Του ΝΙΚΗΤΑ ΚΟΥΡΙΔΑΚΗ
Ολο και πιο φανερή γίνεται τα τελευταία χρόνια η προσπάθεια της
Τουρκίας να μετατρέψει την Κωνσταντινούπολη σε κάτι αντίστοιχο με το
Ντουμπάι ή τη Σιγκαπούρη, δηλαδή σε διεθνές κέντρο μεταφορών και
συναλλαγών.
Σε αυτό το όραμα εντάσσονται το φαραωνικό σχέδιο
Ερντογάν για μια διώρυγα που θα παρακάμπτει τα Στενά, η εκκίνηση των
έργων για σιδηροδρομικό δίκτυο υψηλής ταχύτητας μεταξύ της Πόλης και της
Αγκυρας και η αναβάθμιση του λιμανιού και των αεροδρομίων της
Κωνσταντινούπολης.
Ισως όμως η πιο σημαντική συμβολή στην
προσπάθεια να είναι η ανάπτυξη των Τουρκικών Αερογραμμών (ΤΗΥ), του
εθνικού αερομεταφορέα (το δημόσιο ελέγχει το 49%), που είναι η ταχύτερα
αναπτυσσόμενη αεροπορική εταιρεία στην Ευρώπη.
Οι παραλαβές καινούργιων αεροσκαφών (180 έναντι 101 το 2007)
εντάσσονται στην επιθετική επέκταση του πτητικού έργου της ΤΗΥ και
έκαναν την εταιρεία να παρουσιάσει ζημιές περίπου 258 εκατομμυρίων
δολαρίων στο πρώτο εννιάμηνο του 2011. Ωστόσο, το μεγάλο οικονομικό
άνοιγμα είναι ένα στοίχημα που βασίζεται στην ισχυρή κερδοφορία των
τελευταίων ετών, 1,8 δισ. δολάρια από το 2007 έως το 2010.
Μάλιστα στο πρώτο εννιάμηνο του 2011 τα έσοδα αυξήθηκαν κατά 35% σε
σχέση με το ίδιο διάστημα του 2010. Για το 2012, η ΤΗΥ στοχεύει σε
εισπράξεις άνω των 8 δισ. δολαρίων.
Συνολικά το 2011 η εταιρεία μετέφερε 32 εκατ. επιβάτες έναντι 29
εκατ. το 2010. Εδώ και μια πενταετία, η αύξηση στην επιβατική κίνηση
είναι πάνω από 10% ετησίως, ενώ αυτή που καταγράφεται στο πρώτο δίμηνο
του 2012 ξεπερνάει το 20%, (5.1 εκ. επιβάτες έναντι 4.2 εκ. στο ίδιο
διάστημα του 2011) και οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για 38 εκατ. έως το
τέλος του έτους. Την ίδια στιγμή οι ευρωπαϊκές αερομεταφορές βρίσκονται
σε κρίση. Είναι χαρακτηριστικό ότι μέσα στο πρώτο τρίμηνο του έτους
έκλεισαν η ουγγρική Malev (μετά από 66 χρόνια) η ισπανική χαμηλού
κόστους Spanair, ενώ οι σχεδιαζόμενες λόγω λιτότητας απολύσεις σε
προσωπικό εδάφους θα μειώσουν τις δυνατότητες παροχής υπηρεσιών από τα
ιταλικά και ισπανικά αεροδρόμια.
Επιθετική πολιτική
Οι Τουρκικές Αερογραμμές ακολουθούν μια επιθετική διαφημιστική εκστρατεία, με κεντρικά πρόσωπα αθλητές σαν τον σούπερσταρ του NBA Κόμπι Μπράιαντ και την Πολωνή τενίστρια Κάρολιν Βοζνιάκι, κορυφαίους συλλόγους, όπως η Μπαρτσελόνα, η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ και η Σαχτάρ Ντόνετσκ στο ποδόσφαιρο, αλλά και το δικό μας Μαρούσι στο μπάσκετ. Επίσης, χάρη στη χορηγία της, ύψους 15 εκατ. για μια πενταετία, η ΤΗΥ έχει προσθέσει το όνομά της δίπλα σε αυτό της Ευρωλίγκας, της οποίας το Final Four φέτος γίνεται στην Κωνσταντινούπολη.Επίσης είναι χορηγός της Διεθνούς Ομοσπονδίας Τοξοβολίας και αγώνων για το παγκόσμιο πρωτάθλημα γυναικείου γκολφ.
Οι Τουρκικές Αερογραμμές ακολουθούν μια επιθετική διαφημιστική εκστρατεία, με κεντρικά πρόσωπα αθλητές σαν τον σούπερσταρ του NBA Κόμπι Μπράιαντ και την Πολωνή τενίστρια Κάρολιν Βοζνιάκι, κορυφαίους συλλόγους, όπως η Μπαρτσελόνα, η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ και η Σαχτάρ Ντόνετσκ στο ποδόσφαιρο, αλλά και το δικό μας Μαρούσι στο μπάσκετ. Επίσης, χάρη στη χορηγία της, ύψους 15 εκατ. για μια πενταετία, η ΤΗΥ έχει προσθέσει το όνομά της δίπλα σε αυτό της Ευρωλίγκας, της οποίας το Final Four φέτος γίνεται στην Κωνσταντινούπολη.Επίσης είναι χορηγός της Διεθνούς Ομοσπονδίας Τοξοβολίας και αγώνων για το παγκόσμιο πρωτάθλημα γυναικείου γκολφ.
Οι Τούρκοι έχουν κάνει τους υπολογισμούς τους
πάνω στα οικονομικά δεδομένα που διαμορφώνει η παγκοσμιοποίηση. Καθώς
όλο και περισσότερο, τα στελέχη των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων χρειάζεται
να ταξιδεύουν προς τα νέα βιομηχανικά κέντρα της Ασίας όπως Κίνα, Ινδία,
Πακιστάν και Μπαγκλαντές, η ΤΗΥ έχει υπογράψει συμφωνίες με
περισσότερες από 30 επιχειρήσεις, όπως οι ιταλικές Ducati, Benetton και
Setoa. Σύμφωνα με στελέχη της, το επόμενο δίμηνο πρόκειται να υπογραφούν
συμφωνίες και με τις Ferrari, Lamborghini και Maserati για τα εκτός
Ευρώπης επαγγελματικά ταξίδια τους.
Η ΤΗΥ προσεγγίζει τους
εταιρικούς πελάτες της με το επιχείρημα ότι έχει εξαιρετικά άνετες
οικονομικές θέσεις και σε αυτές προσφέρει ποιότητα υπηρεσιών που οι
ανταγωνιστές της προσφέρουν μόνο σε θέση business - πολύ ακριβότερα
δηλαδή.
Στόχος 10 εκατ. transit επιβάτες
Yπερόπλο η Κων/λη
Yπερόπλο η Κων/λη
Η ΤΗΥ, πλέον πετάει από την Κωνσταντινούπολη σε περισσότερους από 200
προορισμούς σε Ευρώπη, Ασία, Αφρική, Βόρεια και Νότια Αμερική, ενώ
προσθέτει διαρκώς νέα δρομολόγια.
Το μεγάλο πλεονέκτημα της ΤΗΥ
είναι ότι η Πόλη είναι ασύγκριτα θελκτικότερη από τις αντίστοιχες
πόλεις-βάσεις των ανταγωνιστών της στις χώρες του Κόλπου. Βρίσκεται πολύ
κοντύτερα στη μεγάλη δεξαμενή της ευρωπαϊκής πελατείας, από τα αραβικά
αεροδρόμια, πράγμα που επιτρέπει τη χρήση μικρότερων και οικονομικότερων
αεροσκαφών προς το αεροδρόμιο Ατατούρκ, απ' όπου μετεπιβιβάζονται στα
αεροσκάφη των διηπειρωτικών πτήσεων. Επιπλέον, η ΤΗΥ προσφέρει δωρεάν
θεώρηση εισόδου, μεταφορά και ξενάγηση σε όσους επιβάτες βρίσκονται έστω
και για λίγες ώρες transit στην Πόλη. Είναι ένα σημαντικό δώρο για τους
επιβάτες της εταιρείας, αλλά και για τον τουρισμό στην
Κωνσταντινούπολη, της οποίας η εικόνα διαφημίζεται με τον πιο άμεσο
τρόπο.
Η ΤΗΥ φιλοδοξεί ως το 2015 να μεταφέρει transit μέσω
Κωνσταντινούπολης τουλάχιστον 10 εκατομμύρια άτομα κατ' έτος, τους
διπλάσιους περίπου απ' το 2011.
ΕΘΝΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου