"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


ΔΙΕΘΝΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗ - ΕΘΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ: Histoire d’amour

 

Του ΣΤΕΦΑΝΟΥ ΚΑΣΙΜΑΤΗ

Οι ιστορικά καλές σχέσεις των δύο χωρώνιστορία αγάπης, όπως την είπε ο πρόεδρος Μακρόν), η άριστη επικοινωνία μεταξύ δύο ηγετών (θα προσέξατε, φαντάζομαι, τα γαλλικά του Κυριάκου…), όλα αυτά ασφαλώς έπαιξαν τον ρόλο τους, πρωτίστως όμως για την επίτευξη της χθεσινής συμφωνίας βοήθησαν οι εξελίξεις στο διεθνές πεδίο.  

Η AUKUS δεν ήταν ούτε αφορμή ούτε ευκαιρία για να προχωρήσει η ελληνογαλλική αμυντική συμφωνία.  

Η AUKUS ήταν το γεγονός που απέδειξε τη μετατόπιση του αμερικανικού ενδιαφέροντος στον Ειρηνικό, ήταν η πραγματικότητα που υπαγόρευσε την ανάγκη της συγκεκριμένης συμφωνίας. Γι’ αυτό και, στις ομιλίες τους, οι δύο ηγέτες μόνον εμμέσως και εν παρόδω αναφέρθηκαν στη δυνατότητα αμοιβαίας αμυντικής συνδρομής, που περιλαμβάνεται στη συμφωνία. Ηθελαν να δείξουν ότι ο διεθνής χαρακτήρας της συμφωνίας υπερτερεί των στενών εθνικών συμφερόντων των δύο πλευρών, που επίσης εξυπηρετούνται.

Για τους Γάλλους, η συμφωνία είναι σωτήρια για τη αμυντική βιομηχανία τους. Η AUKUS «δεν ήταν πλήγμα στη βιομηχανία μας», είπε ο γάλλος πρόεδρος, επειδή «δεν χάνονται θέσεις εργασίας». Η ειρωνεία εν προκειμένω είναι ότι το επιχείρημα αυτό δικαιώνει την αποχώρηση των Αυστραλών από τη συμφωνία τους με τους Γάλλους, καθώς οι Αυστραλοί διαμαρτύρονταν ότι, ενώ η συμφωνία προέβλεπε το 90% των θέσεων εργασίας να είναι στην Αυστραλία, τελικά αυτές έφθασαν το 60%, με τους Γάλλους να πιέζουν για την περαιτέρω μείωσή τους. 

Το ότι οι φρεγάτες θα κατασκευασθούν πλήρως στη Γαλλία αντισταθμίζεται για την Ελλάδα από ότι θα τις παραλάβει σύντομα: το 2025 και το 2026. (Για τα μέτρα αυτών των εργασιών, θεωρούνται σχεδόν ετοιμοπαράδοτες.)

Η συμφωνία, χωρίς να θίγει καθόλου την ευρωατλαντική συμμαχία, ανοίγει δρόμους, όπως τόνισαν και οι δύο ηγέτες, για τη στρατηγική αυτονομία της Ευρώπης. 

Ανοίγει, όμως, τον δρόμο και...

 

 για την Ευρώπη των πολλών ταχυτήτων – που φαίνεται ότι είναι πλέον το αναπόφευκτο μέλλον της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Ο Μητσοτάκης οπωσδήποτε είχε επίγνωση της συνέπειας αυτής, όταν είπε ότι κάθε χώρα μπορεί να μετάσχει στο σύμφωνο, «εφόσον αυτή το επιλέξει».

Ευλόγως ο ΣΥΡΙΖΑ βρίσκεται σε σύγχυση, όπως αποκαλύπτει η ανακοίνωση του Πολιτικού Συμβουλίου του – στην οποία μέμφεται την κυβέρνηση για τα Ραφάλ και για τη συνεργασία με τους Ισραηλινούς στην Καλαμάτα. Δεδομένου δε ότι από το Παρίσι ο Μητσοτάκης πήγε κατευθείαν στο Ηράκλειο, ούτε για αλαζονεία μπορούν να τον κατηγορήσουν. Αδημονώ να ακούσω τον Τσίπρα την Τρίτη στη Βουλή…



Δεν υπάρχουν σχόλια: