Η Τουρκία προχώρησε στην επαναλειτουργία της
ανακαινισμένης συναγωγής της Αδριανούπολης (Εντίρνε), η οποία
κατασκευάστηκε στη διάρκεια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας αλλά παρέμεινε
κλειστή για πολλές δεκαετίες. Κατά την Αγκυρα, η χειρονομία αποτελεί
σύμβολο συνύπαρξης διαφορετικών θρησκευτικών κοινοτήτων επί τουρκικού
εδάφους. Μία ειδική τελετή πραγματοποιήθηκε στη συναγωγή της πόλης της
βορειοδυτικής Τουρκίας, στην οποία συμμετείχαν ο αντιπρόεδρος της
κυβέρνησης Μπουλέντ Αρίντς καθώς και ηγέτες της τουρκοεβραϊκής
κοινότητας.
Η συναγωγή, η οποία λειτουργούσε στην Αδριανούπολη έως και το 1983, υπέστη καταστροφές στη στέγη και ξανάνοιξε ύστερα από 5ετή ανακαίνιση κόστους 2,5 εκατ. δολαρίων. Στο πλαίσιο του σχεδίου επισκευάστηκαν οι θόλοι στο εσωτερικό καθώς και οι πολύτιμοι πάπυροι με την Τορά. Στην πρώτη λειτουργία της συναγωγής, η οποία χτίστηκε το 1907, χοροστάτησε ο ραββίνος Νταβίντ Αζούζ. Ο ίδιος είχε, άλλωστε, εκφωνήσει την τελευταία προσευχή προτού κλείσει η συναγωγή.
Το σχέδιο ανακαίνισης είναι μέρος των προσπαθειών υπό τον πρόεδρο της χώρας, Ταγίπ Ερντογάν, να αρθούν οι περιορισμοί στις μικρές πλην ιστορικά σημαντικές μη μουσουλμανικές θρησκευτικές μειονότητες της Τουρκίας. Οι Αρχές επιμένουν ότι η αποκατάσταση της συναγωγής αποδεικνύει την ανεκτικότητα της Τουρκίας απέναντι στην εβραϊκή κοινότητα, που αριθμεί 20.000 μέλη, πολλά εκ των οποίων έχουν ρίζες στους Εβραίους της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, που έφτασαν εκεί μετά την εκδίωξή τους από την Ισπανία τον 15ο αιώνα.
Η συναγωγή, η οποία λειτουργούσε στην Αδριανούπολη έως και το 1983, υπέστη καταστροφές στη στέγη και ξανάνοιξε ύστερα από 5ετή ανακαίνιση κόστους 2,5 εκατ. δολαρίων. Στο πλαίσιο του σχεδίου επισκευάστηκαν οι θόλοι στο εσωτερικό καθώς και οι πολύτιμοι πάπυροι με την Τορά. Στην πρώτη λειτουργία της συναγωγής, η οποία χτίστηκε το 1907, χοροστάτησε ο ραββίνος Νταβίντ Αζούζ. Ο ίδιος είχε, άλλωστε, εκφωνήσει την τελευταία προσευχή προτού κλείσει η συναγωγή.
Το σχέδιο ανακαίνισης είναι μέρος των προσπαθειών υπό τον πρόεδρο της χώρας, Ταγίπ Ερντογάν, να αρθούν οι περιορισμοί στις μικρές πλην ιστορικά σημαντικές μη μουσουλμανικές θρησκευτικές μειονότητες της Τουρκίας. Οι Αρχές επιμένουν ότι η αποκατάσταση της συναγωγής αποδεικνύει την ανεκτικότητα της Τουρκίας απέναντι στην εβραϊκή κοινότητα, που αριθμεί 20.000 μέλη, πολλά εκ των οποίων έχουν ρίζες στους Εβραίους της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, που έφτασαν εκεί μετά την εκδίωξή τους από την Ισπανία τον 15ο αιώνα.
Η Ισπανία
Στο μεταξύ, η ίδια η Ισπανία, σε μια χειρονομία συμφιλίωσης με το τραυματικό παρελθόν της, προτίθεται να δώσει την ισπανική υπηκοότητα σε απογόνους των εβραϊκών οικογενειών που εκδιώχθηκαν από τη χώρα το 1492. Αργά το βράδυ της Τετάρτης εγκρίθηκε στο Κοινοβούλιο η νέα νομοθεσία, ενώ επίκειται μια δεύτερη ψηφοφορία στην ισπανική Γερουσία. Σύμφωνα με το σχετικό δημοσίευμα των Financial Times, ο νόμος αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή τον Μάιο, με στόχο να επιτρέψει στους εν δυνάμει αιτούντες να ξεκινήσουν τη διαδικασία μέχρι το τέλος του χρόνου. Η επίσημη εκτίμηση της ισπανικής κυβέρνησης είναι πως 90.000 άνθρωποι θα διεκδικήσουν διαβατήριο, αλλά οι αξιωματούχοι παραδέχονται ότι δεν υπάρχει ακριβής τρόπος να διαπιστωθεί πόσοι απόγονοι πληρούν τα κριτήρια. Η Μαδρίτη θεωρεί πως οι περισσότεροι δικαιούχοι θα παραμείνουν στις σημερινές πατρίδες τους, αλλά θα χρησιμοποιήσουν τα νέα ισπανικά διαβατήρια ως δεύτερα διαβατήρια για να διευκολύνουν τη μετακίνησή τους στην Ευρώπη. Οι αιτούντες δεν χρειάζεται να είναι Εβραίοι, αλλά θα πρέπει να είναι συγγενείς των εκδιωχθέντων. Υπενθυμίζεται ότι η εκδίωξη των σεφαρδιτών Εβραίων από τον βασιλιά Φερδινάνδο και την Ισαβέλα είχε στόχο την ίδρυση ενός αμιγώς ρωμαιοκαθολικού βασιλείου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου