ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ και ΜΜΕ : Ο πρωταγωνιστικός ρόλος της Google στη νέα εποχή της ενημέρωσης

Γράφει ο Χρήστος Παπαπολύζος 
Πρόεδρος Νοτιοκεντρικής Ευρώπης της DDB.

Η Ευρώπη σε μεγάλο βαθμό, ο Ευρωπαϊκός Νότος σε ακόμα μεγαλύτερο, βρίσκονται σε ύφεση. Στην Ελλάδα, η διαφημιστική δαπάνη μειώθηκε από το «100» το 2008 στο περίπου «40» το 2012. Τα Βαλκάνια, αν και αναπτυσσόμενες περιοχές, επηρεάζονται από τα προβλήματα της Ελλάδος, καθόσον η χώρα μας είναι μέσα στους τρεις μεγαλύτερους επενδυτές σε σχεδόν όλες τις βαλκανικές χώρες.

Η Ευρώπη, λόγω ευμάρειας δεκαετιών μετά τον Β' παγκόσμιο πόλεμο, με εξαίρεση τη Γερμανία, έχασε την ανταγωνιστικότητά της λόγω συνεχούς ανόδου των μισθών αλλά και την έννοια του πάθους για δημιουργία πλούτου. Ο καναπές και το fast food μετάλλαξαν το DNA των Ευρωπαίων. Ως αποτέλεσμα λοιπόν της ανάγκης η Ευρώπη να ξαναγίνει ανταγωνιστική, η εσωτερική υποτίμηση, με την έννοια της μείωσης απολαβών και τιμών, είναι μονόδρομος. Αυτό συνεπάγεται συγχωνεύσεις και εξαγορές, μείωση των διαφημιζόμενων, μείωση της διαφημιστικής δαπάνης κ.λπ.

Βέβαια, η κρίση θα ξυπνήσει το κοιμισμένο ένστικτο των Ελλήνων επιχειρηματιών και, επειδή είναι λογικό αυτοί να κοιτάξουν τις γειτονικές αγορές, αυτή η επέλαση των ελληνικών εταιρειών ίσως δημιουργήσει κύμα ανάπτυξης στα Βαλκάνια αλλά και εισαγωγή υγιούς πλούτου στην Ελλάδα.  

Θα πρέπει να τονίσω ότι η επιχειρηματικότητα στα Βαλκάνια δεν διώκεται. Το να είσαι επιχειρηματίας είναι τιμητικό και απολαμβάνεις εκτίμησης. Εν τούτοις, σε όλη τη Βαλκανική υπάρχουν αδιαφανείς συναλλαγές επιχειρηματιών με το κράτος, τις οποίες όλοι έχουν ακούσει αλλά κανείς δεν αναλαμβάνει το ρίσκο να ρίξει φως σ' αυτές. Είναι θέμα χρόνου να μπουν κανόνες στο παιχνίδι και η δικαιοσύνη ν' αναλάβει ενεργότερο ρόλο στη θέσπιση της νομιμότητας σε κάθε συναλλαγή.

Η αγορά της Ελλάδας έχει υποστεί οδυνηρή εσωτερική υποτίμηση. Αν είχε συμβεί σε όλη την ελληνική οικονομία αυτό που συνέβη στον χώρο της επικοινωνίας, σήμερα η Ελλάδα θα είχε πλεονασματικό προϋπολογισμό. Και όλα αυτά ενόσω συντελούνται ραγδαίες αλλαγές στο τοπίο της διαφήμισης και των ΜΜΕ. Επειδή όλα (τηλεόραση, ραδιόφωνο, περιοδικά, εφημερίδες) θα αλλάξουν κανάλι διανομής και θα περνούν με ηλεκτρονικό τρόπο στα smartphone ή στο tablet, η Google θα είναι η μεγάλη πρωταγωνίστρια στη νέα εποχή.


Εταιρείες που βλέπουν την τάση θα την εκμεταλλευθούν. Θα υπάρχει δουλειά μόνο για τοπικά γραφεία, καθώς η Google δεν επιθυμεί να κάνει τη δουλειά μας, αλλά θέλει να μας εκπαιδεύσει να την κάνουμε εμείς, χρησιμοποιώντας τα εργαλεία που παρέχει. Ηδη, στη Ρουμανία εξυπηρετούμε τοπικούς πελάτες στο digital, αξιοποιώντας τη γνώση της Tribal DDB στη σύλληψη ιδεών και την υλοποίηση εκεί όπου υπάρχουν χαμηλοί μισθοί.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου