Του ΣΤΑΥΡΟΥ ΤΖΙΜΑ
Την επομένη των ευρωεκλογών και ενώ το Κόμμα Ισότητας Ειρήνης και Φιλίας
(DEB) είχε πρωτεύσει στη Ροδόπη και την Ξάνθη, ο ηγέτης του, Μουσταφά
Αλή Τσαβούς, μετέβη στον τάφο του Αχμέτ Σαδίκ, ιδρυτή του DEB,
συνοδευόμενος από τη χήρα του Ισίκ και τον γιο του Λεβέντ. Εκεί, έμπλεος
συγκίνησης είπε: «Σαδίκ Αχμέτ βλέπεις, ακούς, η κληρονομιά σου
βρίσκεται σε ασφαλή χέρια…».
Ο κ. Τσαβούς δικαίως υπερηφανεύτηκε πάνω από τον τάφο του μέντορά του. Το κόμμα που ίδρυσε ο Σαδίκ πριν από 25 χρόνια, υπό την ηγεσία και καθοδήγησή (;) του, θριάμβευσε στις εκλογές στη Θράκη -πρώτο σε ψήφους στην κάλπη για την Ευρωβουλή- και γέρνοντας αποφασιστικά την πλάστιγγα στην περιφέρεια και σε δήμους με ισχυρή μειονοτική παρουσία.
Ο κ. Τσαβούς δικαίως υπερηφανεύτηκε πάνω από τον τάφο του μέντορά του. Το κόμμα που ίδρυσε ο Σαδίκ πριν από 25 χρόνια, υπό την ηγεσία και καθοδήγησή (;) του, θριάμβευσε στις εκλογές στη Θράκη -πρώτο σε ψήφους στην κάλπη για την Ευρωβουλή- και γέρνοντας αποφασιστικά την πλάστιγγα στην περιφέρεια και σε δήμους με ισχυρή μειονοτική παρουσία.
Ο κ.
Τσαβούς, ιδιοκτήτης κυλικείου στο επάγγελμα, και ταυτόχρονα
μεγαλοαγρότης, δεν διαθέτει ισχυρό «ειδικό» πολιτικό βάρος. Είναι
αγαπητός ως άνθρωπος στους μουσουλμάνους, αλλά ως ηγέτης απέχει
παρασάγγας από την εκρηκτική πολιτική προσωπικότητα του μακαρίτη Σαδίκ.
Και όμως ανέσυρε το DEB από τη «ναφθαλίνη» στην οποία είχε βρεθεί μετά
τον θάνατό του, το 1995, και το έφερε στο επίκεντρο της πολιτικής
σκηνής, συσπειρώνοντας σε ύψιστο βαθμό το μουσουλμανικό εκλογικό σώμα
στη Θράκη. Πώς έγινε αυτό;
Οσοι παρακολουθούν από κοντά (αλλά με ψυχραιμία) τις εξελίξεις στη μειονότητα, βλέπουν μια νέα γενιά, από επιστήμονες, γλωσσομαθείς, χειραφετημένους μειονοτικούς, να εισβάλει ορμητικά στο πολιτικό προσκήνιο και να αναλαμβάνει ενεργό δράση. «Οταν έφτιαξε ο Σαδίκ το κόμμα, το 80% των ιδρυτικών μελών ήταν γεωργοί και κτηνοτρόφοι, τώρα, μετά το 2010 δηλαδή, που το βγάλαμε εμείς από την “κατάψυξη”, το 70-75% των ιδρυτικών μελών είναι κάτοχοι πανεπιστημιακού πτυχίου», λέει ο αντιπρόεδρος του DEB, Οζάν Αχμέτογλου.
Στην ερώτηση, ποιοι λόγοι τους ώθησαν να αναστήσουν ένα πολιτικό «πτώμα», όπως το DEB, και να κατέλθουν στις εκλογές, γνωρίζοντας ότι δεν έχουν καμία πιθανότητα να εκλέξουν ευρωβουλευτή, απαντά: «Νιώσαμε την ανάγκη να έχει η μειονότητα τη δική της φωνή. Τόσα χρόνια η φωνή μας δεν μεταφερόταν από τα σημερινά κόμματα, κυρίως το ΠΑΣΟΚ και τη Ν.Δ., ούτε στην Αθήνα ούτε στην Ευρώπη. Η ψήφος ήταν ένα μήνυμα διαμαρτυρίας με δύο αποδέκτες: την Αθήνα που συμπεριφερόταν στη λογική «κλείσε τα αυτιά και μην ακούς τίποτα» γύρω από τα θέματα της μειονότητας στη Θράκη και την Ευρώπη στην οποία είπαμε μέσω της κάλπης ότι υπάρχουμε ως μειονότητα, έχουμε ιδιαίτερα προβλήματα και θέλουμε να τα λύσουμε ειρηνικά και στη βάση της αρμονικής συμβίωσης».
Μια ομάδα μορφωμένων στελεχών του DEB, ανάμεσά τους και ο κ. Αχμέτογλου, «σήκωσε» το βάρος της προεκλογικής εκστρατείας, που περιελάμβανε επισκέψεις και ομιλίες σε καφενεία και πλατείες χωριών της ορεινής Ροδόπης, με τους συγκεντρωμένους να τους υποδέχονται με το σύνθημα «Ευρώπη, Ευρώπη άκου τη φωνή μας».
Οσοι παρακολουθούν από κοντά (αλλά με ψυχραιμία) τις εξελίξεις στη μειονότητα, βλέπουν μια νέα γενιά, από επιστήμονες, γλωσσομαθείς, χειραφετημένους μειονοτικούς, να εισβάλει ορμητικά στο πολιτικό προσκήνιο και να αναλαμβάνει ενεργό δράση. «Οταν έφτιαξε ο Σαδίκ το κόμμα, το 80% των ιδρυτικών μελών ήταν γεωργοί και κτηνοτρόφοι, τώρα, μετά το 2010 δηλαδή, που το βγάλαμε εμείς από την “κατάψυξη”, το 70-75% των ιδρυτικών μελών είναι κάτοχοι πανεπιστημιακού πτυχίου», λέει ο αντιπρόεδρος του DEB, Οζάν Αχμέτογλου.
Στην ερώτηση, ποιοι λόγοι τους ώθησαν να αναστήσουν ένα πολιτικό «πτώμα», όπως το DEB, και να κατέλθουν στις εκλογές, γνωρίζοντας ότι δεν έχουν καμία πιθανότητα να εκλέξουν ευρωβουλευτή, απαντά: «Νιώσαμε την ανάγκη να έχει η μειονότητα τη δική της φωνή. Τόσα χρόνια η φωνή μας δεν μεταφερόταν από τα σημερινά κόμματα, κυρίως το ΠΑΣΟΚ και τη Ν.Δ., ούτε στην Αθήνα ούτε στην Ευρώπη. Η ψήφος ήταν ένα μήνυμα διαμαρτυρίας με δύο αποδέκτες: την Αθήνα που συμπεριφερόταν στη λογική «κλείσε τα αυτιά και μην ακούς τίποτα» γύρω από τα θέματα της μειονότητας στη Θράκη και την Ευρώπη στην οποία είπαμε μέσω της κάλπης ότι υπάρχουμε ως μειονότητα, έχουμε ιδιαίτερα προβλήματα και θέλουμε να τα λύσουμε ειρηνικά και στη βάση της αρμονικής συμβίωσης».
Μια ομάδα μορφωμένων στελεχών του DEB, ανάμεσά τους και ο κ. Αχμέτογλου, «σήκωσε» το βάρος της προεκλογικής εκστρατείας, που περιελάμβανε επισκέψεις και ομιλίες σε καφενεία και πλατείες χωριών της ορεινής Ροδόπης, με τους συγκεντρωμένους να τους υποδέχονται με το σύνθημα «Ευρώπη, Ευρώπη άκου τη φωνή μας».
Δεν έλεγαν πολλά στους
συγκεντρωμένους. Το μήνυμα ήταν σαφές και ετίθετο από μόνο του:
«Αν
είσαι Τούρκος ψηφίζεις το κόμμα σου», το DEB δηλαδή. Οπερ και εγένετο.
Οταν ρωτήσαμε τον κ. Αχμέτογλου αν η ψηφοφορία έλαβε για τους οπαδούς
του χαρακτήρα δημοψηφίσματος γύρω από το εάν «είμαστε ή όχι Τούρκοι»,
και υποβιβάστηκαν έως και αγνοήθηκαν τα υπόλοιπα προβλήματα, απάντησε
πως «υπήρξε και τέτοιο ζήτημα, ως απάντηση στην επιχειρούμενη
αμφισβήτηση της εθνικής μας συνείδησης και ταυτότητας, αλλά οπωσδήποτε
στις ομιλίες μας αναδείξαμε και τα θέματα των μουφτήδων, της μειονοτικής
εκπαίδευσης, της ανεργίας κ.ά.».
Δύο μέρες μετά τις εκλογές, το DEB εξέδωσε πολιτική διακήρυξη στην οποία δηλώνει ότι στα σχέδιά του είναι να «βγει» από τη Θράκη και να δραστηριοποιηθεί πανελλαδικά. Επ’ αυτού ο κ. Αχμέτογλου δεν έδωσε ξεκάθαρη απάντηση, εάν, δηλαδή, στόχος του κόμματός του είναι η συσπείρωση των ανά την Ελλάδα μουσουλμάνων. Επέμεινε, πάντως, ότι το DEB δεν έχει καμία σχέση με εθνικισμούς ούτε έχει θρησκευτικά χαρακτηριστικά. «Μας θλίβει το ότι μας αποκαλούν εθνικιστές, δεν υπάρχουν τέτοιοι στο κόμμα μας…», είπε.
Δύο μέρες μετά τις εκλογές, το DEB εξέδωσε πολιτική διακήρυξη στην οποία δηλώνει ότι στα σχέδιά του είναι να «βγει» από τη Θράκη και να δραστηριοποιηθεί πανελλαδικά. Επ’ αυτού ο κ. Αχμέτογλου δεν έδωσε ξεκάθαρη απάντηση, εάν, δηλαδή, στόχος του κόμματός του είναι η συσπείρωση των ανά την Ελλάδα μουσουλμάνων. Επέμεινε, πάντως, ότι το DEB δεν έχει καμία σχέση με εθνικισμούς ούτε έχει θρησκευτικά χαρακτηριστικά. «Μας θλίβει το ότι μας αποκαλούν εθνικιστές, δεν υπάρχουν τέτοιοι στο κόμμα μας…», είπε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου