ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΑ: Οι «κακές ειδήσεις» πάνε στον Παράδεισο

Της Ελιας Λιατάκη
Διευθύνουσας συμβούλου της εταιρείας Επικοινωνίας Ikon Porter Novelli.

Σας έχει τύχει ποτέ διαβάζοντας ένα άρθρο να αναρωτηθείτε μήπως έχει γίνει κάποιο λάθος και μπερδεύτηκε ο τίτλος με άλλο κείμενο; Για τον έστω και λίγο παρατηρητικό αναγνώστη αυτό θα έχει συμβεί περισσότερες από μία ή δύο φορές. Ετσι, διαβάζοντας ένα άρθρο, ο τίτλος του οποίου φέρνει την καταστροφή, μπορεί έκπληκτοι ή μπερδεμένοι να διαπιστώσετε ότι πρόκειται τελικά για μία από δέκα πιθανές εξελίξεις, κάποιες από τις οποίες και θετικές, της εν λόγω υπόθεσης! 

Τι έχει συμβεί; 

Η απάντηση μάλλον πρέπει να αναζητηθεί αλλού  στο γεγονός ότι η «καταστροφή» πουλάει.

Ο τίτλος κάθε άρθρου είναι η «διαφήμισή» του, αυτό που θα το κάνει να ξεχωρίσει. Να κεντρίσει δηλαδή την προσοχή του αναγνώστη, ανάμεσα σε πλήθος ειδήσεων, από έναν αυξανόμενο αριθμό Μέσων, καθώς δίπλα στα παραδοσιακά έχουν πλέον αξιοζήλευτη θέση και μια πληθώρα νέων, διαδικτυακών (μπλογκ, social media).

Με μια πρόχειρη ανάλυση των τίτλων διάφορων άρθρων, μπορείτε να αντιληφθείτε ποιες είναι οι ειδήσεις που προτιμώνται ή ποια πτυχή τους είναι αυτή που επιλέγεται να αναδειχθεί. Παρά τον σημαντικό ρόλο που έχει το ύφος κάθε Μέσου, κατά κανόνα οι θετικές ειδήσεις ή η θετική πλευρά τους δεν κάνουν το πρωτοσέλιδο -με εξαίρεση ίσως των αθλητικών Μέσων!- και περνούν αυτονόητα σε δεύτερη ανάγνωση.

Θα περίμενε κανείς ότι στην κρίση, με δεδομένες τις δυσάρεστες ειδήσεις, τα θετικά νέα θα έπρεπε να προβάλλονται περισσότερο. Παρόλο που υπάρχουν πρωτοβουλίες για ανάδειξή τους και παρά την επιτυχία μεμονωμένων δημοσιογραφικών εγχειρημάτων που έχουν κερδίσει την προτίμηση του κοινού, δεν μπορούμε να πούμε ότι είναι η επικρατούσα τάση.


Ως σύμβουλοι Επικοινωνίας, ένα σημαντικό μέρος της δουλειάς μας είναι να προσπαθούμε να κεντρίσουμε το ειλικρινές ενδιαφέρον των Μέσων για ειδήσεις του πελάτη μας που συχνά έχουν αισιόδοξα μηνύματα και ενδιαφέρουν την κοινωνία ευρύτερα ή συγκεκριμένες ομάδες του συνόλου. Για να το πετύχουμε αυτό, αναζητούμε συνεχώς το σημείο επαφής ανάμεσα στο τι είναι αυτό για το οποίο θέλει να μιλήσει η εταιρεία, αυτό που πραγματικά έχει αξία και τι είναι αυτό που θα κάνει τον δημοσιογράφο και το Μέσο να ενδιαφερθούν.

Από τη μια πλευρά, ο πελάτης απορεί που, συχνά, το θετικό νέο που θέλει να προβάλει δεν ενδιαφέρει τόσο τα Μέσα όσο ένα αρνητικό και, από την άλλη, οι δημοσιογράφοι ψάχνουν σε κάθε ανακοίνωση την πραγματική είδηση και ίσως και μια κρυφή ή ανησυχητική πτυχή για να κάνουν το θέμα πιο ενδιαφέρον. 

Η γεφύρωση της απόστασης συνεχίζει να είναι μια δύσκολη υπόθεση, με αποτέλεσμα πολλές θετικές ειδήσεις να μη βρίσκουν πάντα εύκολα τη θέση που τους αξίζει στη δημοσιότητα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου