Αμφιβάλλω αν υπάρχει έστω και ένας κάτοικος του κλεινού άστεως της Αθήνας μετά των περιχώρων να μην ταλαιπωρείται κατά τις μετακινήσεις του με αυτοκίνητο από τα πολλά και ποικίλα προβλήματα της κυκλοφορίας, που οφείλονται σε αίτια λίγο-πολύ γνωστά σε όλους μας. Για κάποια όμως υπάρχει αποκλειστική υπαιτιότητα των αρμοδίων αρχών, ιδίως των ΟΤΑ, από κάποιες αδικαιολόγητες ρυθμίσεις και από τη συνεχή κατασκευή οδικών έργων που παρακωλύουν την κυκλοφορία για μεγάλα χρονικά διαστήματα γιατί δεν τηρείται το χρονοδιάγραμμα αποπεράτωσης τους, εκτός του ότι πολλές φορές παρουσιάζουν ελαττώματα και η ιστορία επαναλαμβάνεται.
Χαρακτηριστικό για την εκτέλεση του έργου στήριξης της ΕΟ3, που εγκρίθηκε από το 2007 και άρχισε να εκτελείται από την Περιφέρεια Αττικής πριν την πανδημία, έκλεισε ο μεγάλης κινήσεως απευθείας δρόμος Κηφισιάς-Αχαρναί με συνέπεια η κίνηση να διοχετεύεται με καθυστερήσεις σε παρακάμψεις και με την παρήγορη επιγραφή "Το έργο είναι μόνιμο, η ενόχληση προσωρινή".
Καθένας μας έχει τη δικιά του σχετική ιστορία να διηγηθεί, αλλά λόγω του μιθριδατισμού που όλοι έχουμε υποστεί διαχρονικά από την πλήρη κρατική και ιδιωτική ασυδοσία και τις παντός είδους παραβάσεις χωρίς κυρώσεις που αντιμετωπίζομε κατά την κίνηση μας, την αδιαφορία και μη λήψη μέτρων από τους αρμόδιους, που αδιαφορούν για τις διαμαρτυρίες μας, οτιδήποτε "στραβό" συμβαίνει το αποδεχόμαστε ως φυσιολογικό.
Ίσως είναι μια ευκαιρία να καταγραφούν με τη συνδρομή των αναγνωστών κάποια κακώς κείμενα σχετικά με την κυκλοφορία και την καθημερινή ζωή με τη φρούδη ελπίδα, ότι κάτι μπορεί να διορθωθεί κυρίως περιφερειακά, γιατί με τον δακτύλιο η κατάσταση στο κέντρο φαίνεται να έχει βελτιωθεί κάπως, με παράπλευρες όμως επιβαρύνσεις στους πέριξ δρόμους, αλλά το μέλλον με το σχέδιο βιώσιμης αστικής κινητικότητας, που εξαγγέλθηκε από τον Δήμο Αθηναίων, είναι άδηλο.
Χαρακτηριστικό όμως είναι, ότι κανείς δεν μπορεί να υπολογίσει τον χρόνο της κινήσεως του, γιατί πάντα υπάρχει το απρόβλεπτο μπλοκάρισμα στους δρόμους μεγάλης κυκλοφορίας, οι δε φωτεινές ενδείξεις στις μεγάλες λεωφόρους για τον χρόνο των διαδρομών είναι υπερβολικά αισιόδοξες.
Υπάρχουν ορισμένα ζητήματα που φαίνονται αρχικά ασήμαντα, αλλά που δημιουργούν σοβαρές επιπτώσεις στην καθημερινή μας ζωή.
Ενδεικτικά κάποιοι Δήμοι για να προφυλάξουν τους δημότες τους έχουν προχωρήσει σε μονοδρομήσεις ή υπερβολικές πεζοδρομήσεις δρόμων για να αποτρέψουν τη διαμπερή διέλευση αυτοκινήτων από τις εσωτερικές οδούς, με αποτέλεσμα να επιβαρύνονται οι κεντρικές αρτηρίες. Σκόπιμο θα ήταν να ρυθμισθεί το όλο θέμα νομοθετικά και όχι στην ευχέρεια των ΟΤΑ, ώστε οι παράλληλοι μονόδρομοι να έχουν αντίθετη φορά ή όταν η οδός διέρχεται διαμπερώς από περισσοτέρους δήμους θα πρέπει να έχει την αυτή φορά. Επιπλέον οι πεζοδρομήσεις των οδών και η δημιουργία μεγαλύτερων πεζοδρομίων θα πρέπει να γίνονται με γνώμονα όχι την εξυπηρέτηση τοπικών παραγόντων και τη δημιουργία κέντρων εστίασης, αλλά το γενικότερο καλό της κοινωνίας και κυκλοφορίας, αλλά και για οικονομία καυσίμων και περιορισμό των καυσαερίων. Άλλωστε με την καθιέρωση των καλλικρατικών δήμων, αυτό μπορεί να επιτευχθεί πιο εύκολα.
Εξάλλου με την ανοχή πολλές φορές των αρμοδίων οργάνων των δημοτικών αρχών οι διάφοροι επαγγελματίες εστίασης και τα περίπτερα -έχουν πλέον μέγεθος mini market- καταλαμβάνουν παράνομα πεζοδρόμια και μερικοί τα κλείνουν με παραπετάσματα, με αποτέλεσμα να αναγκάζονται οι πεζοί να κατέρχονται στο οδόστρωμα διατρέχοντες κίνδυνο τραυματισμού τους, ενώ δυσχεραίνεται ή εμποδίζεται τελείως η διέλευση των ΑΜΕΑ. Θα μπορούσε η κατάσταση να βελτιωθεί κάπως αν υπήρχε πρόβλεψη να απομακρυνθεί ο τεράστιος αριθμός των περίπτερων και των φυλακίων φυλάξεως που δεν χρησιμοποιούνται πια.
Είναι εμφανής η έλλειψη αστυνόμευσης τόσο στο παράνομο, πολλές φορές διπλό, παρκάρισμα, όσο και στη ρύθμιση της κυκλοφορίας κυρίως στις διασταυρώσεις των οδών, όπου ο τροχονόμος εμφανίζεται μόνο, όταν πρόκειται να περάσει επίσημος, δηλαδή μαύρο αυτοκίνητο με φιμέ τζάμια. Η κατά καιρούς εξαγγελλόμενη χρήση καμερών για τη διαπίστωση τροχαίων παραβάσεων δεν έχει υλοποιηθεί, αμφιβάλλω δε αν οι ήδη υπάρχουσες λειτουργούν. Οι προβλεπόμενες από τον ΚΟΚ για τις τροχαίες παραβάσεις αυστηρές ποινές φαίνεται, ότι δεν έχουν αποτέλεσμα, γιατί δεν υπάρχει συστηματική επιτήρηση.
Κατά παγκόσμια όμως πρωτοτυπία τα πρόστιμα που επιβάλλονται από την δημοτική αστυνομία για παράνομη στάθμευση παραγράφονται μετά εικοσαετία, ενώ οι χρηματικές ποινές και τα πρόστιμα για παραβάσεις ΚΟΚ και οι φόροι σε μικρότερο χρονικό διάστημα το πολύ μετά δεκαετία .
Είναι γεγονός ότι πολλές κυβερνήσεις διαχρονικά προσπάθησαν να λύσουν το κυκλοφοριακό πρόβλημα βάσει μελετών και προτάσεων, που πριν προφθάσουν να υλοποιηθούν είχαν ξεπεραστεί. Σαφώς λόγω Ολυμπιακών Αγώνων έγιναν μεγάλα και ωφέλιμα οδικά έργα και με χρηματοδότηση της Ε.Ε συνεχίζονται τα μεγάλα οδικά έργα, η ανάπτυξη και ο εκσυγχρονισμός των Μαζικών Μέσων Μεταφοράς, αλλά το κυκλοφοριακό χάος γίνεται οξύτερο στην Αθήνα και τις μεγάλες πόλεις με πολύ επιβαρυντικές συνέπειες για τα άτομα, την κοινωνία και την οικονομία.
Λύσεις υπάρχουν, αλλά...
απαιτείται σωστά μελετημένος προγραμματισμός με συνολικές προοπτικές, συντονισμός των εμπλεκομένων φορέων, ολοκλήρωση των έργων εντός των χρονοδιαγραμμάτων και προπαντός επίβλεψη μετά συνεπειών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου