ΑΡΑΒΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ: Από την επανάσταση στις πλατείες στην εκπαιδευτική επανάσταση στις σχολικες αιθουσες!

Του Thomas L. Friedman / THE NEW YORK TIMES

Μερικές εβδομάδες πριν ήμουν στο Αμμάν της Ιορδανίας και μιλούσα με εκπαιδευτικούς, όταν συνάντησα μια νεαρή Αμερικανίδα που είχε μια εντυπωσιακή δουλειά. Το όνομά της ήταν Σέιλιν Ρόμνεϊ Γκάρετ. Συστήθηκε λέγοντας ότι μαζί με τον σύζυγό της, τον Τζέιμς, ήταν πρώην εθελοντές της Peace Corps στην Ιρλανδία, οι οποίοι παρέμειναν στη χώρα για να δημιουργήσουν μια μη κερδοσκοπική οργάνωση, την Think Unlimited. Βοηθάει τους ιορδανούς δασκάλους να μάθουν πώς «να διδάσκουν τη δημιουργική σκέψη και την επίλυση προβλημάτων» στις αίθουσες διδασκαλίας τους. 

«Αυτό θα ήταν η πραγματική Αραβική Ανοιξη» είπα. Διότι η μηχανική αποστήθιση εξακολουθεί να είναι η κυρίαρχη εκπαιδευτική μέθοδος στα περισσότερα αραβικά δημόσια σχολεία.

Οι Γκάρετ με κάποια υποστήριξη από την πρωτοβουλία εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης της Βασίλισσας Ράνιας της Ιορδανίας (φωτογραφία), σχεδίασαν ένα πρόγραμμα για να δοθεί η δυνατότητα και η έμπνευση στους ιορδανούς δασκάλους να υιοθετήσουν μια πολύ πιο δημιουργική προσέγγιση στην εκπαίδευση. Εχουν επίσης δημιουργήσει θερινές κατασκηνώσεις «Brain Camps» για νεαρούς μαθητές που θέλουν να ενισχύσουν τις ικανότητές τους στην επίλυση προβλημάτων επινοώντας λύσεις για τη λειψυδρία. Ομως οι Γκάρετ μού είπαν μια ιστορία που έμεινε χαραγμένη στη μνήμη μου:


«Στο χωριό που είχε στήσει η Peace Corps στην Ιορδανία», αφηγήθηκε η Σέιλιν, «ήταν ένα 16χρονο κορίτσι. Προερχόταν από μια πολύ συντηρητική οικογένεια, φορούσε πάντα την ισλαμική ενδυμασία. Οταν τη ρωτούσες τι θέλει να γίνει όταν μεγαλώσει έλεγε "γιατρός", κάτι που λένε όλοι, επειδή είναι η δουλειά με το μεγαλύτερο κύρος. Αφού ολοκληρώσαμε την εξαήμερη θερινή κατασκήνωσή μας, συνειδητοποίησε όμως ότι μπορούσε να κάνει κάτι άλλο με το ταλέντο της, ότι θα μπορούσε να γίνει ένας παράγοντας αλλαγής. Εσι δημιούργησε στο χωριό μια λέσχη κοριτσιών. Στην κατασκήνωση, διδάσκουμε στα παιδιά το νόημα του brainstorming, της ανταλλαγής ιδεών, και μια μέρα περπατούσαμε μαζί και μου είπε, "κυρία Σέιλιν, χθες το βράδυ αντάλλασσα ιδέες με τον εαυτό μου για το θέμα της λέσχης μου". Και κατέληξε ότι θα είναι μια λέσχη ηγεσίας». Η Γκάρετ λέει πως αυτό αποτελεί ένα παράδειγμα για το πώς το κορίτσι πήρε μια συγκεκριμένη δεξιότητα δημιουργικής σκέψης - το brainstorming - και την έθεσε σε εφαρμογή στην κοινότητά της.

Οι αραβικές αφυπνίσεις μπορεί να καταφέρουν ή να μην καταφέρουν να ανατρέψουν τους δικτάτορες, όμως δεν θα έχουν στην πραγματικότητα καμιά πιθανότητα να ενδυναμώσουν τη νέα γενιά αν δεν υπάρξει αυτού του είδους η επανάσταση στην εκπαίδευση. 

Η αραβική αφύπνιση - στον πυρήνα της - ήταν ένα μη θρησκευτικό γεγονός, με επικεφαλής νέους ανθρώπους απογοητευμένους από το γεγονός ότι δεν είχαν τον χώρο, τις ευκαιρίες απασχόλησης και τα εκπαιδευτικά εργαλεία για να πραγματοποιήσουν πλήρως τις δυνατότητές τους. Αυτή ήταν η ηφαιστειακή ενεργειακή πηγή που τίναξε το καπάκι στην Αίγυπτο, την Τυνησία, τη Συρία, την Υεμένη και τη Λιβύη. Ενώ ισλαμιστικά κόμματα εκμεταλλεύθηκαν αυτό το άνοιγμα για να πάρουν αρχικά εξουσία, αν δεν ικανοποιήσουν τις φιλοδοξίες αυτών των νέων που αντάλλαξαν απόψεις και μετά όρμησαν στα οδοφράγματα, αργά ή γρήγορα θα εκδιωχθούν, όπως ακριβώς οι Μουμπάρακ και οι Καντάφι.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου