SΟS για τα σχολειά της Πόλης

Γραφει η ΑΝΝΑ ΑΝΔΡΕΟΥ

«Ο κόµπος έφτασε στο χτένι», δηλώνουν τέσσερις µετακλητοί δάσκαλοι στην Πόλη κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου για τα σχολεία της οµογένειας. Αν δεν ληφθούν σύντοµα αποφάσεις, εκτιµούν ότι τα σχολεία τελικά θα οδηγηθούν σε κλείσιµο.

«Αγαπάµε πολύ την καινούργια µας καθηγήτρια, µόνο που δεν καταλαβαίνουµε τι λέει». Τα παιδιά της Α Γυµνασίου στη Μεγάλη του Γένους Σχολή δεν µπορούν να καταλάβουν ακόµη την Ελένη Κολοτούρου, τη νέα τους καθηγήτρια η οποία µιλάει συνέχεια ελληνικά.

Στην τάξη της έχει δέκα παιδιά, όλα αραβόφωνα, από την Αντιόχεια. «Δυσκολεύοµαι κι εγώ, δυσκολεύονται κι αυτά», µου λέει η Ελένη Κολοτούρου, µετακλητή καθηγήτρια Βιολογίας από την Ελλάδα. Κάποια παιδάκια κατάφεραν να µάθουν ελληνικά, κάποια όµως αρνούνται. Ο Μιχάλης είναι ανάµεσα σε αυτά που δεν θέλουν να µάθουν ελληνικά. Γι αυτό και όταν θέλει να επικοινωνήσει µε την καθηγήτριά του σηκώνεται, πηγαίνει στον πίνακα και της το ζωγραφίζει!

«Δεν είχα ιδέα τι θα αντίκρυζα στην Πόλη πριν έρθω. Και ξαφνικά ήρθα αντιµέτωπη µε µια πραγµατικότητα που δεν µπορούσα καν να διανοηθώ», µου είχε πει η Ελένη Κολοτούρου. Εκείνη τη στιγµή αποφασίσαµε να κάνουµε µια σύναξη µε µερικούς µετακλητούς δασκάλους και καθηγητές των τριών µεγάλων σχολείων της οµογένειας και να θέσουµε τα προβλήµατα επί τάπητος.

«Πάλι θα κλείσουν». «Αν δεν έρχονταν οι Αντιοχείς, τα σχολεία της οµογένειας θα έκλειναν µια ώρα αρχύτερα, αν και πάλι θα κλείσουν», είπε ο Γιάννης Γιγουρτσής, µετακλητός καθηγητής Φιλολογίας στη Μεγάλη του Γένους Σχολή. Ο Αντιοχείς άρχισαν να καταφθάνουν στην Πόλη από τα τέλη της δεκαετίας του 80 και εντάχθηκαν σταδιακά στην κοινότητα των Ρωµιών ως ορθόδοξοι χριστιανοί στο θρήσκευµα. Οι περισσότεροι έγιναν καντηλανάφτες, φροντίζουν τις εκκλησίες έναντι µισθού, µένουν σε κοινοτικά σπίτια και τα παιδιά τους τα στέλνουν στα σχολεία της οµογένειας.

Κόσµοι παράλληλοι. 
Σύµφωνα µε τον Γιάννη Γιγουρτσή, υπάρχει η τάση ανάµεσα στους Ρωµιούς να λένε ότι για όλα φταίνε οι Αντιοχείς και αυτό τον ενοχλεί. Πιστεύει ότι τα πράγµατα δεν είναι ακριβώς έτσι. Η Μαρία Δήµου, µετακλητή δασκάλα στο Ζάππειο, εξηγεί ότι οι Αντιοχείς στην πραγµατικότητα δεν έχουν ενταχθεί στην κοινότητα. «Είναι δυο κόσµοι παράλληλοι. Οι Ρωµιοί τούς σνοµπάρουν, ενώ οι Αντιοχείς προτιµούν να παραµείνουν µια κάστα κλειστή. Δεν υπάρχει συνεργασία κι αυτό είναι από τα σοβαρά προβλήµατα. Τους φέρανε µόνο και µόνο για να µην κλείσουν τα σχολεία, ενώ δεν υπήρχε σχεδιασµός µε σοβαρή υποδοµή. Τους φέρανε και τελείωσε».

Αντιοχείς το 60%. Αυτή τη στιγµή και στις τρεις µεγάλες σχολές, στο Ζάππειο, στο Ζωγράφειο και στη Μεγάλη του Γένους Σχολή, φοιτούν περίπου 240 παιδιά από τα οποία το 60% είναι Αντιοχείς. Τα υπόλοιπα είναι Ρωµιόπουλα. Και το πρόβληµα είναι ότι ένας µεγάλος αριθµός Ρωµιών οι οποίοι έχουν την οικονοµική δυνατότητα προτιµούν να µη στέλνουν τα παιδιά τους στα σχολεία της οµογένειας, επειδή το επίπεδο είναι χαµηλό. Τα στέλνουν σε ιδιωτικά σχολεία. Αυτά τα παιδιά υπολογίζονται γύρω στα 30 µε 40, τα οποία είναι παιδιά Ρωµιών και παιδιά µεικτών γάµων. 
«Η οµογένεια δεν αγωνιά για τη µειονοτική εκπαίδευση γιατί έχει λύσει το πρόβληµά της µε τα ιδιωτικά σχολεία», εκτιµά ο Γιάννης Κοντακίδης, µετακλητός καθηγητής Μαθηµατικών στο Ζάππειο, ο οποίος επιρρίπτει ευθύνες στην οµογένεια επειδή µέχρι σήµερα δεν έχει υποβάλει µια σοβαρή πρόταση για τη µεταρρύθµιση του εκπαιδευτικού συστήµατος στα σχολεία της µειονότητας. «Δεν υπάρχει αναλυτικό πρόγραµµα, δεν ξέρεις ποιο βιβλίο να χρησιµοποιήσεις, υπάρχει µια θολούρα γενική στα σχολεία και ψάχνεις τρόπους να λύσεις µόνος σου τα προβλήµατα», λέει ο Γιάννης Κοντακίδης φανερά απογοητευµένος από την κατάσταση που αντίκρυσε ερχόµενος στην Πόλη. 
«Αυτοσχεδιάζουµε», επισηµαίνει η Μαρία Δήµου. Το ίδιο κάνει και η Ελένη Κολοτούρου. Παίρνει και τα τουρκικά βιβλία και τα ελληνικά και προσπαθεί να τα µεταφράσει στα παιδιά µε τρόπο που να µπορούν να τα καταλάβουν.

Να αναλάβει η Αθήνα. Και το πρόβληµα για τους τέσσερις δάσκαλους δεν είναι µόνο η ελληνική γλώσσα και η ελληνοµάθεια. Δεν είναι µόνο το γεγονός ότι παιδιά έξι - επτά ετών ακούνε για πρώτη φορά ελληνικά στο σχολείο. Σε τελική ανάλυση σκοπός δεν είναι µόνο η ελληνική γνώση.  
«Το εκπαιδευτικό σύστηµα είναι µια διάσταση γνώσεων και αυτό φαίνεται πως δεν τους ενδιαφέρει. Το µόνο που τους ενδιαφέρει είναι να περάσουν κάπου, σε ένα πανεπιστήµιο και αυτό είναι πρόβληµα», υποστηρίζει ο Γιάννης Κοντακίδης. 

Υπάρχουν λύσεις γι αυτή την κατάσταση; Η Μαρία Δήµου πιστεύει πως η Αθήνα πρέπει να αναλάβει δράση και να κάνει η ίδια µεταρρύθµιση του συστήµατος. Από την άλλη ο Γιάννης Κοντακίδης υποστηρίζει ότι η λύση δεν µπορεί να επιβληθεί από την Αθήνα, πρέπει η ίδια η οµογένεια να εγκύψει στο πρόβληµα και να καταθέσει τις προτάσεις της στο τραπέζι. «Αν δεν γίνει κάτι σύντοµα, τα µειονοτικά σχολεία θα κλείσουν γιατί ο αριθµός των παιδιών µειώνεται σταθερά. Οι Αντιοχείς τελείωσαν, δεν έρχονται άλλοι στο µέλλον. Οσοι ήταν να έρθουν ήρθαν, είναι τώρα εδώ 800 µε 1.000 άτοµα. Οι Ρωµιοί έχουν λίγα παιδιά και οι Αντιοχείς δεν αυξάνονται. Πρέπει να βρεθούν λύσεις», επιµένει ο Γιάννης Γιγουρτσής.

ΤΑ ΝΕΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου