ΣΦΑΛΛΟΥΝ όσοι στην Κύπρο (αλλά και υποστηρικτές του «έναντι παντός κόστους» ρεαλισμού στην Ελλάδα) υποβαθμίζουν και τη σημασία και τους κινδύνους που αναπαράγονται από τυχόν επιβολή συστήματος εκ περιτροπής Προεδρίας, την οποίαν ατυχώς η ελληνοκυπριακή πλευρά έχει προτείνει, ως ένδειξη καλής θελήσεως και βουλήσεως για επίλυση του προβλήματος.
Αυτό είναι μοιραίο λάθος. Και τα εξίσου μοιραία παράγωγά του θα τα υποστούμε αναποδράστως. Γιατί ασφαλώς η κατοχική πλευρά έχει ενθυλακώσει την προσφορά, η οποία και δεν είναι πλέον αναστρέψιμη. Κοινώς, κατά τη λαϊκή κυπριακή ρήση, «επάθαμεν την δουλειάν».
Και για να μη νομισθεί ότι αυτές οι σκέψεις διέπονται από εθνικιστικά σύνδρομα (μακριά από εμάς αυτά) πρέπει να πούμε ότι:
Στη δημοκρατία κάθε ψήφος έχει το συγκεκριμένο της βάρος. Και δεν είναι δυνατόν η μειονότης να διασφαλίζει, αντί των φυσικών της δικαιωμάτων, υπερπρονομιακή ψήφο, με την οποία τελικά και ακυρώνει το αντίστοιχο βάρος της πλειονότητος.
Σ' αυτήν την περίπτωση όμως (του Σχεδίου Ανάν) και με τις δυναμικές που διείπαν την προτεινόμενη ρύθμιση, δεν ετίθετο θέμα εκ περιτροπής Προεδρίας της Δημοκρατίας (η οποία κατηργείτο), αλλά εκ περιτροπής ανάληψης της προεδρίας του κεντρικού κυβερνώντος οργάνου. Δηλαδή του Προεδρικού Συμβουλίου. Οπότε το θέμα πλέον (και κυρίως η σημασία του) δεν ήτο ποιος, πόσο και πώς θα ήτο επικεφαλής ενός τέτοιου Σώματος, αλλά εάν και κατά πόσον αυτό θα γινόταν αποδεκτό, καθώς σε περίπτωση επιβολής του, θα διαφοροποιούσε άρδην το όλο πολιτειακό σύστημα. Με μετάλλαξη της Κυπριακής Δημοκρατίας. Η οποία θα κατέληγε εν δυνάμει συνομοσπονδία.
Σε μια τέτοια περίπτωση, ολίγον ή καθόλου ενδιέφερε το πώς θα λειτουργούσε το υποκατάστατό της. Χωρίς βεβαίως να μηδενίζεται το ενδιαφέρον ως προς τον βαθμό μερισμού των εξουσιών.
Και το επανατονίζουμε: Όχι γιατί Πρόεδρος μπορεί να είναι και Τουρκοκύπριος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου