ΥΠΑΡΚΤΟΣ ΨΕΚΑΣΜΕΝΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ: H αξία των φυσικών πειραμάτων και ο εξυπνότερος λαός του κόσμου

 


Γράφει το ΕΜΟ ΤΕΑΜ

Μάθαμε ποιοι πήραν τα βραβεία, διαβάσαμε και ποια ήταν η συνεισφορά τους στη ανακοίνωση της Ακαδημίας κι αυτό ήταν.

Όμως τα φετινά Νόμπελ Οικονομίας φέρνουν στο προσκήνιο τα φυσικά πειράματα. Όλα ξεκίνησαν στα 90ς όταν οι Κορντ και Κρούγκερ μελέτησαν την επίπτωση που είχε η αύξηση του κατώτατοι μισθού στο Νιου Τζέρσεϋ. συγκρίνοντας τη μεταβολή της απασχόλησης με τη γειτονική Πενσυλβάνια, όπου ο κατώτατος μισθός έμεινε ίδιος.

Ενώ η θεωρία έλεγε πως θα έπρεπε να περιμένουμε μείωση της απασχόλησης αυτό δε συνέβη ποτέ!

Η αύξηση του κατώτατου μισθού δεν είχε καμία επίπτωση στην απασχόληση!

Βλέποντας λοιπόν οι επιστήμονες πως η θεωρία σπάει τα μούτρα της πάνω στην πραγματικότητα, άρχισαν τα φυσικά πειράματα σε μεγάλη κλίμακα.

Ένα ακόμη εμβληματικό πείραμα αφορούσε τους Κουβανούς μετανάστες των 80ς, οι οποίοι κυρίως εγκαταστάθηκαν στο Μαϊάμι. Συγκρίνοντας το με άλλες 4 περιοχές που δε δέχθηκαν μεταναστευτικό ρεύμα, απεδείχθη πως -αντίθετα με ότι θα περιμέναμε λογικά- ούτε η συνολική απασχόληση, ούτε το επίπεδο μισθών επηρεάστηκαν από τη μετανάστευση 60 και πλέον χιλιάδων στην ίδια πόλη την ίδια στιγμή.

Αυτό ασφαλώς δε σημαίνει πως αν οι μετανάστες ήταν 600 χιλιάδες, το αποτέλεσμα θα ήταν το ίδιο.

Το κάθε πείραμα έχει τους δικούς του χωρικούς και χρονικούς περιορισμούς.

Ένα τρίτο πείραμα που προκάλεσε αίσθηση ήταν αυτό της απόδοσης της εκπαίδευσης, να επιβεβαιωθεί η υπόθεση πως όσο περισσότερο μένει κανείς στο εκπαιδευτικό σύστημα, τόσο περισσότερα χρήματα παίρνει μετά στην αγορά εργασίας.

Αν και επιτρέπεται στο αμερικάνικο εκπαιδευτικό σύστημα να σταματά κανείς το σχολείο στα 16 του, οι γεννημένοι το Δεκέμβριο έχουν μεγαλύτερες απολαβές από τους γεννημένους τον Ιανουάριο της ίδια χρονιάς: αν και οι δύο σταματήσουν τη χρονιά που κλείνουν τα 16, οι γεννημένοι τον Ιανουάριο έχουν μείνει λιγότερο μέσα στην εκπαίδευση!

Μια πρόσθετη μελέτη έδειξε πως μια ακόμη χρονιά εκπαίδευσης αυξάνει τα εισοδήματα κατά 9%.

Η χρήση των τυχαίων παραγόντων (αυτά που οι ερευνητές ονομάζουν εργαλεία) χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή στην εκλεπτυσμένη ανάλυση.

Τα φυσικά πειράματα προσκρούουν πολλές φορές στο γεγονός πως πολλά ζητήματα δεν μπορούν να μελετηθούν με αυτόν τον τρόπο, προκειμένου να βρεθεί η αιτιώδης σχέση.

Και σαφώς πρέπει να αποφεύγονται οι υπερβολές και οι προκατειλημμένες θεωρήσεις των πραγμάτων.


Να το πούμε πρακτικά προσαρμόζοντας το στη συγκυρία και στην ελληνική πραγματικότητά μας;

Αν κάποιος έχει τελειώσει το Λύκειο, διαμένει στη Βόρεια Ελλάδα, είναι βαθιά θρησκευόμενος και έχει καταγωγή από τις χαμένες πατρίδες της Μικράς Ασίας και του Πόντου, πόσες πιθανότητες υπάρχουν να...

 

 μην έχει εμβολιαστεί;

Σε ένα τυχαίο δείγμα άνω των 1000 ατόμων θεωρούμε πως παραπάνω από τους μισούς που πληρούν τα συγκεκριμένα κριτήρια θα αποφεύγουν τη βελόνα.

Αυτό όμως είναι απλά μια υπόθεση…



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου