Γιατί οι εταιρείες πληροφορικής εμπλέκονται σε έργα του δημοσίου τομέα;
Ετσι ξεκίνησε η πληροφορική στην Ελλάδα. Τέλη της δεκαετίας του ’60, όλη τη δεκαετία του ’70 και μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του ’80, οι μοναδικοί υπολογιστές ήταν πανάκριβα main frames που μόνο το Δημόσιο, οι τράπεζες (πολλές ήταν κρατικές) και πολύ μεγάλες επιχειρήσεις μπορούσαν να αντέξουν οικονομικά. Για τον λόγο αυτό οι εταιρείες που δραστηριοποιούνταν στην Ελλάδα: ΙΒΜ, UNIVAC, Control Data, Honeywell-Bull στόχευαν κατά κύριο λόγο το Δημόσιο. Στην εταιρεία μας Ηλεκτρονικοί Διερευνηταί Δοξιάδη Α.Ε., η οποία αντιπροσώπευε την UNIVAC, είχαμε προμηθεύσει και εγκαταστήσει συστήματα στα υπουργεία Δημοσίων Εργων, Παιδείας, Δημοσίας Τάξεως, στον ΟΤΕ, στο ΝΑΤ, στο Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο, στην Εθνική Στατιστική Υπηρεσία, στη Μηχανογραφική Υπηρεσία Φορολογίας (ΜΥΦ), στο Αλουμίνιο της Ελλάδος, στην Εθνική Ασφαλιστική και αλλού. Πέρα από την προμήθεια, η συντήρηση του hardware σε δολάρια εξασφάλιζε ένα σημαντικό μηνιαίο έσοδο. Το λογισμικό δινόταν δωρεάν! Τα προβλήματα άρχισαν με τη διακυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ το 1981. Οι διαγωνισμοί προέβλεπαν προμήθεια σε δραχμές και συντήρηση σε δραχμές! Με τη συνεχή υποτίμηση της δραχμής, οι διαγωνισμοί του Δημοσίου κατάντησαν πρακτικά ασύμφοροι. Η προμήθεια του hardware ήθελε περίπου 6 μήνες, δηλαδή από τη συμμετοχή στον διαγωνισμό μέχρι την παραλαβή μπορούσαν να περάσουν και 18 μήνες, πράγμα που καθιστούσε αδύνατη την πρόβλεψη του συναλλαγματικού κινδύνου.
Στα αρχικά στάδια ο ανταγωνισμός ήταν υγιής και το όφελος ήταν αμοιβαίο. Αργότερα, όταν αυξήθηκαν δυσανάλογα οι παίκτες και «μολύνθηκε» ο ανταγωνισμός, πιστεύω ότι και τα δύο μέρη ζημιώθηκαν. Αυτό είναι ολοφάνερο σήμερα όπου οι περισσότερες εταιρείες πληροφορικής έχουν κλείσει.
Η πληροφορική είναι εντελώς απαραίτητη για τη σημερινή λειτουργία ενός κράτους, μιας επιχείρησης αλλά και μιας οικογένειας. Δεν είναι πολυτέλεια, ούτε πάρεργο, γι’ αυτό χρειάζεται έναν μακροπρόθεσμο σχεδιασμό ο οποίος εκτείνεται πολύ περισσότερο από τη θητεία ενός υπουργού ή ενός γεν. γραμματέα ή ακόμα και της τετραετίας (που δεν είναι ποτέ τετραετία) μιας κυβέρνησης. Με τη συνεργασία των μεγάλων εταιρειών και τη σύμφωνη γνώμη των κυριότερων πολιτικών παρατάξεων πρέπει να καταρτιστεί ένα σχέδιο για τον εκσυγχρονισμό του Δημοσίου με τη σύγχρονη τεχνολογία. Σήμερα, ο κάθε σύμβουλος πληροφορικής του κάθε υπουργού (συνήθως συγγενικό πρόσωπο ή κολλητός) αναλαμβάνει με τους υπηρεσιακούς να καταρτίσουν το πρόγραμμα του υπουργείου. Για τον λόγο αυτό κάθε φορά που αλλάζει ένας υπουργός ξεκινάμε από την αρχή. Το παράδειγμα της Εσθονίας είναι πολύ διδακτικό. Διαμόρφωσαν ένα πρόγραμμα στις αρχές του ’90, το οποίο ονόμασαν Tiger Leap και από τότε το υλοποιούν σταδιακά και συστηματικά, ανεξάρτητα από την πολιτική εναλλαγή στην εξουσία.
• Μητρώο εταιρειών
Πρέπει να διαχωριστούν οι εταιρείες ανάλογα με το προσωπικό τους, τον τζίρο τους και τις δυνατότητές τους κατά τα πρότυπα των κατασκευαστικών εταιρειών. Δεν είναι δυνατόν σε μεγάλους διαγωνισμούς να μετέχουν εταιρείες που κατά τεκμήριο δεν είναι σε θέση να υλοποιήσουν το έργο. Γνωρίζω περίπτωση όπου η εταιρεία που προκρίθηκε από τον διαγωνισμό για το έργο, δεν μπορούσε να βγάλει εγγυητική επιστολή για να ξεκινήσει το έργο!
• Σωστοί προϋπολογισμοί
Οι προϋπολογισμοί πρέπει να αφήνουν σημαντικά περιθώρια κέρδους. Ειδικά όταν υπάρχουν υπηρεσίες, η πιθανότητα να απαιτηθούν πολύ περισσότεροι ανθρωπομήνες για την υλοποίησή τους. Τα έργα πληροφορικής εύκολα αφηνιάζουν, γι’ αυτό πρέπει να υπάρχουν δικλίδες ασφαλείας. Αν ένας προμηθευτής διαπιστώσει ότι θα ζημιωθεί τελικά από ένα έργο, θα αναζητήσει τρόπους για να περιορίσει τη ζημιά του, με αποτέλεσμα να παραδώσει ελλιπές έργο και να εξασφαλίσει με αθέμιτους τρόπους την παραλαβή του. Δυστυχώς στην Ελλάδα, έχουμε δαιμονοποιήσει το κέρδος, αλλά χωρίς κέρδη δεν υπάρχει ανάπτυξη. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι τρεις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ευρώπη σε ευρωπαϊκά προγράμματα: UniSystems, Intrasoft και European Dynamics κερδίζουν πολύ μεγαλύτερη μερίδα έργων από ό,τι τους αναλογεί σχετικά με τη χώρα μας. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι διαθέτουμε εξαιρετικό προσωπικό, αλλά παράλληλα οι προϋπολογισμοί αφήνουν σημαντικά περιθώρια κέρδους.
• Επιτροπές διαγωνισμών
Οι προσφορές πρέπει να κρίνονται μέσα σε ελάχιστο χρόνο. Στην Ελλάδα μέχρι να εκδοθεί το πόρισμα της επιτροπής, συνήθως 4 με 6 μήνες, τις περισσότερες φορές τα μέλη της επιτροπής θα έχουν αναπτύξει «σχέσεις» με τους προμηθευτές. Η διάρκεια «μολύνει» τον διαγωνισμό.
• Outsourcing
Η απαγορευμένη λέξη στο ελληνικό Δημόσιο. Και όμως στις προηγμένες χώρες είναι διαδεδομένη μορφή υπηρεσιών. Η πληροφορική σήμερα είναι τόσο πολύπλοκη που είναι αδύνατον να την παρακολουθήσει κανείς. Δεν είναι τυχαίο ότι πρόσφατα η τράπεζα Lloyds ανακοίνωσε ότι θα εκχωρήσει τη διαχείριση του μεγαλύτερου μέρους του εξοπλισμού της στην ΙΒΜ, με ένα 7ετές συμβόλαιο αξίας 1,3 δισεκατομμυρίων λιρών Αγγλίας. Μαζί θα αποσπαστούν και 1.900 υπάλληλοι της τράπεζας. Η κίνηση αυτή είναι εντυπωσιακή. Σήμερα οι τράπεζες σε παγκόσμια κλίμακα έχουν μετατραπεί σε εταιρείες λογισμικού (Fintech), αλλά η Lloyds προτιμά να εξασφαλίσει τη σιγουριά ενός δυνατού εταίρου (ΙΒΜ) στην αντιμετώπιση του ανταγωνισμού. Επανέρχομαι όμως στην Εσθονία. Ολη η πρόοδος στην Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση έγινε με τη συνεργασία του ιδιωτικού τομέα. Το κράτος σχεδιάζει και ο ιδιωτικός τομέας υλοποιεί και πολλές φορές λειτουργεί τις υπηρεσίες. Είναι τόσο επιτυχημένο αυτό το μοντέλο, ώστε η Εσθονία το εξάγει. Ηδη παρέχει υπηρεσίες (Country as a Service – CaaS) στη γειτονική Φινλανδία. To outsourcing έχει ένα άλλο σημαντικό πλεονέκτημα. Το κόστος είναι ανάλογο των υπηρεσιών και δεν απαιτεί κεφαλαιακές επενδύσεις. Πόσοι νομίζετε ότι γνωρίζουν ή ενδιαφέρονται να μάθουν το πραγματικό κόστος μιας υπηρεσίας στο Δημόσιο; Μάλλον απαιτείται διδακτορική διατριβή για να απαντηθεί το ερώτημα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου