Του ΚΩΣΤΑ ΤΣΑΟΥΣΗ
Στα Ψαχνά της Εύβοιας –μια κωμόπολη σε απόσταση 15 και κάτι χιλιομέτρων από την Χαλκίδα (την πρωτεύουσα του νησιού) και με πληθυσμό έξι χιλιάδων περίπου– καταγράφεται μια παγκόσμια πρωτοτυπία. Ή μάλλον, περισσότερες της μιας πρωτοτυπίες…
Στα Ψαχνά της Εύβοιας –μια κωμόπολη σε απόσταση 15 και κάτι χιλιομέτρων από την Χαλκίδα (την πρωτεύουσα του νησιού) και με πληθυσμό έξι χιλιάδων περίπου– καταγράφεται μια παγκόσμια πρωτοτυπία. Ή μάλλον, περισσότερες της μιας πρωτοτυπίες…
Ας κάνουμε τον κόπο να τις καταγράψουμε μια προς μια, ξεκινώντας από τη βασική πρωτοτυπία:
Σε μια κωμόπολη που δεν διαθέτει ούτε μια αίθουσα κινηματογράφου (η πλησιέστερη βρίσκεται στη Χαλκίδα -η «Μάγια», μία και μοναδική της πόλης) δημιουργήθηκε επί υπουργίας Κώστα Γαβρόγλου και κοσμητείας Μιχάλη Σπουρδαλάκη (υποψηφίου ευρωβουλευτή ΣΥΡΙΖΑ και επικεφαλής στην Επιτροπή για τη διεξαγωγή εθνικού διαλόγου για την Αναθεώρηση του Συντάγματος που συγκρότησε η κυβέρνηση Τσίπρα) ένα Τμήμα Ψηφιακών Τεχνών και Κινηματογράφου.
Δεύτερη πρωτοτυπία: Το Τμήμα ανήκει στη Σχολή Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Τώρα, το τι σχέση έχει ο Κινηματογράφος με την Πολιτική Οικονομία μόνο προβεβλημένα στελέχη της διανόησης του ΣΥΡΙΖΑ όπως ο καθηγητής Μιχάλης Σπουρδαλάκης θα μπορούσαν να μας εξηγήσουν.
Στο σημείο αυτό ας μου επιτραπεί μια παρένθεση με εμφανή τη λοξή ματιά στα πράγματα. Θεωρώ ότι το νέο τμήμα θα μπορούσε να αξιοποιήσει δημιουργικά την παρουσία του καθηγητή Πολιτικής Οικονομίας Γιάνη Βαρουφάκη, σε βιβλίο του οποίου ο Κώστας Γαβράς βάσισε το σενάριο της ταινίας του «Ενήλικοι στο Δωμάτιο». Δεν νομίζω ότι ένα σεμινάριο ή έστω μια διάλεξη του καθηγητή Βαρουφάκη θα επιφέρει κόστος –άλλωστε, τόσο το Οικονομικό Τμήμα όπου είναι καθηγητής, έστω και με στάτους μερικής απασχόλησης, όσο και το Τμήμα του Κινηματογράφου ανήκουν στην ίδια Σχολή με κοσμήτορα τον καθηγητή Μιχάλη Σπουρδαλάκη.
Κάπου εδώ σταματούν οι παγκόσμιες πρωτοτυπίες και αρχίζει ο Γολγοθάς των ελληνικών παθογενειών. Ένα καινούργιο τμήμα δίχως μελέτη, έρευνα και σχέδιο, με δανεικούς καθηγητές και άλλους ωρομίσθιους συνεργάτες, με ανύπαρκτες υποδομές σε μια κωμόπολη που παλαιότερα, προ ΤΕΙ, φημιζόταν για τα φλογερά της σκόρδα! Μετά ήρθαν οι σχολές του ΤΕΙ και τώρα, η κωμόπολη με τις μονόχωρες γκαρσονιέρες και τις καφετέριες αναβαθμίστηκε σε εκπαιδευτικό κόμβο, φιλοξενώντας το Συγκρότημα Ευρίπου του ΕΚΠΑ!
Στο site του ΕΚΠΑ βρήκα και μια ανακοίνωση που αξίζει να διαβαστεί:
«Η Συνέλευση του Τμήματος Ψηφιακών Τεχνών και Κινηματογράφου αποφάσισε την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για πρόσληψη 4 διδασκόντων με μερική απασχόληση για την κάλυψη αναγκών διδασκαλίας χειμερινού και εαρινού εξαμήνου του ακαδ. έτους 2019-2020 στα παρακάτω γνωστικά αντικείμενα:
• Ιστορία και θεωρία του σύγχρονου κινηματογράφου και του πειραματικού κινηματογράφου
• Καλλιτεχνική δημιουργία με ψηφιακά μέσα
• Οπτικοακουστική δημιουργία με ψηφιακά μέσα
• Καλλιτεχνική δημιουργία και πρακτικές της σύγχρονης τέχνης και της video τέχνης».
Στο site του ΕΚΠΑ βρήκα και ένα κείμενο για τους στόχους του νέου τμήματος. Διαβάστε το έχοντας στο νου και στη σκέψη ότι δεν πρόκειται για ένα Τμήμα που στεγάζεται σε ένα κάμπους στο Λονδίνο ή στο Παρίσι, ούτε καν στο αθηναϊκό Γκάζι…
«Το νέο Τμήμα Ψηφιακών Τεχνών και Κινηματογράφου ανήκει στη Σχολή Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών και εντάσσεται στη στρατηγική του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών να επεκταθεί στη συνάντηση της Τέχνης με την Τεχνολογία και να αναπτύξει γενικότερα τους τομείς της Τέχνης και της Επικοινωνίας στο πλαίσιο της ψηφιακής εποχής. Σκοπός του Τμήματος είναι οι αποφοίτοί του να διαθέτουν ψηφιακές δεξιότητες αλλά και μία εις βάθος κατανόηση της πρακτικής και της θεωρητικής διάστασης της δημιουργικής διαδικασίας, μέσω ψηφιακών τεχνολογικών μέσων. Για το λόγο αυτό το πρόγραμμα σπουδών είναι πολυεπίπεδο, διεπιστημονικό, διαθεματικό και οι απόφοιτοι θα αποκτήσουν τη δυνατότητα και την αυτάρκεια να δημιουργούν, δηλαδή να σχεδιάζουν αλλά και να υλοποιούν και να παράγουν μόνοι/ες τους ψηφιακά και οπτικοακουστικά έργα, βασισμένα σε σωστή θεωρητική θεμελίωση και ενταγμένα σε ένα πολιτικό, κοινωνικό και πολιτισμικό πλαίσιο».
Λίγους μήνες πριν από την έλευση του 2020 η διανόηση του ΣΥΡΙΖΑ επιμένει να αγνοεί τις πραγματικότητες τόσο της βιομηχανίας θεάματος όσο και τις ιδιαιτερότητες της μικρής σε μέγεθος ελληνικής αγοράς.
Τέλος, μια χρήσιμη σημείωση:
Μέχρι την άλλη Πέμπτη η μοναδική αίθουσα της Χαλκίδας η «Μάγια» (που η εφημερίδα «Η Καθημερινή» κατατάσσει στους κινηματογράφους Προαστίων) θα προβάλλει την ταινία «Ad Astra» με τον Μπραντ Πιτ).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου