ΥΓΕΙΑ και ΚΟΙΝΩΝΙΑ: Πώς γνωρίσατε τον γιατρό σας;

ΠΡΟΣΕΞΤΕ ΤΟ...
Ειδικός καρδιολόγος με εξειδίκευση και πολύχρονη θητεία στην Διοίκηση  Μονάδας Εντατικής Θεραπείας


Γράψαμε πριν από λίγες εβδομάδες για τους μισθωτούς ιατρούς του ιδιωτικού τομέα, αλλά πολλοί φαίνεται ότι προσπέρασαν τα γραφόμενα με τη σκέψη ότι ευτυχώς δεν τους αφορούν αφού  αυτοί έχουν "το γιατρό τους", στον οποίο έχουν τυφλή εμπιστοσύνη και αυτός θα τους κατευθύνει σωστά όταν χρειαστεί. 


Αυτό είναι το ιδανικό, αρκεί να απαντήσουν σε ένα καίριο ερώτημα: "Πώς γνωρίσατε το γιατρό σας;".

Πως αλήθεια μπορεί να γνωρίσει κάποιος ένα ιατρό στον οποίο θα εμπιστευθεί τη ζωή του; 


Διάβασα γι’ αυτόν και τα επιτεύγματά του στον τύπο. 


Τον είδα στην τηλεόραση


Tον βρήκα στο ίντερνετ.


Μου τον σύστησε ο ιατρός κάποιας άλλης ειδικότητας που επισκέφτηκα. 


Αυτές είναι οι συνήθεις  απαντήσεις. Και τώρα θα μου επιτρέψετε να ρωτήσω: "Γιατί και με ποιο κίνητρο έγινε η παρουσίαση του συγκεκριμένου ιατρού σε όλα αυτά τα μέσα; Γιατί σας το σύστησε ένας άλλος ιατρός; Επειδή είναι ο καλύτερος; Τότε μπράβο, κάνατε σωστή επιλογή.  


Μήπως όμως οι παρουσιάσεις και οι συστάσεις έγιναν  γιατί όπως συμβαίνει στην εποχή μας έχει καλό επικοινωνιακό σχεδιασμό και χρήματα για διαφημίσεις; 


 Μήπως τελικά σε ένα τόσο κρίσιμο θέμα, όπως αυτό του γιατρού μας είμαστε πολύ συχνά θύματα εντυπωσιασμού;

Ας πούμε μερικά παραδείγματα. 


Έχετε σκεφθεί όταν πηγαίνετε σε κάποιο ιδιωτικό νοσοκομείο χωρίς να γνωρίζετε κάποιο γιατρό  και ρωτάτε στη ρεσεψιόν να σας συστήσουν κάποιο  πολύ καλό,  αυτός που σας συστήνουν ως πολύ καλό και ικανό, "τον καλύτερο", μπορεί να δίνει ένα ποσό στον υπάλληλο για να τον επαινεί και να τον διαφημίζει;  


Έχετε σκεφθεί ότι μπορεί να είναι απλώς ο εκλεκτός της διοίκησης για πολλούς και διάφορους λόγους που προβάλλεται χωρίς να το αξίζει, ενώ ένας πολύ καλύτερος μπορεί να είναι σεμνός και ταπεινός και να μην καταδέχεται να μπει σε τέτοιες διαδικασίες;

Έχετε σκεφτεί ότι ο ιατρός που βλέπετε στις πολυάριθμες εκπομπές της τηλεόρασης να δίνει συμβουλές ως ο ειδικότερος και που ο δημοσιογράφος τον προβάλλει ως τον ικανότερο, μπορεί να είναι απλά εκεί στο πλαίσιο μιας διαφήμισης; 


Πρόσφατα δέχτηκα μια πρόταση από μεγάλο κανάλι, να παρουσιαστώ σε εκπομπή μεγάλης τηλεθέασης, να προβληθώ και να κάνω βαρυσήμαντες δηλώσεις έναντι μερικών χιλιάδων ευρώ τα πέντε λεπτά. Μάλιστα μου έστειλαν επίσημη πρόταση που συνοδευόταν από βίντεο ιατρών που προηγήθηκαν. Δεν θα ήταν παράνομο, θα ήταν διαφήμιση, θα πλήρωνα και ΦΠΑ, θα έπαιρνα απόδειξη, μόνο που όσοι θα το έβλεπαν δεν θα το ήξεραν. Δεν θα έγραφε πουθενά ότι είναι διαφήμιση ή ότι το παρόν αποτελεί "τοποθέτηση προϊόντος" όπως γίνεται με τόσα καταναλωτικά είδη.  


Αρνήθηκα ευγενικά. Ξέρω όμως πολλούς συναδέλφους -και κάποιους του ΕΣΥ- που αλιεύουν την πελατεία τους από τέτοιες εκπομπές. Θυμάμαι έναν μακαρίτη πλέον ιατρό που δήλωνε ότι "όταν πέφτει η πελατεία μου, δίνω μερικά χρήματα και βγαίνω στην τηλεόραση".

Έχετε σκεφθεί ότι το ρεπορτάζ στην εφημερίδα ή το ένθετο ή το περιοδικό που διαβάζετε μπορεί να είναι αποτέλεσμα συναλλαγής; 


Ο ιατρός είναι γνωστός του δημοσιογράφου. Ο ιατρός συνεργάζεται με μια φαρμακευτική εταιρεία η οποία έχει πρόσβαση στον Τύπο, επομένως τον προβάλλει για να την προβάλλει μέσω των φαρμάκων ή των ιατρικών υλικών της. Ο ιατρός πλήρωσε διαφήμιση αλλά δεν το γράφει πουθενά.


 Επειδή γνωριζόμαστε αρκετά σε αυτό τον τόπο, διαβάζω συχνά αγιογραφίες ιατρών που τους ξέρω καλά και τρίβω τα μάτια μου με τα όσα γράφονται. Καταλαβαίνω βέβαια εύκολα τα κίνητρα των γραφομένων. Μόνο που δεν είναι και τόσο αληθινά τα όσα αναφέρονται. Επικίνδυνο για όσους τα διαβάζουν και κυρίως για όσους τα πιστεύουν.

Έχετε σκεφθεί ότι ο ιατρός που σας στέλνει κάποιος άλλος ιατρός  και σας τον συστήνει ως τον καλύτερο και που άλλες φορές είναι στο δημόσιο και άλλες στον ιδιωτικό τομέα, μπορεί για να "ευχαριστήσει" τον αποστέλλοντα για την εμπιστοσύνη του του στέλνει ένα ποσό υποπολλαπλάσιο φυσικά από αυτό που θα σας ζητήσει να του δώσετε για την εξέταση ή την επέμβαση που θα σας κάνει;  


Αυτό στην αγοραία διάλεκτο για όσους δεν το κατάλαβαν το λένε "μίζα". Μόνο που κάποιες φορές άκουσα συναδέλφους μου να λένε ότι στέλνω στον τάδε που δεν είναι τόσο καλός αλλά δίνει την καλύτερη μίζα της αγοράς.

Και τότε πως θα βρούμε τον κατάλληλο ιατρό; 
Στην τύχη; 


Όχι βέβαια. 


Πιστεύω ότι η καλύτερη σύσταση γίνεται από...


 κάποιο γνωστό σας που εμπιστεύεστε για την κρίση του και που έχει ήδη κάνει χρήση των υπηρεσιών του ιατρού. Αυτός κατά τεκμήριο δεν έχει ιδιοτέλεια, μπορεί να μην είναι βέβαια απόλυτα αντικειμενικός αλλά βρίσκεται μάλλον κοντύτερα στην αλήθεια. Πρέπει βέβαια να γνωρίζει καλά τον ιατρό, να έχει μακροχρόνια εμπειρία από τον τρόπο που εργάζεται και το ήθος του και να είναι σοβαρός, κάποιος επαναλαμβάνω που να εμπιστεύεστε τη γνώμη του και για άλλα καθημερινά θέματα. Επιμένω στις προϋποθέσεις γιατί κάποιες φορές ένας ενθουσιώδης αλλά επιπόλαιος ασθενής, που δεν πρόλαβε καλά καλά  να γνωρίσει το γιατρό του είναι έτοιμος να τον συστήσει και σε άλλους.


Με ρωτούν συχνά "πώς θα είμαστε σίγουροι για τον γιατρό που θα επιλέξουμε;" 


Τους απαντώ "Δεν θα είστε ποτέ απόλυτα σίγουροι". Είναι αλήθεια ότι ακόμη και κάποιοι ιατροί που τους ξέρουμε χρόνια και που ως νέοι ήσαν αλτρουιστές και πολύ αξιόλογοι, με τα χρόνια βουλιάζουν στη συνήθεια, το οικονομικό όφελος, την προβολή και αλλάζουν συμπεριφορά. Αυτά συμβαίνουν. Πόσο μάλλον κάποιος που συναντούμε για πρώτη φορά. Πάντως για να μην φανταστεί κάποιος ότι τόση ώρα προσπαθούμε να πούμε ότι όλοι οι ιατροί είναι σκάρτοι, να το ξεκαθαρίσουμε. 


Ασφαλώς και υπάρχουν επιστήμονες  που υπηρετούν τους ασθενείς τους απλά και αθόρυβα χωρίς λαμπερές προβολές και θόρυβο. Ασφαλώς και υπάρχουν θεράποντες της επιστήμης και του ανθρώπου. Ασφαλώς και υπάρχουν αυτοί που βάζουν πάνω από το κέρδος το ήθος τους.  


Αυτούς χρειαζόμαστε αλλά χρειάζεται ψάξιμο για να τους βρούμε. Χρειάζεται χρόνος. Όμως για ένα αντικείμενο που χρειαζόμαστε κάνουμε εκτεταμένη έρευνα αγοράς.  


Για αυτόν στον οποίο θα εμπιστευτούμε τη ζωή μας δεν αξίζει να ψάξουμε;

Υ.Γ. Λίγο πριν δημοσιευθούν αυτές οι γραμμές έλαβα ένα ακόμη τηλεφώνημα από κανάλι μικρότερης θεαματικότητας με τις ίδιες προτάσεις. Συνέντευξη που θα προβάλλει το ιατρείο μου σε ώρα μεγάλης τηλεθέασης του καναλιού και ραδιοφωνική αναμετάδοση σε συνεργαζόμενο σταθμό. Το κόστος και πάλι με ΦΠΑ στο ένα τρίτο του κόστους του μεγάλου καναλιού που προανέφερα. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι το φαινόμενο είναι πάρα πολύ διαδεδομένο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου