Με διαδικτυακό... μποϊκοτάζ απειλεί
η Google τις ιστοσελίδες των γαλλικών εφημερίδων, στην προσπάθειά της
να παρεμποδίσει τη θέσπιση ενός φόρου επί του περιεχομένου στο
διαδίκτυο.
Στην πράξη, ο διαδικτυακός κολοσσός «εκβιάζει» ότι
θα αφαιρέσει από τις λίστες της δημοφιλούς μηχανής αναζήτησής του όλες
τις συνδέσεις που οδηγούν στις ιστοσελίδες των γαλλικών media.
Το
«κόκκινο πανί» που οδήγησε την Google σε αυτή την πρωτοφανή απειλή δεν
είναι άλλο από τον προτεινόμενο «φόρο επί του περιεχομένου», σύμφωνα με
τον οποίο όλες οι διαδικτυακές μηχανές αναζήτησης θα πρέπει να
καταβάλλουν δικαιώματα στους εκδότες των εφημερίδων κάθε φορά που ένας
χρήστης διαβάζει ένα άρθρο το οποίο έχει «κλικάρει» μέσω των υπηρεσιών
τους.
Η γαλλική κυβέρνηση, όπως κατέστη σαφές και δια στόματος της υπουργού Πολιτισμού, Ορελί Φιλιπετί, έχει ταχθεί υπέρ αυτής της πρότασης, της οποίας οι πιο ένθερμοι υποστηρικτές και «εμπνευστές» είναι οι ίδιοι οι εκδότες των γαλλικών εφημερίδων.
Όπως υποστηρίζουν, είναι άδικο η Google και όλες οι άλλες μηχανές
αναζήτησης να καρπώνονται τα διαφημιστικά έσοδα από τις αναζητήσεις των
χρηστών στο περιεχόμενο των ηλεκτρονικών εκδόσεών τους και για το λόγο
αυτό θα πρέπει να καταβάλουν αυτό το ειδικό τέλος.
Αντιμέτωπη με τις πιέσεις των εκδοτών, η Google απέστειλε επιστολή στους αρμόδιους υπουργούς, όπως αποκαλύπτει σε δημοσίευμά της η εφημερίδα «Le Figaro», στην οποία ούτε λίγο ούτε πολύ τους ενημέρωνε ότι αν ισχύσει η πρόταση τότε θα «κόψει» την πρόσβαση στις γαλλικές ιστοσελίδες.
Σύμφωνα με την Google France, η συγκεκριμένη
πρόταση νόμου θα είναι επιζήμια τόσο για το διαδίκτυο, όσο και για τους
χρήστες, αλλά κυρίως για τις ίδιες τις ενημερωτικές ιστοσελίδες.
Όπως υποστηρίζει μάλιστα η εταιρεία, οι ιστοσελίδες αυτές έχουν τεράστιο
όφελος από τη μηχανή αναζήτησής της, καθώς μέσω αυτής δέχονται
περισσότερα από τέσσερα δισ. «κλικ» το μήνα.
Δεν αποτελεί
μυστικό ότι τα τελευταία χρόνια οι εφημερίδες έχουν περιέλθει σε δύσκολη
θέση κυρίως λόγω της εξάπλωσης του ίντερνετ. Είναι επίσης γεγονός ότι η
Γαλλία είναι μία από τις χώρες που πρωτοστατούν στη λήψη μέτρων για την
προστασία των έντυπων μέσων, αλλά και των πνευματικών δικαιωμάτων στο
Ιντερνετ για τα οποία υπάρχει μεγάλη πολεμική.
Πρόσφατα, το Παρίσι προωθούσε νόμο για τη φορολόγηση των διαφημιστικών εσόδων στο ίντερνετ, τον οποίο όμως απέσυρε λίγο μετά εκτιμώντας ότι θα έπληττε περισσότερες τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις του κλάδου παρά τους διαδικτυακούς κολοσσούς στους οποίους και στρεφόταν.
Τόσο το
Παρίσι όσο και το Βερολίνο δέχονται εδώ και μήνες πιέσεις από τα
«παραδοσιακά» ΜΜΕ προκειμένου να νομοθετήσουν για την καταβολή
συγγενικών δικαιωμάτων από τις μηχανές αναζήτησης. Τα συγγενικά
δικαιώματα είναι ένα είδος επέκτασης των πνευματικών δικαιωμάτων των
δημιουργών σε περίπτωση έμμεσης χρήσης των έργων τους.
Τα
τελευταία χρόνια, τόσο ο Τύπος, όσο και οι βιομηχανίες της μουσικής και
του κινηματογράφου, κατηγορούν τις μηχανές αναζήτησης ότι πραγματοποιούν
σημαντικά κέρδη από διαφημίσεις κάνοντας αναφορά και χρήση του δικού
τους περιεχομένου, χωρίς να καταβάλλουν το παραμικρό αντίτιμο.
«Lex Google»
Ο επίμαχος νόμος για το περιεχόμενο, προβλέπεται να λειτουργήσει όπως ο ανάλογος νόμος που έχει ήδη «περάσει» στη Γερμανία. Πρόκειται για το λεγόμενο «Lex Google» ο οποίος αναφέρεται στην επέκταση των πνευματικών δικαιωμάτων στο διαδίκτυο. Ο νόμος αυτός έχει ήδη εγκριθεί από τη γερμανική κυβέρνηση και αναμένεται να ψηφιστεί σύντομα στο γερμανικό κοινοβούλιο.
Ο επίμαχος νόμος για το περιεχόμενο, προβλέπεται να λειτουργήσει όπως ο ανάλογος νόμος που έχει ήδη «περάσει» στη Γερμανία. Πρόκειται για το λεγόμενο «Lex Google» ο οποίος αναφέρεται στην επέκταση των πνευματικών δικαιωμάτων στο διαδίκτυο. Ο νόμος αυτός έχει ήδη εγκριθεί από τη γερμανική κυβέρνηση και αναμένεται να ψηφιστεί σύντομα στο γερμανικό κοινοβούλιο.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι μία ανάλογη νομοθεσία
ψηφίστηκε το 2011 και στο Βέλγιο. Τα αποτελέσματά της όμως δεν ήταν τα
αναμενόμενα καθώς οδήγησαν στην «εξαφάνιση» των αποτελεσμάτων που
αφορούν δημοφιλείς εφημερίδες της χώρας, όπως οι «Le Soir» και «La Libre
Belgique», από τις αναζητήσεις της Google.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου