πρωτηφοράς… |

Ιδού τώρα η πολυσυζητημένη των ημερών απόφαση του ηθοποιού Αρη Σερβετάλη να κλείσει ένα θέατρο, στην παράσταση του οποίου πρωταγωνιστούσε, και ν’ αφήσει αίφνης στην ανεργία τους συναδέλφους του στον θίασο και το λοιπό προσωπικό – για ποιο λόγο; |  

Επειδή απαγορεύτηκε η είσοδος ανεμβολίαστων στα θέατρα κι επειδή ο ίδιος το θεωρεί αυτό κοινωνικά απαράδεκτο διαχωρισμό των ανθρώπων.

Τώρα ανακάλυψε αυτός «τον κοινωνικό διαχωρισμό των ανθρώπων», και μάλιστα για ένα ζωτικό υγειονομικό θέμα όπως η αντιμετώπιση μιας πανδημίας. | Ευτυχής στον παράδεισό του, αφού δεν είχε αντιληφθεί μέχρι σήμερα, και σε ώριμη πλέον ηλικία, την ανθρώπινη πραγματικότητα. | Με τους τόσους πολύμορφους και βαθύρριζους «κοινωνικούς διαχωρισμούς». | Μακάριος. |

    Εδώ η ανευθυ- νότητα συναντά ως κακοήθεια συριζαϊκές ερινύες.

Κι επειδή είπε και κάτι για «σεβασμό στην ελευθερία του ανθρώπου να διαθέτει όπως θέλει τον εαυτό του» κτλ, | ίσως του φανεί χρήσιμο το εξής απλό και πασίγνωστο, όπως το διατύπωσε ο μέγας Δημόκριτος: | 

 

«Ουκ αν εκώλυον οι νόμοι ζην έκαστον κατ’ ιδίην εξουσίην, ει μη έτερος έτερον ελυμαίνετο». | Που θα πει «Δεν θα εμπόδιζαν οι νόμοι να ζει ο καθένας όπως ο ίδιος θα ήθελε, αν δεν θα έβλαπτε ο ένας τον άλλον». | Και μάλιστα το «λυ» στο «ελυμαίνετο» και ως «λοι» | – πιο ταιριαστά στην προκειμένη περίπτωση, αφού για λοιμό μιλάμε. | Που τον κολλάει ο ένας στον άλλον. | Και πεθαίνουμε κατά εκατοντάδες πλέον. |

(Ημαρτον πια, τι αναγκαζόμαστε να λέμε). |

Είχαμε και άλλη μια άξια λόγου «δήλωση»: | Το τουίτ της Ραλλίας Χρηστίδου για τον Μητσοτάκη στο Μέτσοβο. | Οταν αναγκάστηκε να μάθει η συριζαία βουλευτής, | –και πρώην τραγουδίστρια, ε;– | ότι αυτό που έγραψε ήταν ανυπόστατο, το κατέβασε, | αλλά υπάρχουν κι άλλα αξιοπρόσεκτα σ’ αυτό το αποτύπωμά της: | «Είναι πλέον σαφές ότι ο πρωθυπουργός εργάζεται πενθήμερο ως δημόσιος υπάλληλος. Εχει γίνει ρουτίνα πια να τον βλέπουμε σε φωτογραφίες χαμογελαστό κάθε ΠΣΚ». | «Σαφές» και «ρουτίνα» – το λέει η Ραλλία. |  Και: «…είναι προφανές ότι έχει στο μυαλό του τους |7.|89 νεκρούς». |  

Εδώ η κουφότητα συναντά ως κακοήθεια συριζαϊκές ερινύες: «Ο Τσίπρας σε κότερο τη μεθεπομένη της εκατόμβης στο Μάτι».




Δεν υπάρχουν σχόλια: