Της ΑΝΝΑΣ ΣΤΕΡΓΙΟΥ
Ενώ οι κυβερνώντες έχουν αποδεκατίσει μισθούς και συντάξεις επιχειρώντας να βγάλουν από τη μύγα ξίγκι, η Ελλάδα θα μπορούσε να εξοικονομήσει σχεδόν 2 δισεκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο αν είχε επενδύσει στο κρέας και στα γαλακτοκομικά, που αφορούν περίπου το 30% των εισαγωγών τροφίμων, και να κερδίσει θέσεις εργασίας σε όλο το κύκλωμα παραγωγής: καλλιέργεια ζωοτροφών, κτηνοτροφία, μεταποίηση-συσκευασία, μεταφορές-χονδρεμπόριο, λιανεμπόριο.
Η Ελλάδα έχει μακρά παράδοση στην παραγωγή γάλακτος και όχι στην παραγωγή κρέατος. Η χώρα μας με στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής του 2010, που επεξεργάστηκε η «Meat Place» για λογαριασμό της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Καταστηματαρχών Κρεοπωλών, είναι ελλειμματική κατά 84,8% στο βόειο κρέας και κατά 81,5% στο χοιρινό, νωπό και κατεψυγμένο. Μόνο το 2010 περίπου 1,16 δισ. ευρώ θα γλίτωνε η Ελλάδα, κατά την ΠΑΣΕΓΕΣ, αν μπορούσε να παράξει κρέας και 770 εκατομμύρια ευρώ αν κάλυπτε τις ανάγκες της σε γαλακτοκομικά προϊόντα.
Υπάρχει βέβαια και μια διόλου ευκαταφρόνητη μερίδα του ελληνικού πληθυσμού που δεν αγοράζει κρέας από σούπερ μάρκετ ή κρεοπωλεία αλλά παίρνει απ' ευθείας από τοπικούς παραγωγούς. Αυτό δεν αλλάζει την ουσία του πράγματος, πως προγραμματισμός και ελληνική πολιτεία σε έναν προνομιακό τομέα για τη χώρα μας, τη διατροφή, έχουν βαδίσει εδώ και χρόνια σε δρόμους παράλληλους.
Η πιλοτική εφαρμογή του σχεδίου Σκανδαλίδη για την παραχώρηση γης σχολαζουσών γαιών του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης με συμβολικό αντίτιμο, σε ακτήμονες, ανέργους κι επαγγελματίες αγρότες σε Μακεδονία και Θράκη, έχει βρει εντυπωσιακή ανταπόκριση από τον κόσμο, αλλά τα βοσκοτόπια δεν επαρκούν.
Γι' αυτό ο Σύνδεσμος Ελληνικής Κτηνοτροφίας ζητεί διακαώς να δοθούν φορολογικά κίνητρα σε ιδιοκτήτες αγροτεμαχίων ώστε να τα νοικιάζουν σε κτηνοτρόφους αντί να τα αφήνουν αδιάθετα, να δασώνονται. Κι αυτό διότι η άνοδος των τιμών των ζωοτροφών έχει εξελιχθεί σε γάγγραινα για τους παραγωγούς και τυχόν αλλαγή πλεύσης θα σήμαινε σημαντική μείωση του κόστους παραγωγής γάλακτος - κρέατος.
Η κατάσταση στην αγορά κρέατος αναμένεται να επιδεινωθεί, αφού ήδη υπάρχει υψηλή ζήτηση στην Τουρκία λόγω της ανόδου του βιοτικού επιπέδου, ενώ αυξάνεται η παγκόσμια ζήτηση γάλακτος-κρέατος και σε άλλα ασιατικά κράτη. Οι πρόσφατες δραματικές πολιτικές εξελίξεις στις βορειοαφρικανικές χώρες έχουν αλλάξει τα δεδομένα και στο χάρτη κρέατος της Μεσογείου, διότι η παραγωγή τους μειώθηκε και αναγκάζονται να εισάγουν ευρωπαϊκό κρέας. Ακόμη μεγαλύτερες αλλαγές προοιωνίζονται τα επόμενα χρόνια, με κάθετη αύξηση της ζήτησης κρέατος-γαλακτοκομικών λόγω του υπερπληθυσμού της Γης.
Δημιουργείται, λοιπόν, το ιδανικό τοπίο για τη δημιουργία κτηνοτροφικών μονάδων μεσαίου κυρίως τύπου, για την εκτροφή θηλαζουσών αγελάδων για παραγωγή μοσχαριών.
Τρεις είναι οι βασικοί τρόποι με τους οποίους φτάνει το βόειο κρέας στους Ελληνες καταναλωτές:
* Εκτροφή θηλαζουσών αγελάδων, που παράγουν ελληνικά μοσχάρια, τα οποία γεννιούνται εδώ κυρίως από τις δύο βασικές ελληνικές φυλές (βραχυκερατική μικρόσωμη φυλή - Κατερίνης) ή διασταυρώσεις αυτών. Τα ελληνικά γνήσια βοοειδή υπολογίζεται πως δεν είναι πολλά. Μετά βίας φαίνεται ν' ανέρχονται σε 2.500- 3.000 και τα υπόλοιπα προέρχονται από διασταυρώσεις.
* Εκτροφή εισαγόμενων μοσχαριών από ξένες χώρες, κυρίως ευρωπαϊκές, από Ελληνες κτηνοτρόφους.
* Αθρόες εισαγωγές σφαγμένου κρέατος, που έρχεται είτε με απ' ευθείας συμφωνίες συνήθως μέσω αλυσίδων σούπερ μάρκετ είτε με εμπόρους εισαγωγείς κρέατος απ' όπου αγοράζουν τα κρεοπωλεία. Το 75%-80% του εισαγόμενου κρέατος εκτιμάται πως προέρχεται από Γαλλία και μόλις 5-10% από Γερμανία, Ιταλία, ακόμη και Πολωνία ή Βραζιλία, Αργεντινή, Νέα Ζηλανδία.
Η χώρα μας σήμερα εισάγει ακόμη και πρόβειο κρέας, ενώ κατείχε από τις πρώτες θέσεις στην ευρωπαϊκή αγορά. Μόνο το ελληνικό κατσικάκι παραμένει σταθερή αξία, αφού καλύπτει τις εγχώριες ανάγκες κατά 98,25%-100%.
Το 70%-80% του βόειου κρέατος που κυκλοφορεί στα ελληνικά κρεοπωλεία προέρχεται από τη Γαλλία και λιγότερο από άλλες χώρες: Ιταλία, Πολωνία, Βέλγιο κ.α. Κρέας αγοράζει η Ελλάδα κι από τους Βαλκάνιους γείτονες, Ρουμανία, Βουλγαρία κ.α. Οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ συνήθως προτιμούν να κάνουν οι ίδιες εισαγωγές κρεάτων απ' ευθείας από χώρες της Ευρώπης ή από τρίτες χώρες.
Η κρίση στην Ελλάδα μείωσε τη ζήτηση κρέατος κατά 20%-30% αλλά τώρα τις γιορτές επανήλθε στα κανονικά επίπεδα, εξηγεί ο Θωμάς Χαρίσης, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Καταστηματαρχών Κρεοπωλών.
«Η Γαλλία είναι η πιο ανεπτυγμένη χώρα στην Ε.Ε. στην παραγωγή κρέατος. Ο καταναλωτής ειδικά σε εστιατόρια θα πρέπει να είναι προσεκτικός αν του σερβίρουν εισαγόμενο. Δεν είναι κακό κρέας το γαλλικό, ίσα ίσα εμείς οι κρεοπώλες το προτιμούμε, γιατί είναι πρώτης ποιότητας, αλλά δεν είναι ελληνικό. Οι Γάλλοι κτηνοτρόφοι έχουν πετύχει πολύ περισσότερα από μας, γιατί έχουν επενδύσει χρόνια στη Γενετική. Το κρέας τους είναι μαλακό, γευστικό, έχει ωραίο χρώμα είναι ευπαρουσίαστο, αλλά δεν είναι ντόπιο. Εμείς δεν έχουμε ακόμη την ίδια τεχνογνωσία στο κρέας. Υπάρχει ένα κενό, διότι ο Ελληνας παραγωγός δεν γνωρίζει τι ζητάει η αγορά», υποστηρίζει.
Ως γνωστόν, το ελληνικό ντόπιο κρέας είναι πιο σκληρό διότι τα ζώα είναι ελευθέρας βοσκής ή ημιελεύθερης βοσκής, επομένως πιο μυώδη, προκειμένου να ανταποκριθούν στα ορεινά ή ημιορεινά εδάφη της χώρας μας, σε αντίθεση με τα σταβλισμένα ζώα που μεγαλώνουν σε πεδιάδες της Δυτικής και Κεντρικής Ευρώπης.
«Ο κόσμος ζητεί ντόπιο κρέας αλλά δεν υπάρχει», εξηγεί ο κ. Χαρίσης, ο οποίος εκπροσωπεί πανελλαδικά περίπου 20.000 κρεοπωλεία. «Ο κλάδος του κρέατος δεν αναπτύχθηκε στην Ελλάδα γιατί δεν έκατσε κανένας ν' ασχοληθεί σοβαρά. Με τις επιδοτήσεις αφήσαμε να χαθεί μια μεγάλη ευκαιρία. Αεροπλάνα μπορεί να μην καταφέρουμε να κατασκευάσουμε, αλλά υπάρχει πολύ μεγάλο περιθώριο ανάπτυξης στον κλάδο του κρέατος. Η κρίση μπορεί ν' αποτελέσει μια νέα δυνατότητα για να δούμε τι μπορεί να παράξει η χώρα και τι ζητάει ο Ελληνας καταναλωτής. Να παράξουμε αντί να κάνουμε εισαγωγές και μαζί θα συμπαρασυρθούν και η βιομηχανία και οι μεταφορές και οι υπηρεσίες. Ολοι μπορούμε να βγούμε κερδισμένοι», επισημαίνει.
EΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου