Αρεοπαγίτη ε.τ.
Με την ίδρυση του ελληνικού κράτους με πρώτο βασιλιά τον βαυαρό Όθωνα, που λόγω ανηλικιότητας τελούσε υπό αντιβασιλεία, με υπουργό Δικαιοσύνης τον έμπειρο νομικό Georg Ludwig von Maurer, ο οποίος μέσα στο σύντομο διάστημα των δεκαοκτώ μηνών θεσπίστηκαν οι βασικοί κώδικες για την απονομή της ποινικής δικαιοσύνης τον Ποινικό Νόμο και την Ποινική Δικονομία κατ’ αντιγραφή των αντιστοίχων βαυαρικών νόμων.
Οι νόμοι αυτοί τόσο ήταν επιτυχείς και λειτουργικοί, που με ελάχιστες τροποποιήσεις ίσχυσαν μέχρι το 1950 και με βάση αυτούς θεσπίσθηκαν αντίστοιχες διατάξεις από τον Ποινικό Κώδικα και τον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας, που με προσθήκες και τροπολογίες, ίσχυσαν μέχρι της 1-7-2019.
Η μη ικανοποιητική λειτουργία της ποινικής δικαιοσύνης και η βραδύτητα απονομής της οφείλονται όμως σε άλλους εγγενείς και εξωγενείς παράγοντες, που για πολλά χρόνια η εκάστοτε πολιτική ηγεσία δεν μπόρεσε να αντιμετωπίσει.
Πρέπει να παρατηρήσομε, ότι στο διάστημα των 184 ετών είχαμε στη χώρα μας 13 Συντάγματα και αναθεωρήσεις Συνταγμάτων και μόνο δύο ποινικούς κώδικες, γεγονός που δείχνει τον βαθμό της επιτυχίας τους.
Η μη ικανοποιητική λειτουργία της ποινικής δικαιοσύνης και η βραδύτητα απονομής της οφείλονται όμως σε άλλους εγγενείς και εξωγενείς παράγοντες, που για πολλά χρόνια η εκάστοτε πολιτική ηγεσία δεν μπόρεσε να αντιμετωπίσει.
Πρέπει να παρατηρήσομε, ότι στο διάστημα των 184 ετών είχαμε στη χώρα μας 13 Συντάγματα και αναθεωρήσεις Συνταγμάτων και μόνο δύο ποινικούς κώδικες, γεγονός που δείχνει τον βαθμό της επιτυχίας τους.
Σαφώς και λόγω της ταχύτητας, που δημιουργούν οι διάφορες καταστάσεις που χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης και οι δύο κώδικες υπέστησαν αλλεπάλληλες τροποποιήσεις και προσθήκες με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί ένα αρκετά σύγχρονο και λειτουργικό νομικό πλαίσιο, που χρειάζονταν ένα ρετουσάρισμα, ώστε να καταστεί πλήρως λειτουργικό ανταποκρινόμενο στις ανάγκες της εποχής.
Για τον σκοπό αυτό είχαν συσταθεί εδώ και μία δεκαετία δύο νομοπαρασκευαστικές επιτροπές για την αναθεώρηση και των δύο κωδίκων (Π.Κ. και Κ.Ποιν. Δ), που λειτουργούσαν με ρυθμό ελληνικό, χωρίς όμως καμιά πληροφόρηση για την πρόοδο των εργασιών τους, όταν ξαφνικά αρχές Μαρτίου ε.ε. ανακοινώθηκε, ότι οι πρόεδροι των επιτροπών παρέδωσαν στον Υπουργό Δικαιοσύνης κ. Καλογήρου τα κείμενα των νέων κωδίκων, που αναρτήθηκαν στο διαδίκτυο για δημόσια διαβούλευση.
Οι νέοι κώδικες ανέτρεπαν ολόκληρο σχεδόν το νομικό πλαίσιο του μέχρι τότε ισχύοντος ποινικού και δικονομικού ποινικού δικαίου και δημιουργούσαν προοπτικές δυσλειτουργίας στην απονομή της δικαιοσύνης. Ήταν φανερό, ότι με την πρόφαση του εκσυγχρονισμού τους επιδιώκονταν με αυτούς ως πολιτικά εργαλεία άλλοι σκοποί πολιτικοί και ταξικοί αλλά και ευμενής ποινική μεταχείριση τρομοκρατών, αντιεξουσαστών και άλλων αντικοινωνικών ατόμων τόσο κατά τον καταλογισμό, όσο και κατά την έκτιση της ποινής. Και όχι δι’ αυτών η επιτυχής ποινική καταστολή και εντεύθεν η κοινωνική ειρήνη και η διασφάλιση της δημόσιας ασφάλειας, που είναι οι βασικοί σκοποί της αντεγκληματικής πολιτικής.
Κατά την περίοδο της διαβούλευσης και μετά σχεδόν ολόκληρος ο νομικός κόσμος, πλην ελάχιστων μηδισάντων, οι δικαστικές ενώσεις, η αστυνομία και άλλοι πνευματικοί παράγοντες αντέδρασαν έντονα με δηλώσεις, άρθρα, δελτία τύπου, δημόσιες εκδηλώσεις και συζητήσεις στη προτεινόμενη αναθεώρηση των κωδίκων και κυρίως εναντίον κάποιων συγκεκριμένων διατάξεων που αφορούσαν στις ευνοϊκές διατάξεις για τρομοκράτες κλπ. Φυσικά οι μόνοι που ήσαν υπέρ των νέων κωδίκων ήταν οι φυλακισμένοι, που στις εκλογές του Ιουλίου ψήφισαν ΣΥΡΙΖΑ κατά ποσοστό 80%.
Η προηγούμενη κυβέρνηση, αφού είχε χάσει από τα αποτελέσματα των ευρωεκλογών τη λαϊκή νομιμοποίηση, την τελευταία ημέρα λειτουργίας της Βουλής και με αποχή ολόκληρης της αντιπολίτευσης ψήφισε τους νέους ποινικούς κώδικες κατά τη διαδικασία των κωδίκων, δηλαδή χωρίς συζήτηση κατ’ άρθρο και με έναρξη ισχύος τους την 1η Ιουλίου ε.ε.
Για τον σκοπό αυτό είχαν συσταθεί εδώ και μία δεκαετία δύο νομοπαρασκευαστικές επιτροπές για την αναθεώρηση και των δύο κωδίκων (Π.Κ. και Κ.Ποιν. Δ), που λειτουργούσαν με ρυθμό ελληνικό, χωρίς όμως καμιά πληροφόρηση για την πρόοδο των εργασιών τους, όταν ξαφνικά αρχές Μαρτίου ε.ε. ανακοινώθηκε, ότι οι πρόεδροι των επιτροπών παρέδωσαν στον Υπουργό Δικαιοσύνης κ. Καλογήρου τα κείμενα των νέων κωδίκων, που αναρτήθηκαν στο διαδίκτυο για δημόσια διαβούλευση.
Οι νέοι κώδικες ανέτρεπαν ολόκληρο σχεδόν το νομικό πλαίσιο του μέχρι τότε ισχύοντος ποινικού και δικονομικού ποινικού δικαίου και δημιουργούσαν προοπτικές δυσλειτουργίας στην απονομή της δικαιοσύνης. Ήταν φανερό, ότι με την πρόφαση του εκσυγχρονισμού τους επιδιώκονταν με αυτούς ως πολιτικά εργαλεία άλλοι σκοποί πολιτικοί και ταξικοί αλλά και ευμενής ποινική μεταχείριση τρομοκρατών, αντιεξουσαστών και άλλων αντικοινωνικών ατόμων τόσο κατά τον καταλογισμό, όσο και κατά την έκτιση της ποινής. Και όχι δι’ αυτών η επιτυχής ποινική καταστολή και εντεύθεν η κοινωνική ειρήνη και η διασφάλιση της δημόσιας ασφάλειας, που είναι οι βασικοί σκοποί της αντεγκληματικής πολιτικής.
Κατά την περίοδο της διαβούλευσης και μετά σχεδόν ολόκληρος ο νομικός κόσμος, πλην ελάχιστων μηδισάντων, οι δικαστικές ενώσεις, η αστυνομία και άλλοι πνευματικοί παράγοντες αντέδρασαν έντονα με δηλώσεις, άρθρα, δελτία τύπου, δημόσιες εκδηλώσεις και συζητήσεις στη προτεινόμενη αναθεώρηση των κωδίκων και κυρίως εναντίον κάποιων συγκεκριμένων διατάξεων που αφορούσαν στις ευνοϊκές διατάξεις για τρομοκράτες κλπ. Φυσικά οι μόνοι που ήσαν υπέρ των νέων κωδίκων ήταν οι φυλακισμένοι, που στις εκλογές του Ιουλίου ψήφισαν ΣΥΡΙΖΑ κατά ποσοστό 80%.
Η προηγούμενη κυβέρνηση, αφού είχε χάσει από τα αποτελέσματα των ευρωεκλογών τη λαϊκή νομιμοποίηση, την τελευταία ημέρα λειτουργίας της Βουλής και με αποχή ολόκληρης της αντιπολίτευσης ψήφισε τους νέους ποινικούς κώδικες κατά τη διαδικασία των κωδίκων, δηλαδή χωρίς συζήτηση κατ’ άρθρο και με έναρξη ισχύος τους την 1η Ιουλίου ε.ε.
Ακόμα δεν μπορούμε να αποτιμήσομε πλήρως τα αποτελέσματα της εσπευσμένης αυτής νομοθέτησης, αφού τα δικαστήρια βρίσκονται σε θερινές διακοπές και ο νομικός κόσμος δεν έχει κατανοήσει πλήρως και εφαρμόσει τις νέες διατάξεις μολονότι κάποιοι σπεύδουν να επωφεληθούν των ευνοϊκών ρυθμίσεων. Χαρακτηριστικό για το μη λειτουργικό των νέων κωδίκων είναι ότι η κυβέρνηση ανέστειλε ήδη με πράξη νομοθετικού περιεχομένου τις διατάξεις για κοινωφελή εργασία και ανέπεμψε στις ίδιες νομοπαρασκευαστικές επιτροπές με την ιδία σχεδόν σύνθεση πάρα πολλές διατάξεις για επί το αυστηρότερο αναθεώρηση τους δηλαδή ο τρώσας και ιάσεται.
Γεγονός όμως είναι, ότι πολλοί σκληροί κακοποιοί ακόμα και τρομοκράτες αποφυλακιστήκαν, ότι σωρεία υποθέσεων τέθηκε στο αρχείο γιατί κάποιες πράξεις κατέστησαν μη αξιόποινες ή κάποιες άλλες χαρακτηρίστηκαν ως πλημμελήματα και παρεγραφήκαν και το κυριότερο ότι οι ευνοϊκές διατάξεις του νέου Ποινικού Κώδικα παρά την ενδεχομένη αναθεώρηση τους θα ισχύσουν, ως ηπιότερος νόμος, για τις μέχρι τώρα τελεσθείσες πράξεις, αλλά έτσι θα ισχύουν παράλληλα δύο διαφορετικές ρυθμίσεις για τα ίδια αδικήματα. Υπό την έννοια αυτή η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ πέτυχε τον σκοπό της.
Το άρθρο 232Α παρ,1. του προηγουμένου Ποινικού Κώδικα όριζε τα εξής.
Γεγονός όμως είναι, ότι πολλοί σκληροί κακοποιοί ακόμα και τρομοκράτες αποφυλακιστήκαν, ότι σωρεία υποθέσεων τέθηκε στο αρχείο γιατί κάποιες πράξεις κατέστησαν μη αξιόποινες ή κάποιες άλλες χαρακτηρίστηκαν ως πλημμελήματα και παρεγραφήκαν και το κυριότερο ότι οι ευνοϊκές διατάξεις του νέου Ποινικού Κώδικα παρά την ενδεχομένη αναθεώρηση τους θα ισχύσουν, ως ηπιότερος νόμος, για τις μέχρι τώρα τελεσθείσες πράξεις, αλλά έτσι θα ισχύουν παράλληλα δύο διαφορετικές ρυθμίσεις για τα ίδια αδικήματα. Υπό την έννοια αυτή η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ πέτυχε τον σκοπό της.
Το άρθρο 232Α παρ,1. του προηγουμένου Ποινικού Κώδικα όριζε τα εξής.
Όποιος με πρόθεση δεν συμμορφώθηκε σε προσωρινή δικαστή ή δικαστηρίου ή σε διάταξη δικαστικής αποφάσεως, με την οποία υποχρεώθηκε σε παράλειψη ή σε ανοχή ή σε πράξη που δεν μπορεί να γίνει από τρίτο πρόσωπο και η επιχείρησή της εξαρτάται αποκλειστικά από τη βούλησή του ή σε διάταξη εισαγγελέα σχετική με την προσωρινή ρύθμιση της νομής μεταξύ ιδιώτη και Δημοσίου ή ΟΤΑ ή άλλου ΝΠΔΔ τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον εξ[6] μηνών, αν η πράξη δεν τιμωρείται βαρύτερα από άλλη διάταξη.
Η διάταξη αυτή ήταν πολύ επιτυχής, γιατί υπό την απειλή της ποινής η προσωρινή δικαστική διαταγή γίνονταν κατά το πλείστον σεβαστή και παρήγε τα σκοπούμενα έννομα αποτελέσματα. Η αίτηση για την έκδοση προσωρινής διαταγής είναι συνηθέστατη δικαστική πρακτική και υποβάλλεται μαζί με την αίτηση ασφαλιστικών μέτρων και σκοπεί προσωρινή ρύθμιση της κατάστασης μέχρις εκδόσεως αποφάσεως επί της αιτήσεως ασφαλιστικών μέτρων. Χωρίς όμως τις ποινικές κυρώσεις οι διατάξεις για την έκδοση προσωρινής διαταγής είναι ένας ατελής νόμος και δεν παρέχουν καμιά έννομη προστασία στον αιτούντα και σταδιακά δεν θα χρησιμοποιούνται, πράγμα που θα δημιουργήσει έλλειψη ασφαλείας κατά τις συναλλαγές και κοινωνικές εντάσεις.
Ο νέος Ποινικός Κώδικας κατάργησε τη πολύ χρήσιμη ως άνω διάταξη δια παραλείψεως δηλαδή...
Ο νέος Ποινικός Κώδικας κατάργησε τη πολύ χρήσιμη ως άνω διάταξη δια παραλείψεως δηλαδή...
για όλες τις άλλες διατάξεις, που καταργούνται υπάρχει ρητή αναφορά στο κείμενο του νόμου, ότι καταργούνται. Για τη διάταξη όμως αυτή αφενός δεν υπάρχει καμιά αναφορά, ότι καταργείται αφετέρου δεν συμπεριλαμβάνεται στο σώμα του νέου Π.Κ. συνεπώς το παραπάνω άρθρο καταργείται δια παραλείψεως, απλά εξαφανίστηκε.
Κατά τη γνώμη μου δεν πρόκειται για ηθελημένη παράλειψη αλλά περί αβλεψίας του εισηγητή στη νομοπαρασκευαστική επιτροπή του κεφαλαίου "εγκλήματα περί την απονομή της δικαιοσύνης". Η δημοσίευση των πρακτικών των εργασιών της νομοπαρασκευαστικής επιτροπής μπορεί να επιλύσει το ζήτημα. Σε κάθε περίπτωση όμως χάθηκε ένα άρθρο του προηγουμένου Π.Κ υπό αδιευκρίνιστες συνθήκες και έτσι δικαιολογείται ο τίτλος του άρθρου μου.
Ελπίζω ή νομοπαρασκευαστική επιτροπή που θα επιληφθεί της αναθεώρησης του Π.Κ να προτείνει την εκ νέου θέσπιση του άρθρου 232Α .Είναι ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο για τις αστικές διαφορές, που παράγει άμεσα έννομα αποτελέσματα. Χιλιάδες μηνύσεις για παράβαση του από ταλαίπωρους πολίτες, που διεκδικούσαν έννομη προστασία, τέθηκαν στο αρχείο επί ζημία τους, επειδή η πράξη αυτή λόγω της παραπάνω ενδεχομένως αβελτηρίας κάποιων, που η Πολιτεία εμπιστεύθηκε για τη σύνταξη αξιόπιστων νόμων, δεν θεωρείται πλέον αξιόποινη. Ας θεωρηθούν, λοιπόν, μαζί με τις άλλες αστοχίες των νέων κωδίκων, ως παράπλευρες απώλειες της βιασύνης του κ.Καλογήρου και της κυβερνήσεως του να εισάγουν τους κώδικες προς ψήφιση.
Ελπίζω ή νομοπαρασκευαστική επιτροπή που θα επιληφθεί της αναθεώρησης του Π.Κ να προτείνει την εκ νέου θέσπιση του άρθρου 232Α .Είναι ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο για τις αστικές διαφορές, που παράγει άμεσα έννομα αποτελέσματα. Χιλιάδες μηνύσεις για παράβαση του από ταλαίπωρους πολίτες, που διεκδικούσαν έννομη προστασία, τέθηκαν στο αρχείο επί ζημία τους, επειδή η πράξη αυτή λόγω της παραπάνω ενδεχομένως αβελτηρίας κάποιων, που η Πολιτεία εμπιστεύθηκε για τη σύνταξη αξιόπιστων νόμων, δεν θεωρείται πλέον αξιόποινη. Ας θεωρηθούν, λοιπόν, μαζί με τις άλλες αστοχίες των νέων κωδίκων, ως παράπλευρες απώλειες της βιασύνης του κ.Καλογήρου και της κυβερνήσεως του να εισάγουν τους κώδικες προς ψήφιση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου