Του David Fickling / Bloomberg
Με ελπίδες ότι η τρέχουσα "σεζόν τους στην κόλαση" θα μπορούσε να πλησιάζει στο τέλος της, οι μετοχές των αεροπορικών εταιρειών βρίσκονται σε φάση ταχείας "κίνησης".
Η μετοχή της Singapore Airlines σημείωσε τη μεγαλύτερη άνοδό της εδώ και 21 χρόνια , ενώ εκείνη της Cathay Pacific Airways σημείωσε τα μεγαλύτερα κέρδη της από το 2008, μετά τη ανακοίνωση της Σιγκαπούρης και του Χονγκ Κονγκ για το άνοιγμα μιας "ταξιδιωτικής φούσκας" από τις 22 Νοεμβρίου.
Τα νέα περί της επιτυχημένης δοκιμής του εμβολίου των Pfizer και BioNTech κατά του κορονοϊού ώθησε τον δείκτη Bloomberg World Airlines σε άνοδο της τάξης του 9,7% τη Δευτέρα, εν αναμονή μιας πιθανής υποχώρησης του κύματος της πανδημίας.
Το "ιππικό" καλά θα κάνει να καταφθάσει γρήγορα. Αυτήν τη στιγμή, μεγάλο μέρος του κλάδου αρχίζει να μην έχει πια "λίπος" να κάψει.
Με την επιβατική κίνηση μειωμένη κατά 73% σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του περασμένου έτους - και τις διεθνείς πτήσεις να "τρέχουν" μόλις στο 12% των επιπέδων τους πριν από έναν χρόνο - η συνήθης μέθοδος για τις εταιρείες ως προς την είσπραξη μετρητών, δηλαδή να διατηρούν ένα σταθερό περιθώριο από τα έσοδά τους, εξακολουθεί να παραμένει μπλοκαρισμένη.
Ανάλογη θα μπορούσε να παραμείνει η κατάσταση και για μεγάλο μέρος του 2021, δεδομένων των πιθανών ορίων στην παραγωγή και διανομή εμβολίων σε ποσότητες επαρκείς για να "ανοίξουν" ξανά τα διεθνή ταξίδια.
Ωστόσο, υπάρχουν περισσότεροι από ένας τρόποι για να εφοδιάσει κανείς τον "στρατό" του. Εάν δεν μπορεί κανείς να πουλήσει αεροπορικά εισιτήρια, μπορεί τουλάχιστον να δοκιμάσει κάθε άλλη λύση η οποία βρίσκεται διαθέσιμη στο τραπέζι.
Το χρέος που έχουν εκδώσει φέτος
οι αεροπορικές παγκοσμίως έχει ξεπεράσει το μισό εκείνου που εξέδωσαν
τις τέσσερις προηγούμενες δεκαετίες
Το πρώτο πράγμα που οι εταιρείες προσπαθούν να πουλήσουν σε μια κρίση είναι κομμάτια χαρτί. Οι αεροπορικές εταιρείες έχουν εκδώσει ομόλογα αξίας 88 δισεκατομμυρίων δολαρίων μέχρι στιγμής μέσα στο 2020, ποσό μεγαλύτερο από το 50% των 153 δισ. δολ. χρέους το οποίο οι εταιρείες του κλάδου πούλησαν αθροιστικά τις προηγούμενες τέσσερις δεκαετίες, σύμφωνα με στοιχεία τα οποία επεξεργάστηκε το Bloomberg.
Ας προστεθεί σε αυτά και η αξία των δανείων που ελήφθησαν και το συνολικό χρέος των αεροπορικών εταιρειών αυξήθηκε κατά 124 δισεκατομμύρια δολάρια από τα τέλη Φεβρουαρίου, σύμφωνα με τα στοιχεία.
Ανάλογη είναι η εικόνα και από την πλευρά του μετοχικού κεφαλαίου.
Η Japan Airlines ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα σχέδια για συγκέντρωση 1,6 δισ. δολ. εκδίδοντας μετοχές οι οποίες ισοδυναμούν με περίπου το ένα τρίτο του υπάρχοντος μητρώου.
Η έκδοση δικαιωμάτων της Singapore Airlines ύψους 6,5 δισ. δολ. τον Ιούνιο αντιπροσωπεύει τη μεγαλύτερη αύξηση μετοχικού κεφαλαίου από οποιαδήποτε αεροπορική εταιρεία στην ιστορία.
Τα 27 δισ. δολ. σε νέες μετοχές που εκδόθηκαν από τον κλάδο συνολικά εντός του 2020 είναι ισοδύναμα με όλα τα μετρητά που συγκεντρώθηκαν μέσω αυτής της οδού τα προηγούμενα έξι χρόνια.
Τα χρήματα που έχουν συγκεντρώσει
οι αεροπορικές από την πώληση νέων μετοχών μέσα στο 2020 είναι ανάλογο
του αντίστοιχου της τελευταίας εξαετίας
Συνολικά, όλο το νέο χρέος και τα νέα ίδια κεφάλαια που πωλήθηκαν από τους αερομεταφορείς φέτος ανέρχονται σχεδόν στα δύο τρίτα των 241 δισ. δολ. που η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών αναμένει από τη βιομηχανία να εισπράξει ως έσοδα από επιβάτες καθ' όλη τη διάρκεια του έτους.
Οι εταιρείες οι οποίες διαθέτουν στόλους εξοπλισμού μεταφορών υψηλής αξίας έχουν και άλλους τρόπους να κερδίσουν μετρητά.
Η EasyJet συγκέντρωσε 170 εκατομμύρια δολάρια αυτόν τον μήνα από την πώληση και εκμίσθωση 11 εκ των αεροπλάνων της σε εταιρείες leasing αεροσκαφών. Η Air Canada τον περασμένο μήνα έλαβε 365 εκατομμύρια δολάρια από μια παρόμοια κίνηση, ενώ η Wizz Air και η United Airlines έχουν προχωρήσει σε ανάλογες ενέργειες.
Η προσπάθεια συγκέντρωσης χρημάτων ήταν τιτάνια. Συγκρίνετε τα έσοδα ορισμένων από τις μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρείες στον κόσμο το τελευταίο τρίμηνο με τις ταμειακές ροές τους από χρηματοοικονομική δραστηριότητα και επενδύσεις μείον τις κεφαλαιουχικές δαπάνες που συνήθως οι εταιρείες του κλάδου πρέπει να αναλαμβάνουν εκ των προτέρων και μπορείτε να έχετε μια αρκετά ξεκάθαρη εικόνα.
Πιο πολλά τα έσοδα από την προσπάθεια ισοσκελισμού του ισολογισμού παρά από την πώληση εισιτηρίων
Συνήθως οι αεροπορικές εταιρείες πρέπει να βλέπουν τις εκροές μετρητών από το χρηματοοικονομικό κομμάτι και τις επενδύσεις να αντισταθμίζονται με εισροές από λειτουργικές δραστηριότητες. Αυτό συμβαίνει με τους κινεζικούς αερομεταφορείς, οι οποίοι επέστρεψαν σε κάποια ομαλότητα τους τελευταίους μήνες, μετά την "καταστολή" της Covid-19.
Ωστόσο, αλλού στον κόσμο, η εργασία επί του ισολογισμού απέφερε συχνά περισσότερα χρήματα από την πώληση υπηρεσιών μεταφοράς.
Ενδεχομένως να θεωρήσει κανείς ότι αυτή η ευελιξία αποτελεί ελπιδοφόρο σημάδι - όπως όμως έχουμε υποστηρίξει, ένα άθλιο γ' τρίμηνο είναι πιθανό να οδηγήσει σε έναν ζοφερό χειμώνα για τις αεροπορικές εταιρείες.
Οι πιθανότητες τείνουν να δείχνουν ότι έχουμε ακόμη να δούμε πολλά σε επίπεδο πτωχεύσεων και αναδιαρθρώσεων. Η απομάκρυνση του κλάδου από το φορτίο χρέους που αναλαμβάνουν λόγω του Covid θα μπορούσε να καταλάβει χρονικά το μεγαλύτερο μέρος της τρέχουσας δεκαετίας.
Επιπλέον...
ενώ η ζήτηση για εισιτήρια από επιβάτες είναι λίγο έως πολύ ένας άδηλος πόρος, υπάρχουν πεπερασμένα περιουσιακά στοιχεία που ένας μεταφορέας μπορεί να πωλήσει ή/και να εκμισθώσει. Το όργιο της έκδοσης ομολόγων και μετοχών φέτος είναι επίσης πιθανό να οδηγήσει σε απότομη μείωση της όρεξης μεταξύ πιστωτών και μετόχων στο μέλλον.
Παρά την πτώση της τιμής των μετοχών, οι επενδυτές εξακολουθούν να δείχνουν εκπληκτικά μεγάλο ενθουσιασμό για τις αεροπορικές εταιρείες. Μακάρι και οι επιβάτες να ένιωθαν τον ίδιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου