Του ΔΗΜΟΥ ΒΕΡΥΚΙΟΥ
Αερομαχίες μεταξύ Γάλλων, Γερμανών και Αμερικανών πάνω από τον ελληνικό εναέριο χώρο για τη νέα «αγορά του αιώνα» των νέων μαχητικών αεροσκαφών 4ης γενιάς, που θα ξεπεράσει τα 3 δισεκατομμύρια ευρώ.
Με την αυγή του νέου έτους αναμένεται να ασκηθούν νέες πιέσεις στην Ελλάδα από τις τρεις παραπάνω χώρες, που διακαώς θέλουν να πουλήσουν τα δικά τους αεροπλάνα στην Ελλάδα.
Οι χρηματοπιστωτικές προτάσεις τους θα εμφανίζονται με τον μανδύα των «επενδύσεων», αφού θα περιλαμβάνουν και την «προίκα» της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας ως «μετασκευαστικού αεροναυπηγικού κέντρου»...
Η εκ νέου άσκηση πιέσεων προς την ελληνική κυβέρνηση για υπογραφή του νέου συμβολαίου «μαμούθ» συμπίπτει με το αρνητικό κλίμα που επικρατεί στην παγκόσμια αγορά. Στο σύνολο των ευρωπαϊκών χωρών και στις Ηνωμένες Πολιτείες οι αμυντικές δαπάνες προβλέπεται να ακολουθήσουν πτωτική πορεία όλη τη δεκαετία μέχρι και το 2020. Η αγορά των εξοπλισμών συρρικνώνεται έπειτα από μια δεκαετία απίστευτης επέκτασης λόγω των δύο πολέμων του Ιράκ και του Αφγανιστάν.
Οι μεγαλύτερες αμυντικές βιομηχανίες με την ισχυρή υποστήριξη των κυβερνήσεών τους στρέφονται πλέον προς τις εξαγωγές σε αναδυόμενες περιφερειακές δυνάμεις, όπως η Βραζιλία και η Ινδία, καθώς και στις αραβικές χώρες.
Η ΤΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ 3 «ΠΑΙΚΤΩΝ»
ΓΑΛΛΙΑ
«Στροφή» στην Ελλάδα
Η Γαλλία, και συγκεκριμένα ο πρόεδρος Σαρκοζί, μπορεί να υποστηρίξει ότι στηρίζει την Ελλάδα στις δύσκολες στιγμές ακόμα και μετά την κυβερνητική αλλαγή του 2009. Ο Σαρκοζί έχει να αντιμετωπίσει μια δύσκολη αναμέτρηση στις προεδρικές εκλογές του 2012. Η προσπάθεια που καταβάλλει για την προώθηση του Rafale είναι πρωτοφανής για πρόεδρο ευρωπαϊκής χώρας. Γεγονός που αναγνωρίζει και η ίδια η Μέρκελ. Ομως για τον Σαρκοζί τα αποτελέσματα είναι πενιχρά. Η απώλεια της αγοράς του Μαρόκου πριν από δύο χρόνια και η συνεχιζόμενη δυστοκία στην οριστικοποίηση της απόφασης από τη Βραζιλία έχουν θορυβήσει τη γαλλική προεδρία. Πλέον ο Σαρκοζί δεν αρκείται στις ήδη ανειλημμένες δεσμεύσεις της Ελλάδας για την προμήθεια των φρεγατών και των ελικοπτέρων έρευνας και διάσωσης. Επανέρχεται δριμύτερος και θέτει θέμα πλέον και για τα μαχητικά. Ας μην ξεχνάμε ότι έως το τέλος της θητείας του θα έχει παιχθεί το ελληνικό δράμα και ή θα ανακάμψουμε με τη βοήθεια των εταίρων μας ή θα οδηγηθούμε σε χρεοκοπία.
ΓΕΡΜΑΝΙΑ
Ο... σταθμός του Μονάχου
Η Γερμανία δεν εντάσσεται τελευταία στους «θερμούς φίλους» της Ελλάδας, καθότι διατηρεί σκληρή στάση απέναντι στα αιτήματά μας για μια συνολικότερη αντιμετώπιση των οικονομικών προβλημάτων μας. Είναι αρνητική για το ευρωομόλογο και συντηρητική για τον μόνιμο μηχανισμό διάσωσης. Ωστόσο παραμένει η κινητήριος δύναμη της ΕΕ. Η επίλυση των οικονομικών προβλημάτων της Ελλάδας θεωρείται ότι θα ήταν δύσκολο να πραγματοποιηθεί χωρίς την ενεργό στήριξη της Γερμανίας. Η Α. Μέρκελ κρίνεται ότι θα είναι ρυθμιστής των εξελίξεων και άρα σε προνομιακή θέση για να ασκήσει ισχυρές πιέσεις προς την Ελλάδα εάν αντιληφθεί ότι επίκειται μια απόφαση για ένα τόσο σοβαρό πρόγραμμα. Αλλωστε η βασική κατασκευάστρια εταιρεία του EuroFighter, η EADS, εδρεύει στη Βαυαρία, που παραδοσιακά αποτελούσε την εκλογική βάση του κεντροδεξιού συνασπισμού.
ΗΠΑ
Περιμένουν στη γωνία
Το ΔΝΤ μπορεί να έχει επικεφαλής τον Γάλλο σοσιαλιστή και πιθανό αντίπαλο του Σαρκοζί για την προεδρία, κ. Στρος Καν, παραμένει όμως προπύργιο των Αμερικανών. Η σημερινή πολιτική ηγεσία των ΗΠΑ δεν έχει κρύψει την αγωνία της και το ενδιαφέρον της για τις οικονομικές εξελίξεις στην Ελλάδα. Παρέχει αφειδώς στήριξη στην ελληνική κυβέρνηση, γιατί θεωρεί ότι η οικονομική κρίση στις χώρες της ευρωπαϊκής περιφέρειας μπορεί να οδηγήσει σε γενικότερη αποσταθεροποίηση και του συστήματος ασφαλείας που έχουν διαμορφώσει μεταπολεμικά. Η παρέμβαση των Αμερικανών για την προμήθεια των νέων μαχητικών αναμένεται να εκδηλωθεί με αποφασιστικότητα, αφού είναι το μόνο μεγάλο εξοπλιστικό πρόγραμμα της επόμενης δεκαετίας που δεν έχει ακόμα δοθεί στους Ευρωπαίους εταίρους μας.
Το πρόγραμμα
Η επιμήκυνση ανοίγει τον δρόμο για το deal
Η Ελλάδα παραμένει μια «καλή αγορά» για την παγκόσμια αεροναυπηγική βιομηχανία. Είναι σχεδόν βέβαιον ότι οι εταίροι της Ελλάδας στις αρχές του 2011 θα συναινέσουν στην επιμήκυνση αποπληρω-μής του χρέους, παρέχοντας μια μεγάλη περίοδο χάριτος στην Ελλάδα. Ως κυρίαρχο πρόγραμμα προς υλοποίηση παραμένει η απόκτηση 40-60 αεροσκαφών τελευταίας τεχνολογίας. Επομένως το περιβάλλον στο οποίο λειτουργεί πλέον η Ελλάδα προφανώς κρίνεται πρόσφορο για νέο γύρο πιέσεων στον τομέα των εξοπλισμών.
Την περασμένη 35ετία στην Ελλάδα η προμήθεια μαχητικών ήταν αποκλειστικά ένα παιχνίδι για δύο. ΗΠΑ και Γαλλία μοιράστηκαν τις προμήθειες σε ποσοστά 75%-25%. Η απόφαση όμως του 2001 για την απόκτηση 60 EuroFighters, έστω και εάν δεν υλοποιήθηκε, έβαλε στο παιχνίδι και τους Γερμανούς.
ΕΘΝΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου