Γράφει ο Αποστολος Λακασας
Οι διαδικασίες αξιολόγησης των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ «πάγωσαν» σχεδόν ένα χρόνο γιατί δεν υπήρχαν τα απαραίτητα κονδύλια. Ευτυχώς που θα... μεριμνήσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Κι ενώ η αξιολόγηση θεωρείται αυτονόητος και καθοριστικός θεσμός στα εκπαιδευτικά συστήματα (από την πρωτοβάθμια έως και την τριτοβάθμια εκπαίδευση) των προηγμένων χωρών, στην Ελλάδα τα τμήματα ΑΕΙ που έχουν έως τώρα ολοκληρώσει τη διαδικασία αξιολόγησης μετρούνται στα δάχτυλά του ενός χεριού. Μόνον πέντε, δηλαδή σχεδόν το 1% του συνόλου των περίπου 500 τμημάτων ΑΕΙ! Και σε αυτά, η αξιολόγηση ολοκληρώθηκε έως τον περασμένο Δεκέμβριο. Εκτοτε, οι διαδικασίες έχουν «παγώσει» και ο λόγος, όπως ανέφερε ο πρόεδρος της Αρχής Διασφάλισης Ποιότητας (ΑΔΙΠ) στην ανώτατη εκπαίδευση, κ. Σπύρος Αμούργης, είναι η έλλειψη χρημάτων.
Κι ενώ η αξιολόγηση θεωρείται αυτονόητος και καθοριστικός θεσμός στα εκπαιδευτικά συστήματα (από την πρωτοβάθμια έως και την τριτοβάθμια εκπαίδευση) των προηγμένων χωρών, στην Ελλάδα τα τμήματα ΑΕΙ που έχουν έως τώρα ολοκληρώσει τη διαδικασία αξιολόγησης μετρούνται στα δάχτυλά του ενός χεριού. Μόνον πέντε, δηλαδή σχεδόν το 1% του συνόλου των περίπου 500 τμημάτων ΑΕΙ! Και σε αυτά, η αξιολόγηση ολοκληρώθηκε έως τον περασμένο Δεκέμβριο. Εκτοτε, οι διαδικασίες έχουν «παγώσει» και ο λόγος, όπως ανέφερε ο πρόεδρος της Αρχής Διασφάλισης Ποιότητας (ΑΔΙΠ) στην ανώτατη εκπαίδευση, κ. Σπύρος Αμούργης, είναι η έλλειψη χρημάτων.
Ενδεικτικό της βαρύτητας που αποδίδεται στην αξιολόγηση είναι ότι στη χώρα μας, οι ξένοι πανεπιστημιακοί που συμμετέχουν στην αξιολόγηση των ελληνικών ΑΕΙ λαμβάνουν 59 ευρώ ημερησίως για τη διαμονή τους και 29 ευρώ για τη διατροφή τους. Ηδη, εξετάζεται η αύξηση της ημερήσιας αποζημίωσης στα 120 ευρώ για τη διαμονή και στα 100 ευρώ για τη διατροφή. «Αλλωστε, το πρόγραμμα της αξιολόγησης χρηματοδοτείται σχεδόν κατά 80% από ευρωπαϊκά κονδύλια. Και ευτυχώς που υπάρχουν τα κονδύλια του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς (ΕΣΠΑ) για να συνεχιστεί έως το 2013», παρατηρεί ο κ. Αμούργης.
Το θέμα, ευρύτερα, σχετίζεται με την ανάπτυξη κουλτούρας αξιολόγησης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Κάτι που προωθεί και η νέα ηγεσία του ΥΠΕΠΘ συνδέοντας την ικανοποίηση του αιτήματος των πανεπιστημιακών για μεγαλύτερη διοικητική αυτοτέλεια με την αξιολόγηση και τη λογοδοσία.
«Οι νέοι είναι δυστυχώς οι μεγάλοι χαμένοι της απουσίας κουλτούρας αξιολόγησης στην Ελλάδα. Βασίζουν ίσως την κρισιμότερη απόφαση για το μέλλον τους –δηλαδή σε ποιο ΑΕΙ θα εισαχθούν– σε αποσπασματικά ή λανθασμένα κριτήρια όπως είναι, για παράδειγμα, η ζήτηση για συγκεκριμένα προγράμματα σπουδών (π.χ. ύψος βάσεων εισαγωγής στα ΑΕΙ), το κόστος τους, τη γεωγραφική θέση των ιδρυμάτων», προσθέτει, ο επίκουρος καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, κ. Ραφαήλ Μάρκελλος.
Ετσι, το ελληνικό τοπίο της εκπαίδευσης παραμένει σε μεγάλο βαθμό ομιχλώδες. Αυτό σημαίνει ότι το κράτος και οι διοικήσεις των ιδρυμάτων δεν γνωρίζουν τις συγκριτικές ανάγκες, τα αποτελέσματα και τις επιδόσεις σε εθνικό αλλά και διεθνές επίπεδο. Μένουν, λοιπόν, ορισμένοι ξένοι οργανισμοί για να δίνουν... ψήγματα αξιολόγησης για την κατάσταση των ελληνικών ΑΕΙ. Χαρακτηριστικά, σύμφωνα με την έκδοση Times Higher Education, το Πανεπιστήμιο Αθηνών βρίσκεται στην 177η θέση μεταξύ των 200 καλύτερων ΑΕΙ διεθνώς. Επίσης, σύμφωνα με την πρόσφατη κατάταξη QS Quacquarelli Symonds, σημαντικές διακρίσεις έλαβαν τα μεταπτυχιακά προγράμματα στη διοίκηση επιχειρήσεων του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΟΠΑ) και του ALBA.
ΠΗΓΗ: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
Το θέμα, ευρύτερα, σχετίζεται με την ανάπτυξη κουλτούρας αξιολόγησης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Κάτι που προωθεί και η νέα ηγεσία του ΥΠΕΠΘ συνδέοντας την ικανοποίηση του αιτήματος των πανεπιστημιακών για μεγαλύτερη διοικητική αυτοτέλεια με την αξιολόγηση και τη λογοδοσία.
«Οι νέοι είναι δυστυχώς οι μεγάλοι χαμένοι της απουσίας κουλτούρας αξιολόγησης στην Ελλάδα. Βασίζουν ίσως την κρισιμότερη απόφαση για το μέλλον τους –δηλαδή σε ποιο ΑΕΙ θα εισαχθούν– σε αποσπασματικά ή λανθασμένα κριτήρια όπως είναι, για παράδειγμα, η ζήτηση για συγκεκριμένα προγράμματα σπουδών (π.χ. ύψος βάσεων εισαγωγής στα ΑΕΙ), το κόστος τους, τη γεωγραφική θέση των ιδρυμάτων», προσθέτει, ο επίκουρος καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, κ. Ραφαήλ Μάρκελλος.
Ετσι, το ελληνικό τοπίο της εκπαίδευσης παραμένει σε μεγάλο βαθμό ομιχλώδες. Αυτό σημαίνει ότι το κράτος και οι διοικήσεις των ιδρυμάτων δεν γνωρίζουν τις συγκριτικές ανάγκες, τα αποτελέσματα και τις επιδόσεις σε εθνικό αλλά και διεθνές επίπεδο. Μένουν, λοιπόν, ορισμένοι ξένοι οργανισμοί για να δίνουν... ψήγματα αξιολόγησης για την κατάσταση των ελληνικών ΑΕΙ. Χαρακτηριστικά, σύμφωνα με την έκδοση Times Higher Education, το Πανεπιστήμιο Αθηνών βρίσκεται στην 177η θέση μεταξύ των 200 καλύτερων ΑΕΙ διεθνώς. Επίσης, σύμφωνα με την πρόσφατη κατάταξη QS Quacquarelli Symonds, σημαντικές διακρίσεις έλαβαν τα μεταπτυχιακά προγράμματα στη διοίκηση επιχειρήσεων του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΟΠΑ) και του ALBA.
ΠΗΓΗ: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου